Saturday, March 9, 2013

day1 | ke mana saja kaki melangkah...

Alhamdulillah, kapal safely landed within ETA. Macam biasa, aku antara yang terakhir keluar dari perut pesawat. Malas aku nak cepat2 keluar, bukan ada apa yang nak dikejar pun. Since aku cuma bawak bag aje sebijik, melenggang kangkung je lah aku keluar. Sambil2 tu ushar harga sewa kereta kat booth depan carousel tu. Aku just go thru berapa harga based on poster yang diorang letakkan kat booth masing2. Mahal, even kancil pun RM 70 per day. Mahal bagi poket aku, mungkin bagi orang lain murah.

Masa nak keluar pintu tu, aku tanyalah officer customs rasanya yang berdiri sebelah pintu keluar tu pasal map dan brochure about Labuan. Sebelum tu aku dah ushar tapi tak nampak even sekeping kertas pun.

"Saya pun pelik, brochure tu banyak diorang letakkan kat departure hall. Patutnya letaklah kat arrival ni." Kalau dia pelik, aku lagilah terasa kepelikannya. Aku kan pelancong pelanconglah sangat, haruslah expecting yang semua brochure atau map ada kat arrival. 

Aku tengok orang lain dah berpusu2 keluar dari bangunan tu, tapi aku cepat2 pergi cari toilet. Lepas selesai urusan dengan cik tan, ruang yang tadi ramai orang dah lengang. Aku nampak signage information counter. Bergegaslah aku ke situ, berbunga2 hati dengan harapan nak dapatkan map selain info fasal budget hotel dan macam mana nak ke town selain ambik teksi.


Tapi hampanya hati aku bila tengok information counter kat airport Labuan macam gini rupanya. Aku jenguk jugak belakang counter tu, kot2 ada brochure yang tersesat ke. Nampaknya tak ada apa pun yang tinggal. Hampa rasa hati. Akhirnya aku lepak kat kerusi depan tu.

Sambil2 tu aku belek note book yang sentiasa jadi teman aku ke mana2. Aku call number phone kereta sewa yang aku tulis dalam note book tu. Dua2 nya tak ada kereta hari ni, penuh. Satu tu sampai Ahad, yang lagi satu tu kata kereta ada free malam ni. Aku ada another number, my friend yang bagi. Berbelah bahagi aku nak call ke tidak. Last2 aku dial jugak number mamat tu. 

Macam2 lah dia tanya, sampai aku naik fed up. Nak je aku tanya, 'encik ni nak sewakan kereta ke nak soal siasat saya?' Tapi tak terkeluar pulak. 

"Kalau takde kereta tak apalah, encik. Saya okay je." Aku plan nak lepak jap lagi, pastu ambik cab ke town dan cariklah mana2 hotel yang agak2 mampu aku bayar bila Mr A tu kata dia tak dapat nak contact orang yang sewakan kereta tu. Aku sebenarnya pun tak berharap sangat nak sewa kereta.

"Awak tunggu saya kat situ, kejap lagi saya sampai. Nanti saya hantarkan awak ke town, cari hotel. Bila dah ada kereta saya hantarkan ke hotel." Gitulah lebih kurang ayat Mr A. Tak sangka aku mamat kereta sewa ni baik hati, sanggup nak hantar dan tolong carikan hotel kat town. 

"Plat kereta saya L* ***," katanya. So, tiap kali ada kereta lalu mesti aku tengok plat numbernya. Jenuh jugak sebab tak ada pulak dia bagi tau model keretanya. Sampailah tetiba aku terpandang orang duk lambai aku dari jalan sebelah sana. 'Oh, man! Shit!' Aku terkena lagi. 

"Sorry, sorry... Menyusahkan awak," itu ayat first keluar dari mulut aku.

"Eh, takde hal lah."

"Saya ingatkan awak buat business sewa kereta, sorry again." Pastu kitorang gelak2. Aku gelak atas kebodohan aku, senang2 je assume orang tu gitu gini. Dia gelak pasal apa aku tak tahulah. Macam2 kitorang duk sembang sementara nak menyampai ke town tu. 

"Labuan kalau hari Jumaat macam nilah, jem memanjang. Tambah2 kalau tengah hari macam ni." Memang seksa pun menengok kereta berbaris tu. Aku dah terfikir, camana lah aku nak drive ke mana2 kalau asyik jem aje. Tapi aku tak lama pun aku fikir tu, alah bisa tegal biasalah nanti tu. 

Dari airport ke town tak jauh pun. Hotel pertama yang aku tanya penuh. Kemudian ternampak another hotel kat barisan kedai2. Ada bilik untuk aku, memang aku refuse untuk check bilik. Sebabnya aku tak nak susahkan orang. Bila aku suruh dia dropkan aje aku kat situ dan cari sendiri, Mr A refused. Untuk sementara ni biarlah aku stay kat sini dulu. 


Bilik di Sky Global Hotel, Labuan. Memang lepas ni aku pangkah besar2. Bilik ni harganya RM 108 per night, tak ada breakfast. Okay, itu bukan masalahnya. Customer service jugak okay, aku suka sebab diorang nice. 

Tapi yang menyebabkan aku pangkah besar2 tu sebab bau rokok yang memang menusuk hingga ke paru2. Masa mula naik ke tingkat atas tu aku tak perasan bau rokok tu. Once dah on aircond, then semerbak bau tu berlumba2 masuk ke dalam paru2 aku. Aduh, kelemasan aku dibuatnya. Mujur bilik aku ada tingkap, so kuranglah sikit keharuman bilik tu. 

Masa nak keluar lebih kurang 2.30 petang tu, aku komplen pasal bilik aku yang kuat sangat bau rokoknya. Instead of provide air freshner, dia suruh housekeeping bersihkan aircond tu. Masa aku balik petang tu masih ada bau, tapi dah kurang dari sebelumnya. 

Kat Labuan ni banyak hotel, tapi disebabkan geng2 yang kerja off shore kat sini memang ramai and most of the hotel cater for their needs, so agak susahlah sikit nak cari hotel. Alah, alasan je tu. Padahal aku malas, hehe.


4 comments:

  1. wah...

    ke labuan pulak...pernah jejak sana sekali...airport die mmg lengang xde pape..

    ReplyDelete
  2. betul tu, sunyi sepi... macam dilanggar garuda pun ada.. hehe

    ReplyDelete
  3. senyap2 je... tup tup sampai Labuan.

    err... citer mr A tu sampai situ je ke? macam tergantung aje ceritanya.

    * saje nak usik anne. hiks

    ReplyDelete
  4. Labuan je yang den mampu.. nak ke nepal macam tak berapa confident, hehehe..

    haha, biarlah rahsia.. takde apa pun mr A tu..

    *usik mengusik kan membawa bahagia.. =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...