Thursday, March 21, 2013

day2 | ke tamanlah pulak

Dalam aku melilau cari tempat nak melepak, aku ternampak signage ke Taman Botani. Orang lain beriadah ke taman botani sama ada pagi atau petang, tapi aku pergi tengah hari buta. Masa aku masuk tu tak ada orang pun, bilik kecik kiri dan kanan kat pintu masuk tak berpenghuni. 


Dari jauh dah boleh nampak laluan ni. Ke kanan akan bawak korang ke taman herba tapi aku tak pergi pun tapi aku memilih jalan yang lurus. Taman arca, tapi tak adalah berarca bagai. 


Dari taman arca tadi boleh menyeberang ke sebelah sana, ada rumah atas pokok dan jugak laman bacaan. Masa kat atas jambatan ni aku nampak macam ada orang kat seberang sana, pastu dengar suara orang bersembang riuh je. Tapi bila sampai aku tak nampak sesiapa pun.


Best betul lepak kat tepi tasik ni. Nyaman dan tenteram. Tapi aku tak nak ambik risiko berlama2 kat sini sengsorang, so aku patah balik. Tak beranilah aku nak menapak sampai ke hujung sana. Kalau masa datang tadi aku lalu ikut jambatan, masa balik aku ikut jalan berturap. 

Masa aku berjalan nak keluar dari entrance taman, aku dikejutkan bila tiba2 tingkap bilik yang takde orang masa aku masuk tadi dibuka dari dalam. Terjengul muka pengawal taman tu dari dalam. Aku layankan je bila guard tu ajak sembang, mula2 tu biasalah soalan lazim yang ditanya. Bila aku rasa something cepat2 aku cari helah nak angkat kaki. 

"Kitak datang ada kawan2?"

"Tak, sorang je." Jujur rupanya aku nih, ekekeke.

"Marilah masuk dalam ni, ada aircond." Dia tunjukkan pintu masuk kat belah tepi.

"Eh, tak payahlah."

"Masuklah, boleh cerita-cerita."

"Cerita apa?"

"Kitak kan dari KL, mesti banyak cerita."

"Eh, taklah. Takde cerita apa pun."

"Kalau kitak mau belajar pun boleh."

"Belajar apa?" Lurus bendul pun ya jugak aku nih, hehehe.

"Belajar mau kasi cantik."

"Eh, tak payahlah. Nak buat apa?" Masa ni aku nak blah dah, tapi bila dia hulurkan brochure taman botani aku lepak sambil belek2 brochure tu.

"Kitak belum kahwin ya? Boleh tahan."

"Ha'ah, belum. Apa yang boleh tahannya?" Tak faham aku dibuatnya. Baru aku perasan mata dia pandang aku semacam je. Oh, NO!!!

"Kalau kitak mau, kamek boleh ajar kasi cantik. Boleh ajar macam mana mau pikat orang kaya, boleh kahwin sama orang kaya." 

"Tak mau lah saya. Eh, saya nak balik lah."

"Kita tak mau cerita2 dulu ke?"

"Takpe, takpe. Terima kasih jelah." Cepat2 aku berjalan ke arah kereta. Aku tak faham bila dia asyik mention 'boleh tahan', macam ada hidden thought je. Aku tak rasa takut sangat sebab dia kat dalam, aku kat luar. 

Balik hotel, aku dapat tukar bilik. Downgrade sebenarnya, sebab bilik baru ni lagi murah. Dah alang2 semua harta benda aku berbau rokok, aku stay jelah kat hotel tu. Kalau aku carik hotel lain pun, bau rokok tu tak hilang pun. Sebenarnya aku terlupa & tak berapa nak rajin pun ya jugak. For the first time aku menyesal sebab tak duduk hostel macam trip aku sebelum2 ni. 

Aku keluar balik bila petang, dengan harapan nak kejar sunset. Tapi hari ni weather tak cantik, mendung je. Saja aku cuba jalan baru, tapi akhirnya aku keluar kat main road yang dah berulang kali aku lalu. Memang aku berjaya buktikan bahawa kat Labuan ni korang tak perlukan map walaupun first time korang sampai. Masuk jalan sana, keluar simpang sini, last2 kembali ke pangkal jalan jugak. 

Malam tu aku dinner kat restoran belakang hotel aku je. Sebenarnya area hotel aku banyak restoran tapi semua yang aku nampak Chinese restaurant. Masa aku tanya minah receptionist, dia kata ada 2 je halal restaurant. Satu kat belakang dan satu lagi Singapore Chicken Rice, bangunan depan hotel. 


2 comments:

  1. Ya allah scarynye jumpe org cam gitu..

    ReplyDelete
  2. macam2 ragam org boleh jumpa, tambah2 kalau sorang2..

    thanks menyinggah, =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...