Thursday, April 6, 2017

road trip 2016 | menjejaki tasik cermin dan kampung papan



Rutin biasa setiap pagi, aku jadi orang terakhir yang akan gunakan bilik air. Pagi ni kami takde nak rushing, tapi takde lah lewat sangat check out. Malam tadi kitorang dah google tempat best nak breakfast pagi ni. Dah siap semua, lepas check out kitorang ke arah Arked MARA, Kampung Permatang Tok Mahat. Kitorang nak breakfast kat Pak Non Ali Station, khabarnya roti goyang kat situ best!

Tempat kami bermalam di Nibong Tebal ni tak jauh dengan Parit Buntar, berjiran je. Sebelum ni masa aku join Parit Buntar Kampung Run 2016, aku datang dari arah Selatan, so takde lah ke Nibong Tebal. Lokasi kitorang jumpa, tapi kedainya tutup pulak. Dalam berpusing2 mencari tempat nak breakfast, kitorang jumpa kawasan ala2 medan selera and settle kat one of this kedai makan. Kami dah nak habis breakfast masa kawan Ira sampai. Hari ni kitorang will part with Ira and the rest of us will continue our road trip.  

Lepas hi hi bye bye dengan Ira, kitorang mencari lokasi Pasar Kemboja. Ini bukan pasar yang kat Permatang Tok Mahat tapi pasar borong yang dibukak setiap hari. Jenuh kitorang berpusing2 ikut gps, masuk ke kawasan perindustrian, tapi bayang Kompleks Pasar Kemboja tak nampak jugak. Last2 kitorang give up dan decide untuk teruskan perjalanan. 

Dari Parit Buntar kami menghala ke arah selatan. Kali ni kitorang tak singgah di Kuala Sepetang dan Taiping. Instead of lalu jalan luar jalan paling hampir dengan pantai kami detour masuk ke Ipoh. Hari masa kami ke Ipoh tempoh hari hujan, so kitorang skip dulu dan plan nak singgah masa balik. Setelah melalui jalan yang berliku dan beberapa kali berhenti tepi jalan, google pasal location dan u-turn, akhirnya kami jumpa jalan nak masuk ke Tasik Cermin. Laluan agak mengelirukan dan keadaan jalan agak teruk, sesuai dengan jalan yang menjadi laluan kenderaan berat. 

Kitorang berhenti depan pagar kawasan kuari yang ada banglo putih. Menurut cik google maps, kitorang dah sampai. Tapi aku tak nampak sebarang kenderaan lain selain dari pekerja kuari yang tengah busy bekerja. Aku drive ke depan sikit dan bila keadaan makin sunyi, aku patah balik. Masa aku berhenti kali kedua kat tempat yang sama, ada sebuah kereta masuk dan gaya dorang macam nak ke tempat yang sama macam kitorang. Tapi dia laju je ke depan. Lepas ding dong dan bersoal jawab, kitorang decide nak follow kereta tadi. Elok je kitorang u-turn, dorang muncul balik dan kali ni aku bagi isyarat suruh berhenti dan tanya dorang lokasi Tasik Cermin. Dorang kata Tasik Cermin tutup, ada batu jatuh. Betullah masuk ikut laluan banglo tu. Kecewa, tapi apa boleh buat. Hasrat nak menjejaki keindahan Tasik Cermin terkubur. Dan bila aku google, rupa2nya tasik tu dah ditutup since December, sebabnya ada batu jatuh. Terus double kecewa sebab tak boleh nak ke sana dah 😞😞.

Keluar dari area kuari, kami menghala ke arah Kampung Papan. I have no idea how the direction to Kampung Papan could be. There is no signboard with regard to place name Papan or Pusing. What I could remember, we're passing lots of lorries and there is no sign of kampung alongside the road. I drove as instructed by google maps, until I've seen small signboard written Pusing/Papan on the right, at the junction. I'd overshoot as gps didn't ask for right turn and I make a u-turn and then turn left at the junction. I slowly droves till we see the old buildings at roadside. 

Macam rusa masuk kampung, itu kot yang sesuai nak describe keadaan kitorang masa tu. Keadaan sunyi, ada kereta dan aku parking bawah pokok depan bangunan yang panjang. Depan sikit dari tempat aku parking, aku 2 lelaki Cina tengah bersembang dan aku interrupt asking for Istana Raja Billah. Uncle yang aku tanya tu pointing bangunan depan dan kata 'sana'. Aku reconfirm and said thanks. Aku tengok bangunan depan tu, tak macam rupa istana lama pun. Tapi kitorang berjalan ke depan sikit, ada sekolah belah kanan. But still, aku terfikir2 pasal istana.


Bangunan ni depan sekolah, sebelah building yang aku tanya uncle tadi.


Tak pasti ruang ni berpenghuni ke tidak, sunyi tapi ada langsir.


Another old buiding, and this one is occupied.

Dari main road, kami ke bahagian belakang bangunan tempat aku parking. Tapi tak jauh kami merayau, belakang tu sikit je. Seram kot nak pergi lebih jauh, haha. Nun kat belakang sana aku cuma nampak semak samun di sebalik rumah dan bangunan lama yang terbiar.

Jangankan aku, even my parent pun tak lahir lagi waktu bangunan ini dibina.


Belah kanan dari tempat kitorang datang, belah kiri bangunan ni yang aku kata ada semak samun. Depan bangunan ni ada kawasan kosong.


Suka aku tengok tingkap dorang. Semua sepesen je, menarik!

Sebelah belakang bangunan ni ada orang tinggal, aku menjenguk sebab dengar suara orang berbual. Keadaannya sedikit bersih dan kemas kalau nak dibandingkan dengan kawasan kat depan main road tempat kitorang parking tu. Manakala sebelah kanan bangunan ni seberang lorong, bangunan lama sedang dibaikpulih. 

Kampung Papan antara kampung lama yang pernah pesat dan membangun dengan aktiviti ekonomi suatu ketika dahulu, kini sunyi sepi tanpa sebarang pembangunan. Hanya tinggal beberapa keluarga yang masih menetap di sini dalam bangunan rumah kedai yang usang dan tidak terjaga. Selebihnya mungkin sudah lama berhijrah mencari kehidupan yang lebih baik. Sayang sungguh bila sejarah negara dibiarkan begitu saja tanpa sebarang usaha untuk mengekalkan warisan.

Masa aku kat belakang ni, talian telefon dan internet dapatlah jugak walaupun weak. So, aku try google lokasi Istana Raja Billah. Sekali, jarak yang terpapar cuma beberapa ratus meter je dari tempat aku berdiri. Setelah diteliti, rupa2 menghala ke arah bahagian yang uncle tadi tunjukkan. Now I get it, rupa2nya uncle tadi bukan tunjukkan bangunan depan tu, tapi kawasan belakang bangunan tu. Lega sebab aku tak berputus asa.

Jejak sejarah kami belum berakhir, akan disambung.....


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...