Tuesday, April 18, 2017

berjimba ria di sasaran, kuala selangor

Sabtu lepas kami ke Sasaran, Kuala Selangor. Sebenarnya tak sampai Kuala Selangor lagi, area Jeram tu aje. Plan nak pergi dah lama, tapi asyik tertangguh bila masing2 ada hal. Masa Izza ajak aku join dia hujung February, aku tak free. Sebab dah jeles tengok gambar Izza, itu yang kitorang beria cari available date ke sana. 

Kami berlapan, kawan lama dan baru. Aku dari Putrajaya Sentral sekali dengan Fathi dan Zura kawan baru. Kitorang dah berjanji nak jumpa kat Liang Hup Seng, meeting point seperti yang Vivian bagitau. Kami sampai tak lama lepas dorang sampai. Since masih awal, kami lepak kat Burger King. Sempatlah ambik breakfast dulu.

Janji pukul 10.30 pagi, tapi dalam 10.15 am camtu, Vivian dah sampai. Aku tengah leka bersembang bila dia tiba2 approach tanya nama aku. Dah gather, kitorang follow Vivian ke jeti, dekat je kalau dari meeting point tu. Selain kami berlapan, ada lagi 9 orang serta 3 kids yang sekali dengan trip kami. Ada banyak tour operator yang buat half day trip ke Sky Mirror Sasaran ni.  


Dalam perjalanan dari jeti ke tengah lautan, spotted banyak burung yang berterbangan. Kebanyakannya adalah dari spesies burung migrasi.

  
Selain boat kami, banyak jugak boat lain yang bawak pengunjung. Ini cuma sebahagian kecil sahaja.

Masa kami sampai di lokasi, air belum betul2 surut. Lebih kurang sekaki jugak mengharung air. Awan gelap macam nak hujan, aku dah kerisauan sebenarnya. Risau kalau2 hujan turun dan musnahlah harapan kami nak bercermin di tengah lautan. Mujur bila air makin surut, awan kelabu berarak pergi. Alhamdulillah. Sebelum turun dari boat, Vivian pesan suruh follow dia. Nanti dia tolong carikan spot untuk bergambar.


Team kurus buat roda. Kami team tak berapa nak kurus pun buat roda jugak. Tapi hasilnya tak samalah, haha.


Kami orang terakhir tinggalkan kawasan pulau pasir ni. Tu sebab belakang kitorang kosong, takde orang lain. Yang baju kuning tu adik Vivian, dia yang tolong ambikkan gambar kitorang.


Kawasan pulau pasir ni akan kelihatan bila low tide. Kata Vivian, masa high tide air akan naik sehingga 20 kaki. So, sepanjang masa kitorang kat sini memang boleh nampak dengan jelas kapal dagang lalu lalang kat perairan ni.

Hampir pukul 1.00 tengah hari baru kitorang tinggalkan kawasan pulau pasir dan dibawa ke Pulau Angsa. Boat berhenti dan kitorang diberi nasi lemak dan air mineral. Lepas makan, bila semua dah naik ke atas boat, kitorang bergerak pulang. Masa kitorang dah gerak balik, ada lagi boat yang menunggu kat Pulau Angsa, dorang ada aktiviti mencari tiram. Kata Vivian, jeti dorang masih lambat nak tunggu high tide. So, aktiviti cari tiram tu nak killing time lah, tak nak bagi dorang kebosanan. 

Masa balik few times jugak boat kitorang berhenti sebab enjin boat sangkut sampah. Sebab air baru pasang, jarak antara enjin dengan dasar cetek. Itu yang engine tapau segala sampah sarap tu. Mujur takde problem besar, cukup sekadar berhenti dan buang sampah yang melekat then off we go again.


Dah semakin menghampiri jeti. Kali ni bukan setakat burung2 ni aje yang ada kat pinggir air, tapi monkey pun banyak.

Dah sampai ke jeti, Vivian bagi kitorang guna paip untuk bersihkan kaki. Lepas settle balance payment kitorang terus bergerak ke masjid. Dah selesai urusan kami ke Aroma Ikan Bakar untuk sesi terapi perut pulak. Hujan turun sebelum kami habis makan. Nak tunggu hujan reda entah bila, so kami redah hujan dan pulang dengan hati yang gembira dan perut kenyang. 

Aku berpuas hati dengan service Vivian and family members. Ayah dia owner cum driver boat, adik dia assistant photographer. Ada lagi 2 orang yang aku tak pasti siapa. So, kalau ada sesiapa yang berminat nak guna khidmat Vivian, boleh contact dia. Business card dia aku tepek kat bawah ni. Korang whatsapp je, nanti dia reply.




3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...