Sunday, July 31, 2016

copthorne 18° celsius fun run | larian bermula



Pagi2 lagi around 6.30 in the morning, kitorang dah gerak ke Copthorne Hotel dengan 2 buah kereta. Jalan awal pagi memang clear, takde lah lama sangat masa yang diambil untuk ke lokasi. Elok je masuk ke simpang nak ke hotel, dah ada usher yang direct kitorang untuk parking kat dalam bangunan belah kiri. Banyak lagi parking yang available masa kitorang sampai tu.

Dari parking kitorang berjalan ke depan hotel dengan participants lain. Masing2 meriah dengan 'uniform' color oren. Entah apa yang emcee duk bercakap pun aku tak tau. Langsung tak jelas butir bicara. Masing2 duk buat hal sendiri sementara menunggu flag off.


Termometer besar dengan penunjuk angka 18 sebagai simbolik acara Cameron Highland 18° Celsius Fun Run 2016 by Copthorne.


Kasut kami sebelum bermulanya event, bersih tanpa noda. Pagi tu aku akhirnya decided pakai kasut kung fu instead of sport shoes. Dua2 aku bawak, tapi end up aku simpan sport shoes atas alasan tak sanggup nak biarkan toes berenang dalam kasut.

On paper, flag off pukul 7.00 pagi tapi 7.30 pagi baru kitorang dilepaskan. Kami berenam dah berjanji takde beria sangat nak berlari. Lagipun larian ni bukan time based, tapi based on the best photo taken during the event. Kalau tadi kitorang bertujuh bila along ada sekali, elok lepas simpang menuju ke Kea Farm Market, along dah berdesup ke depan. 


Oren memenuhi jalan di Tanah Rata pagi tu. Masa lalu kat depan Pasar Kea Farm, adalah few peniaga baru nak bukak gerai. Pasar yang kat bahagian bawah tu pun baru nak start bukak kedai jugak.


Dah sampai selekoh bawah lepas pada food court tu, kitorang directed to the left. Lalu denai kecil kemudian mendaki tepi lereng bukit. Kalau mata korang terang, boleh nampak color oren kat tepi pokok atas tu. 


Dari lereng bukit tadi masing2 duk beratur bergambar dan berselfie ber background kan pemandangan ini. Korang yang selalu ke Cameron Highland sure tau kat selekoh mana ni.


Melalui kawasan tepi lereng ni, boleh nampak bukit kat hujung sana dan kebun sayur yang bertutup kat bawah tepi bukit.


Masa sampai kat kebun kobis ni, aku tengok masing2 teruja duk bergambar dalam ni. Kitorang pun sama, tak lepaskan peluang untuk mengabadikan kenangan.


Jeep kuning dan bukit hijau, memang menyerlah.


Ladang bunga matahari yang kitorang lalu baru ada sepohon dua yang keluar bunga macam gini. Tapi saiznya kecik, tak sebesar bunga matahari kat Lopburi.


Yang full bloom sekuntum ni kesian kot, lepas sorang, sorang beratur nak bergambar dengannya. 


Kat sebelah ladang tu dah dituai bunganya, tinggal sekuntum ni yang tak dituai. Bunganya lain sikit dengan yang tadi tu.


Laluan macam gini antara laluan yang akan dilalui. Memandangkan semalam hujan, memang lopak ni dipenuhi air lah. Kalau jalan tak pandang bawah memang basahlah kasut jawabnya.


View dari ladang kobis ni memang memukau, dengan kabus kat belakang memang added value lah. Kebetulan pulak orang tak ramai masa sampai kat ladang ni.


Since medal dah dapat sekali masa ambik race kit semalam, aku bawak sekali berlari pagi ni. Sementara tunggu dorang sampai nak bergambar sekali, aku abadikan medal ni berbackgroundkan ladang kobis.


Berselisih dengan lori dan pick up adalah perkara biasa. Depan sikit pada kawasan ni, ada laluan menurun yang licin. Ramai yang berdebuk jatuh, masing2 ambik extra caution. 

Lepas pada tu bila jumpa ladang, keterujaan tu dah berkurangan. Sebabnya dah lenguh berjalan, nak lari malas. Kitorang melintasi small stream, pijak atas batu. Basahlah jugak kat hujung kasut tu sikit. Tapi takde lah sampai ke tahap jari kaki berenang2 dalam kasut. 


Pastu ada pulak kawasan berair ni, kan semalam hujan boleh tahan lebatnya. Berhati2 masing2 pijak atas batu dan ada yang dibantu volunteer. Since raya masih berbaki, ada runner yang berbaju melayu dan yang perempuan berbaju kurung.


Spotted this wild orchid while waiting for Izza just after the puddle. Cantik!

Sebab post ni banyak gambar, aku sambung dalam next entry. Tapi kena tunggu kerajinan datang bertandang dulu lah jawabnya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...