Thursday, July 14, 2016

trip java | bukit kosakora, pantai ngrumput dan drini



Keluar dari Pantai Pok Tunggal, kitorang dibawa ke Bukit Kosakora. Sempat aku terlena kejap dalam perjalanan tu. Sampai je kat parking, terpinga2 kejap bila kereta Yanto parked kat tepi kebun. Masa Yanto keluar dari kereta, kitorang still lagi kat dalam. 

Kemudian Yanto suruh kitorang berjalan kaki ke Bukit Kosakora. Boleh ambil seberapa banyak masa sebab masih awal katanya. Tapi aku dah makin suspicious dengan masa yang masih banyak tu. Sehinggalah masa kitorang nak tinggalkan kawasan parking, dia bukak mulut pasal nak skip 2 tempat sebab dah tak sempat. Ramalanku benar belaka, stress dengan mamat ni.


Dari tempat parking kitorang berjalan atas batas kebun ubi kayu penduduk kampung. Kata bapak yang kitorang jumpa tengah jalan tu, kitorang dah ikut laluan yang betul.


Penghujung jalan lurus tadi, kitorang ternampak papan tanda ni. Berjalan dalam semak samun, pastu kitorang jumpa kebun ubi kayu lagi. Ada signage, insya Allah tak sesat.


Kami akhirnya sampai kat kawasan pantai ni. Bukit yang tersergam itulah Bukit Kosakora, dan pantai ni namanya Pantai Ngrumput. 

Hajat di hati sebelum datang memang nak panjat bukit tu, tapi bila tengok tangga terus terasa lelah. Hati bolak balik sebenarnya, antara nak panjat dan nak tengok dari bawah je. Masa ushar gambar kat google, view dari atas tu cun jugak. Ambik gambar kat bawah dulu, nanti2 baru fikir nak panjat ke tak.


Pantai Ngrumput ni pendek je. Aku cuma lepak kat pangkin yang mengadap laut tu dengan Izza. Cheq Sue dengan Dyl rajin merayap sampai ke tepi pantai.


Buah mengkuang laut betullah kot mengkuang laut sebab daunnya macam mengkuang

Kami akhirnya mengalah, takde sorang pun antara kitorang berempat yang sanggup nak daki Bukit Kosakora. Cukuplah dengan hanya memandang dari bawah. Kami kemudiannya berjalan pulang dengan mengambil laluan yang sama. Sebenarnya dari sini boleh berjalan dan keluar ke Pantai Drini. Tapi kami menghala ke arah parking lot.

Dah sampai kat tempat parking, tengok2 si Yanto tengah lena. Tapi kejap je dia dah bangun. Kami kemudiannya dibawa ke Pantai Drini. Dalam perjalanan, kitorang bagitau Yanto pilihan kitorang untuk perjalanan yang seterusnya. Jarak dari parking lot ke Pantai Drini tak jauh mana pun, sekejap je dah sampai.


Bot nelayan berderet menyambut kitorang, berbeza suasananya dengan pantai lain yang kitorang singgah awal tadi.


Seperti sudah seia sekata, semua bot di sini punya rona warna biru.

Selain barisan bot nelayan yang berbaris, kat sini ada semacam medan selera petak2 macam kat pasar basah. Tapi dorang jual seafood goreng. Masa turun dari kereta, konon teringin nak merasa goreng2 tu. Tapi bila mendekat, terus hilang keinginan. Sudahnya aku ushar keliling tengok orang.


Pantai Drini boleh tahan menarik jugak, dan ombaknya pun tak kalah ganasnya.


Pantai di hujung sebelah sana. Sekali pandang macam kat Tanah Lot pun ada. 

Masa kat Pantai Drini ni, aku dah takde daya sebenarnya. Kalau masih semangat, harus aku naik ke tebing sana. Tak lama pun kitorang kat sini, lepas ambik gambar sikit2, pusing sikit2, kitorang terus naik kereta. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...