Saturday, July 16, 2016

trip java | gumuk pasir



Masa nak keluar dari parking lot Pantai Drini, Yanto mintak izin dengan kitorang nak drive lebih laju dari tadi. Memang itu pun yang kitorang harapkan dari tadi, bukannya drive macam bersiar2 di taman bunga. Sampai di satu persimpangan, laluan tersekat disebabkan oleh kemalangan. Polis yang bertugas kat simpang tu suruh Yanto guna laluan lain. Lepas tersilap masuk simpang dan Yanto bertanya dengan penduduk kat situ, kami akhirnya berjaya menuju jalan yang sepatutnya.

Kami memilih untuk ke Gumuk Pasir instead of the other 2 places. Aku dah pernah ke sand dunes kat Mui Ne, so bolehlah aku buat comparison between this Gumuk Pasir and the other 2 at Mui Ne. Kalau baca review kat internet, memang tak kalah hebatnya. Gumuk pasir ni ada dua entrance, semestinya ada dua bayaran masuk. Padahal sebelah menyebelah je.

Masa lalu yang first tu kitorang let go je dulu, then masa lalu yang second tu baru kitorang decide nak turun. Jarak antara dua tu dekat sangat, kalau berjalan pun tak sampai 5 minit. Turun je dari kereta, dah ada yang menyapa mintak bayaran untuk parking. 


Kami parking betul2 depan tanda ni. Punyalah seksa nak ambik gambar tanpa ada orang. Masa ni pun ada satu group yang tengah bergambar kat situ, habis segala skill aku keluar semata2 tak nak bagi ada sebarang penampakan.


Pasir kat sini warna hitam kelabu. Kat tepi tu ada papan tanda pasal pembentukan gumuk pasir ni. Sempatlah aku baca seimbas lalu.


Pengunjung petang tu boleh tahan ramai, campur dengan kitorang bertambah ramailah. Dan kalau korang perasan, kat atas tu ada pohon kaktus. Memang jadi rebutan sebagai prop untuk bergambar. Kami pun sama, tak terkecuali.


Gumuk Pasir kat sini tak seluas sand dunes gumuk pasir kat Mui Ne. Yang kat Mui Ne lebih luas kawasannya dan lebih menarik. 

Masa kitorang baru nak bergambar dengan pohon kaktus, hujan turun rintik2. Mula2 tu cuma rintik2 halus, kemudiannya bertukar menjadi rintik2 kasar. Cepat2 kitorang bergegas ke kereta setelah selesai bergambar. Masa tu hanya kitorang je lagi yang tinggal kat situ.

Keluar dari Gumuk Pasir, hari semakin gelap. Perjalanan kami adalah menuju ke Jogja, tanda berakhirnya tour kitorang untuk hari tu. Dah sampai Jogja, kami mintak berhentikan kat Jalan Malioboro. 

Kami ke Indomaret dan aku memang plan nak beli selipar kat Bata. Semalam aku tengok ada sale 70%, tapi dah tutup. Sekali yang ada sale item lama, selipar yang biasa aku pakai pun mahal jugak. Last2 tanpa sengaja kitorang termasuk ke dalam Ramayana Department Store dan aku terjumpa selipar yang aku suka. And surprisingly, harganya jauh lebih murah dari Bata. Terus aku rembat sepasang. 

Dah dapat apa yang dihajati, kitorang tak terus balik ke hotel. Sempatlah merayau kat kaki lima mengushar barang dagangan. Esok2 masih ada untuk shopping, malam ni kita ushar dulu sambil belek2 tanya harga. Berakhirlah hari kedua di Jogja.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...