Thursday, July 28, 2016

copthorne 18° celsius fun run | ke cameron highland

Masa Izza share pasal Copthorne 18° Celsius Fun Run di Cameron Highland, aku terus check schedule dan register bila tengok slot untuk weekend tu masih kosong. Disebabkan nak early bird fee, aku terus register offline. Agak leceh di situ, tapi yang sebetulnya dorang yang awal2 register online pun still boleh dapat harga murah.  

Tak sampai seminggu nak ke sana, aku baru cari homestay. Since kitorang ramai, better ambik homestay rather than hotel. Aku dapat homestay kat Puncak Arabella, 3 bilik dan 2 bilik air dengan harga RM 250 semalam. Lebih kurang 10 km nak ke Copthorne Hotel tempat starting point untuk run the next morning.

Dalam pukul 10 pagi Sabtu, kitorang berempat bertolak dari Putrajaya Sentral dan kereta Nilly dah bertolak lebih awal. Sempat kitorang singgah beli durian dan rambutan kat Tapah, tepi jalan lepas exit toll Tapah. Kitorang terus ke Copthorne Hotel, collect race kit dan jumpa dorang kat sana. Selain t-shirt untuk esok, finisher medal dah ada sekali dalam race kit, termasuklah whistle. Semua dah dapat race kit masing2, kitorang berkonvoi 2 kereta je pun ke homestay.


Bilik belakang.



Bilik depan.

Bilik tengah adalah master bedroom. Tak sempat aku nak ambik gambar, dorang dah selerakkan lebih awal. Master bedroom ada queen bed dan attached bathroom. Kat ruang tamu complete sofa dan tv, meja makan dan kat dapur disediakan fridge dan microwave selain peralatan dapur. Kalau nak masak tu boleh sangatlah. 



Aku suka pinggan ni, pinggan lama yang dah susah nak jumpa sekarang ni. Kebetulan Fathi masak aglio olio, memang aku tak toleh belakanglah. 

Lepas makan dan solat, masing2 rehat dulu. Bila dah petang barulah kitorang keluar ke pasar malam. Jenuh meronda pasar, tak tau nak beli apa. Last2 beli aiskrim strawberry dan sesambil tu ushar buah. Boleh tahan murah buah kali ni, mungkin bukan peak season kot. 



Strawberry ni satu tray RM 20, tapi sebab kitorang pakat borong, end up dia bagi 6 tray RM 100. 

Sesambil uncle tu packing strawberry, sempatlah kitorang sembang2. Rupa2nya strawberry ni jangan simpan dalam fridge, pastu bekas jangan tutup dan buah takkan masam. Tapi memang pun, buah yang aku beli petang Sabtu, dan bila sampai kat rumah on Sunday night tu tak masam pun lagi. Cuma biasalah, ada yang dah lembik. Patutnya beli sebelum balik esoknya.

Sudahnya kitorang turut borong jagung selain strawberry kat pasar malam. Untuk dinner kitorang ke food court sebelah tu, berpusing2 nak cari parking. Hampir2 berputus asa sebelum kitorang berjaya dapat parking. Makanan so and so je, dan lepas makan terus balik ke homestay. Izza sampai masa sebahagian dari kitorang dah masuk tidur. 

Kalau ada yang teringin nak menginap kat homestay ni, boleh contact owner Ramli Homestay Cameron Highland. Encik Ramli +60135105563. Dia ada 2 rumah, kitorang ambik tingkat bawah sebab malas nak daki anak tangga. Itu pun tetap kena mendaki jugak untuk ke first floor. 


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...