Saturday, July 2, 2016

trip java | pantai pok tunggal dan bukit panjung



Meninggalkan rumah tempat kitorang makan siang dengan mata yang makin memberat. Kami tak terus pulang ke Jogja, tapi ada banyak lagi destinasi yang akan disinggah, kalau ikutkan plan yang aku buat. Tengok pada keadaan Yanto, rasanya dia macam ada plan nak skip few places je. Just he didn't spill it out je lagi. Tapi dari gaya dia drive, aku dah boleh baca dah keengganan tu.  

Sebelum masuk ke kawasan barisan pantai selatan, kitorang diberhentikan kat satu sekatan tepi jalan. Each of us kena bayar fees Rp 10k untuk masuk ke kawasan pantai selatan. Tapi karang parking kena bayar jugak. Charges kat tempat2 wisata yang terkenal macam ni dah jadi legal, tak boleh nak komplen lebih2.

Kami seterusnya ke Pantai Pok Tunggal. Jalan nak masuk ke kawasan pantai boleh tahan bercinta jugak, lebih kurang jalan nak ke Pantai Timang. Tapi yang ni boleh naik kereta, tak perlu sewa ojek. Masuk kawasan pantai, aku dengan Izza tercari2 pokok Pok Tunggal yang glemer tu. Bila Yanto tunjukkan pokok yang dah dipotong, cuma tinggal dahan je sebatang, kitorang tak percaya. Sebabnya tengok dalam gambar pokok tu besar.

Turun dari kereta kitorang terus berjalan ke arah kiri pantai. Dari tempat parking kitorang nampak bukit kat hujung sana pantai. Dalam pada tu, aku duk melilau cari sebatang pokok yang besar tepi pantai tu, dengan harapan apa yang Yanto bagitau sebentar tadi adalah satu kesilapan. Tapi sampai ke hujung, langsung tak jumpa apa yang dicari.


Pantai kat bahagian ni agam curam sikit, tak landai. Tapi pasirnya cantik. Ni dah hujung dah, belah kiri gambar ni ada tangga nak ke atas bukit.


Ini dah suku tangga berbatu yang didaki untuk ke puncak Bukit Panjung.


Kemudiannya kena melintasi jambatan buluh, menyelit celah batu besar ni. Kalau terjatuh kat kawasan jambatan buluh ni memang terus jatuh ke bawah kalau tak tersangkut atas pokok. 

Kat entrance Bukit Panjung tu ada pakcik yang jaga, tapi takde bayaran masuk. Depan dia cuma ada kotak sumbangan ikhlas, mungkin untuk maintenance kawasan Bukit Panjung. Dah sampai atas ni, masing2 bawak haluan sendiri. 


View Pantai Pok Tunggal dari tempat pakcik yang jaga kotak derma.

Kat atas ni memang best, sebabnya angin bertiup kuat. Jealous tengok dorang yang lena kat bangku yang banyak atas tu. Teringin jugak nak melepak lama2 bila tengok ada banyak yang kosong. Tapi hampa bila menghampiri, baru terperasan ada notis sewaan tempat duduk tu. Terus back off, tak sanggup nak keluarkan duit. Orang kedekut memang begitu.


Di sebelah sana Bukit Panjung, kawasan berbatu dan ombak kuat membadai. Terjenguk2 aku belah sana, kot2 boleh nampak Pantai Timang. Tapi takde kelihatan pun. Walaupun kat atas bukit ni dipagar, tapi aku tak berani nak rapat ke tepi. Angin kuat kot, silap hari bulan mau terbang melayang.


Sebelum turun, aku lagi sekali capture Pantai Pok Tunggal yang lurus, dipenuhi pengunjung.


Dah turun ke bawah, aku ke pantai sebelah entrance tadi. Motif adalah nak cari Pokok Pok Tunggal. Pengunjung kat bahagian sini tak seramai sebelah sana.


Inilah pokok Pok Tunggal yang Yanto bagitau. Gigih aku duk imagine dengan apa yang aku pernah tengok dalam internet. Jauh sangat bezanya.


Aku akhirnya akur. Mungkin pokok ni dah terlalu tua, jadi bagi tidak membahayakan penunjung, dahannya dipotong. Yang tinggal cuma ini sahaja.


Kami sudah berada di lokasi yang betul, Pantai Pok Tunggal. Signage ni tersorok, letak kat tempat parking. Kalau letak kat depan laluan masuk, baru cun!

Masa aku berpatah balik ke arah gerai makan yang terdekat dengan kereta, dorang semua dah ada kat situ. Masing2 tak tunggu lama, sepakat untuk teruskan perjalanan kami. Walaupun hari masih awal, tapi matahari dah terik menyengat. Cepat2 kitorang masuk dalam kereta dan semestinya aircond jadi tumpuan kitorang. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...