Friday, April 29, 2016

trip sumut | perjalanan penuh liku ke gunung meriah

Entry ini sambungan dari trip sumut | hutaginjang dan taman eden.


Keluar dari Taman Eden dah lewat, melepasi waktu makan tengah hari. Masing2 dah mula kelaparan, habis segala jajan yang ada kitorang makan. Sebelum ni kemain eksyen, sesetengah jajan tu tengok pun tak sudi. Padan muka kitorang, haha. Perjalanan kitorang melalui ladang jagung dan sawah padi di kiri kanan jalan. Pelik betul, punyalah banyak aku jumpa ladang jagung, tapi langsung tak jumpa orang jual jagung bakar. Kempunan teramat nih.


Masa nampak orang jual nanas kat tepi jalan, cepat2 kitorang mintak Yovie berhenti. Beli 2 biji nanas dan kitorang sambung kembali perjalanan. Teringat2 nanas Lombok yang manis dan juicy, sedap weh!

Dalam perjalanan seterusnya kitorang lalu ikut tepi Danau Toba, belah mana aku tak ingat dah. Nampak hutan tepi tu terbakar dan bomba baru sampai nak padamkan api. Tak jauh dari tepi danau yang terbakar tu, kitorang lalu jalan antara pokok pines kiri kanan. Depan kitorang bersusun kereta dan lori. Rupa2nya ada roadlock. Lepas pada tu hujan turun selebat2nya. Kata Yovie petang memang selalu hujan. Tak lama kemudian hujan berhenti, lega rasa hati. 

Kami berhenti singgah makan kat sebuah restoran Padang, tumpang ke tandas sekali. Menurut Yovie, perjalanan masih jauh. Since perut dah kenyang, hati kembali ceria. Sewaktu singgah di Alfamart, masing2 memborong untuk bekalan bercamping. Kat tempat kitorang singgah tu masih meriah, dalam pekan walaupun suasana dah gelap.

Bila makin kurang jumpa rumah orang, jalan makin sunyi dan bengkang bengkok. Sampai satu masa, aku rasa penat yang teramat sangat. Penat sebab jenuh berteka teki bila nak sampai dan rasa macam dah jauh tapi tak sampai2 jugak. Bila kami lalu kawasan gelap tak berlampu, kiri kanan ada gaung dan ladang sawit, masing2 diam dalam kereta. Takut nak bersuara, tak tahu apa yang ada kat luar sana.

Masa kitorang sampai kat kampung tempat kitorang nak mulakan hiking, hari dah jauh malam. Awan dan Roy dah lama sampai, menunggu kitorang dengan bapak2 kampung tu. Kami packing barang yang nak dibawak dan tinggalkan yang tak perlu dalam kereta. Sebab tak plan awal2, main belasah je masuk bag, berat jugaklah beban yang dipikul.

Kami bergerak ke campsite dengan panduan bapak penduduk kampung sorang, bapak tu akan jadi guide kitorang. Sebab lepas hujan, laluan licin. Dengan bantuan headlamp dan torch light, kitorang redah gravel road dan kemudiannya belukar. Sebelum sampai tapak perkhemahan, at one point aku dengan Echah terpisah dari yang lain2 kat tengah2. Orang depan tak nampak, orang belakang pun tak kelihatan. Tawakal je kitorang redah lalang tinggi sebelum Yovie dan Awan mendekat. 

Sampai kat campsite Gunung Meriah, aku tarik nafas lega. Perasaan hiking waktu malam dengan waktu siang, jauh bezanya. Masa kitorang duk busy cari dan buang pacat, dorang pacak khemah. Bila khemah dah siap, masukkan barang2 dalam khemah dan ready nak ke tempat punca air. Awan dah mula masak masa Yovie bawak kitorang ke tempat air tu. Kaki semua berselut dan berdarah dek pacat. 

Balik dari tempat air tu, aku terus berselubung dalam khemah. Aku rasa macam tak selesa nak melepak kat luar, tak tau kenapa. Aku tak tido tapi tak larat nak bukak mata mahupun nak sambung dorang bersembang. Aku skip dinner dan masa dorang masuk tido pun aku masih tak boleh nak lena. Mujurlah takde apa2 yang berlaku malam tu selain dari anjing yang menyalak kuat kat tepi khemah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...