Tuesday, April 5, 2016

trip sumut | horas medan

Trip sumut Sumatera Utara kali ni aku join Zilla. Makanya aku cuma bawak badan dan duit je, the rest dah tentu2 Zilla yang settlekan. Flight kitorang agak berdrama queen sikit hari berlepas tu. Dari pukul 8.00 malam, anjak ke pukul 10.00++ malam. Then flight kitorang delay ke pukul 12.30 midnight. Jenuh melepak kat airport, sebabnya pukul 6.00 pm aku dah sampai KLIA2.

Jauh giler nak menapak ke Gate Q3, first time kot aku dapat gate yang jauh. Kitorang yang last agaknya, bila sampai tengok dah penuh orang. Sempat isi air dalam botol, then dah dipanggil untuk boarding. Alhamdulillah, flight landed 10 minutes ahead of ETA.

Everything was fine until we go through the immigration process. The officer insisted to have our return flight, semuanya dengan Zilla, tapi macam mana nak panggil sebab Zilla dah terlepas ke depan. Kitorang memang takde detail flight itinerary this time. Jenuh nak explain kat officer kerek tu, macamlah kitorang teringin sangat nak overstay. This time aku rasa macam leceh giler kot proses kat immigration, selalu tak macam ni. So, aku suggest sesiapa yang nak ke Indonesia lepas ni sila prepare your return ticket.

Dah settle segala drama kat immigration, kitorang keluar through customs and off we go. Yovie dah menunggu. Bila semua dah ready, Yovie drive keluar dari airport. Entah ke mana2 Yovie bawak, dari aku jaga, pastu tido, then jaga balik. I don't dare to ask, lebih2 lagi bila laluan agak scary. Aku cuma mampu pandang je, tak berani nak bersuara.

Yovie akhirnya berhenti kat sini dalam 3.00 pagi camtu. Dia nak rehat dan minum kopi, tak tahan mengantuk agaknya. Kitorang keluar kejap, luruskan kaki pastu masuk balik dalam kereta.

Masa Yovie dah masuk balik dalam kereta dan nak teruskan perjalanan, aku dah mamai pun. Pastu lena sepanjang jalan kot. Terjaga bila Yovie berhentikan kereta dan bagitau dah sampai. Dalam mamai2 dan pening tu, masing2 keluar dari kereta dan sebaik ditunjukkan objek depan mata, semua duk wow!

Air Terjun Si Gura Gura yang laju mengalir ke bawah. Tengoklah jalan berliku kat sebelah tu, confirm pening layan lap. Kat bukit tu ada 2 lagi air terjun, tapi tak sebesar Si Gura Gura.

Kasi close up sikit cemana rupa air terjunnya.

Kawasan tempat kitorang berhenti ni tepi jalan je. Ada tempat untuk tengok air terjun ni. Tapi awas, monyet kat sini aggressive, dah lah besar2 pulak tu. Mujur ada Yovie, takat kitorang halau ni dia boleh buat taktau je. Lagi dekat dia datang adalah. Berterabur kitorang lari bila dia datang menyergah.

Dari situ Yovie bawak kitorang lalu jalan berliku sebelum lalu tepi bukit. Dah habis jalan berliku tu, kena redah laluan berlubang2. Badan masing2 memang goyang habis, haha. Sampailah kat penghujung jalan yang tak rata tu, mata dah terpandang sesuatu belah kanan. Elok je Yovie parking kereta, masing2 menyerbu keluar.

Air Terjun Ponot kelihatan gagah dari kejauhan.

Lagi dekat. Air terjun ni bertingkat2 sebelum jatuh ke bawah.

Aku berjalan naik ke atas, lebih dekat dengan air terjun. Memang cantik, hati dah tertawan. Tapi melangkah memang kena hati2, sebab laluan licin. Embun pagi, percikan air terjun dan gerimis yang sesekali muncul memang bersatu pagi tu. Tapi sayang betul kat bahagian atas tu, sampah merata2.

Belah kanan Si Ponot, ada banyak punca air terjun yang kecik2 macam ni.

Geram je tengok air terjun ni. Dah lah pagi ni tak jumpa air lagi.

Tapi kan... aku selalu terfikir, cemana agaknya kat bahagian atas sana? Aku selalu tengok air terjun, dan kebanyakannya datang dari atas bukit dan keluar macam tu aje. Aku selalu terbayang imaginasi yang entah apa2, dari mana punca air dari tempat yang setinggi itu. Tapi walau apa pun, semuanya terhasil dari kekuasaan Allah. Masa hujan rintik2 bertukar menjadi kasar, aku bergegas turun ke bawah. Tapi tak lama pun rintik kasar tu. Sudahnya aku melepak je kat bawah, malas dah nak mendaki naik ke atas lagi.

Kat bahagian bawah ni banyak batu dan sungai ni nanti akan bersambung kat bawah sana dengan Sungai Asahan. Jangan tak tahu, kat Medan ni pun ada jugak tempat nama Asahan.

Menara kabel dari puncak bukit bersebelahan dengan air terjun Ponot.

Kawasan Asahan ni Air Terjun Si Gura Gura dan Air Terjun Ponot adalah kawasan pembangkit listrik. In fact sebelum sampai ke air terjun Ponot ni korang akan melalui kawasan yang berpagar dan penuh dengan kabel dan switches. Bukan empangan, tapi aku tak reti nak explain. Aku rasa macam ada ambik gambar, tapi bila tengok balik takde lah pulak.

Di sebalik pagar tinggi ni adalah Sungai Asahan yang deras. Air terjun Ponot tadi bersambung kat sini lah, dari belah kanan tu. Kata Yovie, kat sini memang dorang buat water rafting. Tengok pada arus ni, aku tarik gear reverse awal2 lagi dah. Cuak seh!

Bersambung...

1. Replies
    1. Asahan Malaysia kat Melaka, dekat2 dengan Gunung Ledang..
      hihi =)

2. subhanallah..cantiknya air terjun..:)

3. wah..napa tak sebut nak ke sini? kampung saya 2 jam lagi pun dari sini...
    tu Bendungan Sigura-gura, ada 3 sebenarnya...dan ada legenda berkenaan air terjun ni..

1. terlupa lah, Irdhi.. dah sampai sana baru teringat, huhu..
      =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...