Sunday, April 10, 2016

trip sumut | pemandian air soda dan air panas

Entry ini sambungan dari trip sumut | dari air terjun ke danau.


Dari danau kami dibawa ke arah Tarutung dan malam ni kitorang akan bermalam kat sana. Harap2 masih ada bilik kosong untuk kami. Perkara pertama bila sampai, Yovie pastikan ada bilik untuk kitorang menginap malam nanti. Since ada bilik kosong, kitorang unloading barang dari dalam kereta ke dalam bilik. 

Kami takde chance nak melepak lama2 dalam bilik, apatah lagi nak lelapkan mata. Lepas selesaikan hajat dan urusan yang tertangguh, kitorang dah siap2 nak keluar. Yovie nak bawak kitorang ke tempat yang agak special. Kitorang keluar dari kawasan pekan dan masuk kawasan kampung dengan sawah padi yang luas terbentang. Dalam sawah padi tu ada satu kawasan yang jadi tumpuan ramai orang, dan kat situlah tujuan kami.


Pemandian air soda di Desa Parbubu. Nampak tak buih2 kecik yang muncul tu?

Masa kat hotel aku memang plan nak mandi, bukan senang nak mandi air soda ni. Tapi bila sampai dan tengok kemain ramai yang berendam, aku terus cancel. Pulak tu kolam memang ada satu je. Walaupun besar tapi bercampur dengan lelaki perempuan, memang aku tak selesa. Sebagai ganti, aku rendamkan kamera bagi pihak aku dengan bantuan Yovie, along dan Echah.


Buih2 soda ni keluar dari dalam tanah, tapi tak secara menyeluruh. Ada tempat yang takde buih ni keluar, dan tempat yang keluar tu pulak, ada yang banyak dan ada yang sikit.


Kat dasar ni banyak batu2 dan ginilah keadaannya masa buih2 tu keluar. Jangan tanya aku sama ada air tu rasa soda ke tak sebab aku tak sampai hati nak rasa.


Rendam tangan kejap je pun dah penuh dengan buih2 macam gini. Sementara ada yang mandi, kitorang yang tak nak basah ni cuma rendam kaki dan tangan ajelah.


Kolam pemandian tu opposite papan tanda ni, seberang jalan. Masa kami datang ni masih lagi free, tapi tak tahu lah kot2 lepas ni dah ada bayaran. 


Sawah padi yang terbentang luas, berhampiran dengan kolam pemandian air soda.


Bangunan apa ntah, aku dah lupa. Yang menarik sebab bumbungnya. Bentuknya tak jauh beza dengan bumbung Minangkabau, tapi kedudukan bumbung tu yang membezakannya. 

Kami singgah makan sebelum balik ke hotel. Dah sampai hotel, aku dengan Zilla mandi kat kolam air panas kat hotel. Lepas tu Echah dengan Syaza datang. Kolam air panas dengan bilik cuma beberapa langkah je. Even though kitorang tamu hotel, nak mandi air panas tetap kena bayar Rp 5000 sorang. Walaupun kolam tu bercampur jugak, tapi sebab malam tak ramai sangat orang. So, takde lah segan sangat.

Dah lega dapat mandi air panas, aku balik mandi air tak panas pulak. Siap bilas basuh pakaian nak hilangkan bau belerang. Tidur malam tu memang terlebih lena, pulak tu dengan bunyi air mengalir kat luar bilik memang irama tambahan.


2 comments:

  1. syok nya lahai mandi air soda gembira, eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai is penakut, so takde lah pengalaman mandi air soda gembira, haha...
      =)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...