Monday, April 25, 2016

bottled hope run 2016

Petang Sabtu aku ada another larian, bermakna larian kedua untuk bulan ni. Tapi larian ni adalah larian belah petang yang pertama aku join. Kiranya complete dah untuk tahun ni. Ada larian waktu pagi, petang dan malam.

Event kali ni kat Padang Merbok, Kuala Lumpur. Since aku tak tahu sangat jalan ke sana, aku keluar around 3.30 pm camtu. Aku gunakan khidmat google map kat handphone, pastu off kejap bila phone start hang. Aku on balik bila aku dah tersilap jalan. Tapi bila dah masuk KL, bateri pulak dah weak giler. Bila aku charge guna charger kereta, tak masuk charge pulak. Last2 aku guna instinct. Alhamdulillah, jumpa jugak lokasi.  

Since race kit aku Izza tolong ambilkan, takde lah aku terus pakai uniform t-shirt rasmi. Bila dah jumpa Izza baru aku tukar. Elok je lepas tu hujan turun siap dengan kilat, boleh tahan lebat dan kitorang yang berlindung bawah khemah pun terkena tempias. Bila hujan dah tinggal gerimis, aku ke kereta nak tukar kasut.


Bila aku dah kembali ke tapak event, semua orang tengah warm up. Tapi tak nampak apa yang coach buat sebab stage tu rendah sangat. Aku follow orang depan je, tapi kadang2 tu terbabas jugak buat aksi yang salah, haha.


Dah habis sesi warm up, semua terus berkumpul kat starting point. Mungkin sebab hujan tadi maka perlepasan sedikit delay.

Elok dah dilepaskan, aku pair dengan Izza, Dayah dengan kawan opis dia yang aku lupa nama. Dari starting point tu kitorang belok ke kanan, laluan memang mendaki terus. Memang semputlah bila awal2 dah mendaki. Baru beberapa ratus meter, aku dah stop berlari, berjalan sambil bersembang. Almaklumlah, bila ada geng seiring sejalan mulut lebih laju dari kaki. Tapi tak jauh lepas tu aku tinggalkan Izza.

Aku memang failed kalau jalan kat KL ni, cuma ada few landmark yang aku ingat. Yang pasti route kitorang lalu belakang Stesen Komuter Bank Negara, jenuh gak lalu situ sebab mendaki. Kemudian belok kiri melintasi Memorial Tun Hussein Onn dan Memorial Tunku Abdul Rahman di sebelah kiri jalan yang bertentangan dengan Sasana Kijang. Kalau tak kerana larian ni, aku tak tahu pun Sasana Kijang tu apa, sungguh menyedihkan.

Dari situ laluan dah menurun bukit, laju lah aku melangkah. Kitorang cross jalan kemudian ke kanan, dah tentu encik polis dan volunteer jaga lalu lintas. Dah ke kanan tu laluan kembali mendaki. Yang best kat sini sebab kiri kanan adalah hutan. Sungguh aku tak sangka kat tengah2 hutan batu ada hutan hijau ni.


Hutan di kiri kanan, redup je petang tu. Mungkin jugak hujan yang turun sebelum tu jadi faktor redup.

Aku suka larian ni sebab bawak aku lalu ikut jalan yang aku tak pernah jejak. Kami lalu di kawasan perumahan elit Bukit Tunku, di antara kehijauan hutan dan keadaan jalan yang hilly. Sempat jugaklah cuci mata walaupun kebanyakannya berpagar tinggi siap dengan security guard. Jalan yang kitorang lalu ni memang jarang dilalui kenderaan, sesekali je muncul. Tentunya jalan ini kami yang punya. Tapi bila habis laluan menurun terakhir tu, terus nampak jalan raya terbentang. Habis dah kesegaran tadi. 


Masa ni dah tak jauh dah ke destinasi. Alhamdulillah, cuaca redup lepas hujan bertahan sampai malam.


Jerebu punya pasal, Menara KL pun berbalam je nampak. Next month moh kita kira anak tangga menara pulak!

Lepas ambik medal dan air, aku tunggu dorang sampai. Masa konon2 nak gerak balik, tetiba dorang start dengan cabutan bertuah. Gigih kami tunggu dengan penuh harapan dan debaran. Tapi ternyata kami semua tak bertuah. Habis cabutan bertuah, kitorang bergambar dulu sebelum balik.


Gambar terakhir sebelum tinggalkan event venue.

Since bateri handphone aku memang dah nazak, aku drive balik berpandukan signboard dan instinct. Dah gelap dan tempat tak biasa, takde lah aku nak laju2. Memandu dengan penuh berhemah kot, risau kalau2 tersesat entah ke mana2. Itu pun aku dah terlalu ikut jalan jauh, pasrah ajelah asalkan selamat sampai.


Medal dan bib number untuk Bottled Hope Run 2016. Tak jauh, 7 km je untuk kali ini dan takde timing chip. Aku terlupa nak setting jam, so tak dapatlah nak tengok berapa lama masa aku ambik.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...