Wednesday, April 13, 2016

trip sumut | air panas sipolohon



Pagi ni aku agak kesiangan, lena sangat tidur sebab dapat tilam empuk. Kitorang selesaikan yang wajib dulu, pastu baru ambik turn untuk mandi. Sementara tunggu turn, pegi ambik pakaian kat ampaian belakang, masih basah rupanya. Agaknya sebab terdedah dengan embun semalaman. Sempatlah ambik gambar kolam air panas yang kitorang duk berendam semalam tu.


Inilah rupa kolamnya, ada dua bahagian. Yang belah belakang tu lebih dalam dan lebih panas airnya. 

Nampak tak bukit yang ada jalur2 putih antara bangunan dalam gambar atas tu? Yang putih tu jalur air panas mengalir, dorang alirkan ke kolam2 mandian. Sebenarnya, barisan hotel yang kitorang menginap ni memang banyak tempat pemandian air panas macam ni. 

Lepas semua dah settle, backpack dah loading masuk dalam kereta, Yovie bawak kitorang ke belakang hotel. Nak ke belakang sana kena lalu sebelah kolam ni, ada laluan kecik antara bilik mandi. Bila dah tengok terkesima rama2 kejap, sebabnya kalau tengok dari luar dari arah jalan raya macam takde apa2 pun kat belakang tu. 


Tempat air panas mengalir membentuk corak cenggini, color ada macam2 bukan hijau je.


Inilah yang aku nampak masa mula2 tu. Kabus tu kejap ada kejap hilang. Lorong/longkang kecik tu tempat owner ni buat aliran supaya air tu terus masuk dalam kolam tadahan dorang.


Masa kabus ni datang, memang tak jelas apa yang ada.


Tapi bila kabus dah hilang, macam ginilah rupa keadaannya.


Dalam aliran yang terbentuk sendiri dan dekat dengan punca air panas keluar, ada rumbu rumbai macam ni. Cantik je rumbu2 ni bergerak bila air mengalir.


Amacam? Cantik kan? Aku nak menapak lebih2 ke dalam tu tak beranilah pulak, kalau air sejuk boleh je redah.


Punca air panas membuak2 keluar, di sebalik batu besar.


Dalam kolam bersebelahan dengan punca air panas tadi ada bentuk cantik ni. Aku memang clueless macam mana semua ni terbentuk, macam dalam lautan.


Air ni memang nampak biru. Kalau bukan air panas ni, confirm dah jadi tempat berendam nih. Geram tengok color air tu.


Tempat air panas yang mengalir membentuk lekuk dan warna yang indah. Ada tempat warna oren, tapi bila check gambar takde lah pulak.

Lama jugak kami kat belakang hotel ni. Sakanlah masing2 duk bergambar. Walaupun matahari dah mula naik, dan suhu kat situ pun boleh tahan panasnya, masing2 gigih bertahan. Sampailah Yovie panggil dan bagi isyarat nak beredar. Disebabkan barang2 semua dah masuk dalam kereta, kitorang terus je lah proceed ke destinasi seterusnya. Dah jauh kitorang tinggalkan tempat ni bila tiba2 kami terpaksa patah balik. Masing2 berdebar dan suasana dalam kereta yang ceria dengan gelak tawa terus senyap. Apakah?

Bersambung...


4 comments:

  1. Replies
    1. lagi cantik kalau tengok dengan mata sendiri.....
      =)

      Delete
  2. baru nak tanya pasal first gambar tu, seb baik dah ada panjang lebar explainantionnya..hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...