Thursday, March 3, 2016

thai 2015 | singgah di hatyai dan pulang ke malaya



Lena betul tidur malam dengan dendangan irama rel keretapi. Aku terjaga pagi tu, suasana kat luar masih gelap. Dapatlah tengok gelagat peniaga awal pagi bila keretapi berhenti kat stesen2 tertentu. Tak lama lepas tu dah mula ada penjaja naik dan mulakan jualan.


Aku bukak tingkap besar2, best dapat udara pagi. Lagipun serangga yang banyak malam tadi dah tak ada.


Sunrise.








Matahari dah makin tinggi, suasana kat luar semakin terang.


Tapi aku masih lagi berselimut dengan selesa. Malas nak bangun. 

Sesekali je aku jenguk kepala kat tingkap sebab nak ambik gambar, selebihnya aku baring sambil tengok luar. Makcik yang duk katil atas aku dah lama menumpang kat seat orang lain. Dia duk kat atas bukan nampak apa pun, itu yang dia turun gamaknya. Lagipun dah ada yang lipat katil jadikan seat balik. Bagusnya, dorang tak kan kacau kalau kita masih berkurung.

Matahari dah tinggi baru aku keluar. Pegi toilet kat hujung koc, cuci muka dan settlekan apa yang patut. Lepas tu baru aku bagi staff tu lipat katil. Makcik jiran aku tu pun dah turun kat mana ntah. Sambil2 menunggu ke destinasi tu, sempatlah aku terlelap sekali lagi. Bila train menghampiri Stesen Pak Khlong, terus mata aku melilau. Cuba recall memori awal tahun aritu. 


Sawah padi menghijau. Selepas Stesen Pak Khlong dah ni, bermakna makin hampir dengan Hatyai Junction.

Kitorang sampai kat Hatyai Junction before 10.00am. Lagi few minutes nak sampai, staff kat koc kitorang bagitau Hatyai Junction next. Aku yang memang dah aware cepat2 kejutkan dorang yang terlena. Masa ni Kak Wan pun dah datang ke koc kitorang, takut terlepas katanya. Kami turun bila train berhenti. Kat sini lama jugak train berhenti, separuh koc dibuka dan dipasang kepala baru. Sebahagian akan ke Yala dan sebahagian lagi akan ke Sungai Kolok, berdasarkan destinasi yang dorang lekatkan kat badan koc.

Kembali ke Hatyai rasa macam balik kampung, perasaan lega yang tak boleh nak digambarkan. Kitorang berjalan dan singgah bertanya bilik kosong kat guesthouse tepi stesen tu je. Guesthouse kedua ada kosong untuk kami berempat, cukuplah sekadar nak rehat sekejap dan mandi sebelum keluar balik.

Kitorang keluar lepas dah selesaikan solat, malas nak patah balik karang. Singgah ke ATM nak keluarkan duit, pastu ke Davis Tours nak confirmkan tiket bas yang kitorang beli online. Dorang suruh kitorang datang setengah jam awal. Kemudian kitorang ke kedai nasi ayam untuk lunch. Ramai betul orang Malaysia tengah menjamu selera. Bila aku nak update blog baru perasan takde gambar langsung masa kat Hatyai ni. 

Dah kenyang kitorang tawaf Robinson, tengah sale tapi satu apa pun aku tak berkenan. Last2 keluar dengan tangan kosong, kepala pun dah start pening. Kitorang berpisah dengan Along, dia balik dengan train pukul 4.30 petang. Dia balik ke bilik, kitorang cari tuk tuk ke floating market.

Kat pasar tu boleh pulak terserempak dengan Dyl dan Aten. Terus kitorang bergabung dan ajak balik sekali dengan kitorang, sebabnya dorang tak charter tuk tuk. Since tadi masih lagi kekenyangan, aku cuma tapau cucur udang dan minum air kelapa, pastu tak tau nak makan apa dah. Agak2 dah lewat, kitorang bergegas ke tempat parking, risau kalau2 tersangkut dalam jem.

  
Tuk tuk yang kitorang charter. Ini je gambar yang aku ambik, itu pun sebab takut tak jumpa masa nak balik.

Brader tuk tuk ni baik, lepas turunkan Dyl dan Aten dekat area Lee Garden dia hantarkan kitorang sampai ke depan guesthouse. Kitorang dah lewat masa sampai kat bilik, aku suruh diorang pergi dulu dan bawak passport dengan tiket bas yang aku dah print. Dan aku menyusul lepas tu sengsorang.

Bas keluar lambat jugak dari Hatyai. Balik kali ni, selain dari dapat mineral water sorang satu, blanket pun disediakan. Tidur pun lenalah ni. Tapi menunggu turn nak stamping passport punyalah lama, lebih setengah jam. Orang punyalah ramai, sampaikan yang berbaris tunggu turn sampai keluar dari bangunan. Immigration Sadao bangunan baru dah, kebetulan esoknya hari perasmian. 

Masa bas berhenti untuk dinner, aku tak turun. Sebelum tu aku dah habiskan cucur udang dari floating market, belek handphone dan tidur. 


Day 11: 28 Dec 2015

Lebih kurang 5.30 pagi kitorang sampai kat TBS. Berpisah dengan Izza kat TBS, aku dengan Kak Wan ke ERL sebelah tu. Mahal giler tiket dari TBS ke KLIA, RM 26 sehala. Harga baru start dari Januari haritu sure lagi mencanak. Aku tak fahamlah dengan fare system dorang ni, tambang lagi murah kalau aku turun either Putrajaya Sentral atau Salak Tinggi, pastu beli tiket lain ke KLIA instead of single journey macam tu. Patutnya single journey lah yang lagi murah. 

Sampai KLIA, aku terus ke parking. Tak rajin nak merayau2 dah. Sekali bila aku tekan alarm baru perasan kereta aku tak lock! Fuhh, berpeluh2 aku. Alhamdulillah, mujur takde apa2 yang hilang, semua ada kat tempatnya. Takde siapa tahu pun aku tinggal kereta unlock, hihi.

footnote: balik dari trip dah lebih 2 bulan, citer baru habis. Bercinta kot nak menaip dan susun gambar. Padahal trip kali ni aku takde lah nak ambik gambar sangat, saja bagi kamera rehat.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...