Monday, February 29, 2016

thai 2015 | dari chatuchak, bangkok ke hatyai

Entry ini adalah sambungan dari thai 2015 | ke kota tua, ayutthaya.


Pagi ni masing2 kesiangan, penat sangat tersangkut dalam jem semalam agaknya. Padahal masing2 masuk tido awal. Lepas cuci muka dan gosok gigi, aku naik ke tingkat atas. Ambik barang2 dalam bilik dorang. Sudu aku boleh hilang pulak, takpe lah. Nanti2 adalah alasan nak beli yang baru. Turun bawah, aku mandi dan packing barang2. 

Bila semua dah ada, aku bagitau dorang nak tinggalkan backpack kat Hua Lamphong je instead of tinggal kat hostel. Karang takde lah nak menyinggah ke hostel, risau kalau terlambat. Mau terkejar2 dibuatnya. Dari hostel kami berjalan ke stesen MRT dan ambik train ke Hua Lamphong. 

Kat Hua Lamphong Railway Station ada tempat tinggalkan luggage. Kalau korang membelakangi kaunter tiket, tempatnya belah kanan hujung dekat dengan pintu. Tapi rasanya pintu hujung tu tak bukak. Agak mahal jugak tinggalkan backpack kat sini, tapi rather than nak pikul ke mana2, pasrah ajelah. Backpack dorang charge THB 70 each, pastu aku ada bag kain macam bag ikea tapi keciklah, dorang charge THB 30. Lepas settle pasal backpack, kitorang bergegas turun ke MRT bawah tu dan turun kat Station Chatuchak Park. 

Sampai kat Chatuchak, orang memang dah sesak. Dari station MRT pun dah ramai orang, belum lagi campur dengan yang baru turun dari BTS, bas segala. Kitorang berlima pecah dua, dan janji nak jumpa kat station pukul 1.15pm. Aku, Ecah dengan Kak Wan bergerak sama2. Ecah belanja aiskrim kelapa, sambil makan tu mata melilau dan tengok design t-shirt kat kedai sebelah boleh tahan jugak. Lepas makan terus terjah kedai tu, cantik2 designnya cantik kat mata akulah dan kain pun berkualiti. 

Kami tak sempat nak tawaf semua, terjah yang mana berkenan je. Aku jadi time keeper, kalau tak harus ada yang tertinggal train. Itu pun kami dah terlewat. Masa kitorang sampai kat stesen MRT, Izza dan along dah ada kat situ. Lepas beli tiket dan masa on the way turun ke bawah, train baru je lepas. Mujur 3 minit lepas tu sampai another train. Aku suka betul dengan MRT kat Thailand ni, frequency memang tip top, on time pulak tu. Kalau nak bandingkan dengan negara sendiri, hurmmmm.....

Sampai kat train station, Ecah terus bergegas ke surau dan kitorang jalan slow2 kat belakang. Bila perasan platform train Ecah dengan masa yang ada, cepat2 aku berkejar ke surau mintak resit simpan bag dengan Ecah. Lama giler mamat tu cari bag, aku dah rengsa menunggu. Sedang elok aku sampai kat train, Ecah pun sampai dan aku pass backpack dia. Bila Ecah dah selamat naik train aku ke surau. Sekali lagi aku berkejar ke train cari Ecah bila Kak Wan perasan seluar Ecah ada dengan dia. Penuh drama berkejaran kat train station hari ni.

Lepas settle solat, aku dengan Kak Wan ke kedai makan seberang jalan, nak tapau nasi. Since Izza dengan along tak ke mana2, aku mintak dorang tolong ambikkan bag. Masa sampai kat kedai tu, lauk pauk dah habis. Jadinya kitorang mintak gorengkan telur dadar dan telur asin separuh, dengan sambal belacan. Kedai hujung sana ada goreng2 tapi queue punyalah panjang. Confirm tertinggal ketapi.

Dah settle semua kitorang berjalan ke platform. Kat display board ada tertulis train kitorang delay, so takde lah nak berkejar lagi. Train dah sampai, tapi dorang tengah prepare tu yang jadi delay. Koc kitorang hujung kat depan sana. Bila dah clear baru kitorang naik.


Seat Izza belah kiri dan aku belah kanan.


Upper bed yang masih terbukak. Dorang tutup just before the train left the station.

Bila train dah start bergerak tinggalkan landasan, Izza pindah duk depan aku since seat tu masih kosong. Melayan dia bersembang sambil2 aku makan bekal, kelaparan kot. Tak lama kemudian Kak Wan datang join sekali, gigih dia berjalan dari koc hujung ke koc kami. Bila penumpang seat depan aku naik kat station mana ntah, masing2 balik ke tempat asal. Dan aku pulak layan perasaan sengsorang. Bersembang bahasa ayam itik dengan makcik depan kejap, pastu masing2 diam.


Matahari turun belah kiri, tak lama lepas tu baru aku nampak warna senja ni belah aku pulak. Start dari ni aku gigih capture gambar.











Pukul 7.00 malam baru staff ketapi tu siapkan tilam. Nak tunggu turn memang lama jugaklah. Masa tengah menunggu ni, kitorang lalu kat satu kawasan yang cantik, ada macam tasik kat tengah2 dan kelilingnya penuh cahaya lampu. Aku tak sempat nak capture gambar, nama tempat pun tak sempat nak baca.

Bila tilam aku dah ready, aku cepat2 letak barang dan duduk. Makcik depan aku dah start bebel2 dah, muka macam tak puas hati bila aku letak barang2 aku kat katil bawah. Dah aku beli lower bed, takkan aku nak panjat naik duk kat upper bed pulak. Aku buat tak tahu je, duduk atas katil terus tarik langsir. Selamat.

Bila dah sunyi, semua orang dah berkurung baru aku keluar ke tandas. Best betul dapat baring dan malam ni aku akan tidur lena dengan dendangan rel keretapi. Awal2 tu aku bukak tingkap sikit, tapi bila banyak sangat serangga terbang masuk, terus aku tutup tingkap. Dah malam takde lah panas. Tapi selimut adalah sangat best, rasa macam nak ambik bawak balik je, haha.


3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...