Wednesday, February 24, 2016

thai 2015 | ke kota tua, ayutthaya

Entry ini adalah sambungan dari thai 2015 | the bloom dan kembali ke bangkok.

Disebabkan masing2 tido awal pagi, lepas Subuh pagi tu semua tarik selimut. Masa Izza whatsapp ajak ke Ayutthaya, kitorang semua tengah berbungkus lagi. Dah set time, aku dengan along turun basuh baju kat bawah. Dah letak segala benda dalam washing machine, kitorang naik mandi. Lagi sejam baru siap basuhan tu.

Lepas mandi aku terus bersiap dan bawak turun sling bag. Pakaian dalam washing machine yang dah siap dibasuh kitorang sangkut kat ampaian tepi tu. Dah settle aku tunggu kat common area bawah, malas dah nak naik atas. Janji nak gerak pukul 10.00 pagi, tapi 11.++ baru keluar dari hostel.

Kitorang berjalan kaki ke BTS station, tapi lepas tanya kat kaunter kitorang ke MRT. Dah lama tak ke Bangkok, aku jadi lupa nak naik BTS atau MRT. Kalau naik MRT dari Silom terus je ke Hua Lamphong, tak perlu tukar2 dah. Kitorang terlepas train sebelum tu, the next train to Ayutthaya pukul 2.15 petang. Lepas ding dong sana sini, kitorang decide naik jelah train pukul 2.15 tu. Sementara tu boleh terus solat bila dah masuk waktu kejap lagi. Since masa panjang lagi, aku ajak Izza pergi collect tiket train ke Hatyai kat UOB Building. Entry special pasal beli tiket train online ni ada aku share kat sini.

Dah dapat tiket, kitorang balik ke Hua Lamphong. Since dah masuk waktu, kitorang cari surau kat tempat biasa. Sekali nampak ada signboard baru, kitorang tanya sorang akak tu dan dia bagitau surau dah pindah tempat. Surau baru terletak di antara platform 4 dan 5, kat tengah2 tempat kita biasa tunggu train tu. Lebih selesa dengan pili air kat dalam. Cuma agak panas sikit walaupun ada aircond sebab tengah2 platform tu memang panas. Surau tak dibuka sepanjang masa, ada waktu2 nya dan aku lupa nak snap waktu surau dibuka.

Train kami delay dan all the way ke Ayutthaya pun train slow je, banyak kali berhenti dan kebanyakannya ambik masa yang lama. Lebih 2 jam baru perjalanan kitorang sampai ke destinasi. Sampai je aku terus bagitau dorang untuk seberang jalan, nanti ambik boat ke seberang. Tak payah ambik songthaew.

Ayutthaya Station.

Masa ni aku dah seberang jalan, ingatkan dorang follow sekali. Rupa2nya dorang ada lagi kat dalam station tu, tengah makan. Aku ingatkan makanan yang dorang tapau dah makan masa dalam perjalanan, tapi tak rupanya. Lama kitorang tunggu yang lain2 tu settle. Aku risau sebab hari dah lewat, nanti wat yang dorang nak pergi tu dah tutup. Lagipun time senja nak masuk wat lagilah aku tak suka.

Bila semua dah ada baru kitorang gerak ke jeti depan tu. Aku suggest suruh dorang sewa basikal kat area stesen van, senang kalau karang nak balik dengan van. Berjalan kakilah kami ke sana. Aku asalnya dah aim nak makan laksa kat kedai makcik kerek, tapi dah tutup sebab dah lewat sangat. Kempunanlah pulak.

Kitorang akhirnya berjaya sewa basikal kat seberang jalan, laluan nak ke Tony's Place tempat aku menginap dulu2 tu. Since aku kan kaki kayu, tak reti kayuh basikal makanya aku plan tak nak follow dorang. Nak lepak usyar kawasan tu je. Tapi bila dorang insist dan Ecah nak bawak, aku follow. Dah seberang jalan baru perasan basikal gelong, so aku tukar naik dengan JM pulak. Kesian JM kena bawak aku yang berat ni, adehh.

Aku dengan JM tak masuk, kitorang tunggu kat luar tempat bangku tu semua. Kemudian Izza datang join kitorang, sementara yang lain2 masih lagi kat dalam. Aku dah pernah masuk, so malas nak membazir. Lagipun hari dah senja, risau jugak nak masuk tempat cenggitu. Bosan lepak, aku berjalan ke arah belakang, lalu tepi wat dengan JM. Meriah dengan preparation untuk festival.

Gajah ni dah dimekap sebegini rupa. Tapi kembang kempis hidung aku menahan bau semata2 nak ambik gambar ni.

Menurut owner tempat sewa basikal, ada festival kat Ayutthaya sekarang ni. Tapi aku lupa festival apa dan event tu start pukul 7 malam. Pukul 6.00 lebih baru kitorang tinggalkan Wat Mahathat tu, hari dah gelap masa kitorang berkayuh aku membonceng je balik. Lepas return basikal, kitorang decide terus balik ke Bangkok dengan van. Kononnya lebih cepat. Tapi on the way ke Bangkok tu jalan jem yang amat, lebih 2 jam baru kitorang sampai ke Victory Monument.

Dari Victory Monument kitorang ambik BTS balik ke hostel. Singgah beli makanan pastu baru balik ke hostel. Aku terus ambik pakaian kat ampaian, malas dah nak turun lagi. Malam ni semua tido awal, masing2 kepenatan. Hari kelapan aku cuma ambik gambar 2 keping je, nampak benor kemalasan melanda dan mood nak bergambar memang hilang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...