Friday, March 4, 2016

beli tiket online

Seperti yang aku dah janji, dan kebetulan pulak kerajinan berganda maka aku buat entry special ni. Tapi sebelum tu aku nak citer2 dulu cemana aku terjebak guna service dorang. Dari rasa was-was sehinggalah aku nekad nak mencuba. Alhamdulillah, segala urusan dipermudahkanNya. 

Masa kitorang ke Thailand hujung tahun lepas, aku decided nak balik via overland dari Bangkok. Sebabnya tiket flight mahal berganda. Maklumlah, hujung tahun ada cuti panjang jadi airlines berlumba2 tak nak turunkan tambang. Dari Hatyai ke TBS aku akan naik bas, beli online direct dengan Sri Maju. Proses pembelian adalah mudah dan ada service charge, tapi charge tu still tak membebankan.

Yang jadi masalah masa tu bila nak beli tiket train dari Bangkok ke Hatyai. Aku refer blog Seat61 rasanya almost semua kaki jalan tahu pasal blog ni macam mana nak booking tiket train. Bila aku ke website Thai Railway, dah tak boleh nak booking online. So, aku try hantar email based on info yang Mark share. Lepas sehari ke sehari, email aku tak berbalas. Tup2 Zilla bagitau tiket train dah habis, Thai Railway dah reply email dia. Tak puas hati, aku call customer service dorang petang tu jugak. Jawapannya masih ada lagi yang kosong, siap details dengan train number lagi. Dia suruh aku buat booking reservation melalui email. Sekali lagi aku email dorang dan few days later baru dorang reply. Pendek je email dorang, dan mengecewakan.  


Ni je jawapan yang dorang bagi. Aku duk speku, dorang malas nak entertain dan jawapan dorang bagi sama je.

Thru blog Seat61 tu jugak, Mark ada share another option untuk beli tiket online. Salah satunya dengan menggunakan khidmat 12GO Asia. Kemain aku duk study pasal website ni, risau kalau2 kena scam.


Bila bukak website 12GO Asia ini yang terpampang. Bukan tiket train je, tiket transport lain ke lain2 destinasi pun ada. 

Bila aku baca review pasal service dorang, aku nekad nak guna walaupun berbelah bahagi. Tapi kalau tak booking, ada kemungkinan tiket sold out sebab masa tu cuti panjang. Dipendekkan cerita, aku booking tiket train dari Bangkok ke Hatyai kat website dorang. Kena sign up dulu, then baru boleh proceed. Bayaran kena buat melalui kredit kad, dorang terus tolak siap2. Andai kata tiket takde, duit tu dorang refund balik. 

Lepas few days dorang reply email bagitau tiket dah dibeli. Ada balance duit lagi, balance tu dorang akan pulangkan masa aku collect tiket nanti. Untuk ticket collection ada options dorang bagi, dan aku pilih nak collect kat sana je instead suruh dorang pos.

Aku kena collect kat UOB Building. Kalau lalu ikut laluan MRT bawah tu, aku dah lupa exit berapa. Tapi hari tu kitorang tanya orang. Keluar exit, bangunan tu ke depan sikit belah kiri. Kalau tak nak lalu underground tunnel, boleh seberang dari jalan biasa. Keluar ikut pintu yang bertentangan dengan kaunter tiket, korang dah boleh nampak bangunan UOB belah sana. Halangannya adalah roundabout. Tapi tak perlu risau, sebab ramai je yang melintas guna jalan atas ni. 

Alhamdulillah, dalam kerisauan dan penyakit was-was menimpa, aku gagahkan jugak beli online dan put a trust on them. Kalau aku tak beli hari tu, ada kemungkinan aku akan naik bas ke Hatyai, boleh bengkok pinggang ooo. Kalau korang risau kehabisan tiket, aku suggest korang gunalah service 12GO Asia ni. Oh ya, ini bukan iklan berbayar. Aku menulis atas dasar pengalaman.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...