Thursday, March 17, 2016

pesona parit buntar

Entry ini sambungan dari pasar kemboja dan parit buntar.


Bila makcik pakcik homestay dah balik dan tinggal kitorang berdua je, kami rehatkan badan. Sempat aku tertidur depan tv. Around 3.00 something, baru kitorang keluar cari makan. Depan homestay kitorang ada tali air, jalan pulak muat2 je sebijik kereta. Kalau berselisih, pandai2 lah adjust.


Yang penting, awan kat sini macam cantik je.

On the way nak keluar tu, sempat kitorang berhenti bergambar. Tenang kot kawasan ni. Lapang je sebab sawah padi tengah kontang. Kalau sawah tengah menghijau atau menguning, harus lagi cantik view. Kat simpang 3 tu, kitorang ke kanan arah ke Tanjung Piandang. Kitorang masuk simpang kiri sebelah tali air bila nampak signboard 'Mee Udang & Mee Ketam' sebelum simpang tu. 

Restoran tu betul2 tengah junction kat penghujung jalan, berderet kereta parking tepi tu. Sebab nampak orang ramai dan meja penuh, kitorang lajak ke depan belah kanan. Lalu jalan gravel yang belah kanan ada sawah padi dan belah kiri kawasan berpaya. Sampailah kat hujung kitorang nampak laut.


Kitorang jumpa laut sebelah kiri. Punyalah pemalas, gambar ambik dari dalam kereta je. 

Ingatkan nak teruskan lagi sepanjang pantai tu. Tapi ada pakcik tu tengah unloading barang2 nak berniaga dan kereta dia pulak parking tengah2 jalan. Since jalan boleh muat sebijik kereta je dan macam lama je nak tunggu dia settle, kitorang patah balik. Akhirnya berhentikan kereta kat restoran tadi.

  
Sebahagian ruang restoran kat atas air. 


Nasi goreng udang special. Special sebab udang besar katanya, tapi tak jujur jugak dorang ni sebab dorang letak udang kecik kat bawah. Nasi goreng terlebih garam, mujur ada sup jadi penyelamat. Yang bestnya udang tu fresh walaupun masakannya rasa biasa2 je. 

Settle makan, kitorang merayau ke pekan Parit Buntar. Sebenarnya aku nak cari Kedai ECO, kedai RM2 yang ada macam2 tu. Mula2 kitorang guna khidmat google maps, tapi bila tak sampai ke destinasi, kitorang belasah je redah pusing2. Masa tunggu turn kat traffic light, baru aku terperasan kedai tu di seberang sana jalan. 

Kedai Eco ni berhantu, betul2 macam tagline dorang. 'Beli sekali pasti kembali'. First time aku masuk kedai ni masa balik kampung, itu pun bila anak2 duk promote dan ngendeng ajak ke sana. Bila aku tau kat Parit Buntar pun ada, gigih aku masukkan dalam plan. Tapi kan... aku teruja tengok rumah corner lot dekat Kedai Eco tu, halamannya penuh dengan tanaman sayuran. Rugi pulak tak ambik gambar hari tu.

Kami keluar dari pekan hari dah lewat, singgah top up gasoline sebelum balik ke homestay. Masa on the way tu kitorang terlepas momen sunset yang cantik. Nak berhentikan kereta takde tempat yang sesuai. Bertabahlah menahan rasa sambil drive tu.


Sempat aku capture ni dari belakang homestay. Lepas parking, berlari aku ke belakang dengan kamera. Dapatlah sisa2 sunset, boleh lah dari langsung takde.


Lampu jambatan arah ke Kuala Gula.

Since esok nak kena bangun awal, aku tido agak awal malam tu. Mudah-mudahan esok kami tak kesiangan. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...