Tuesday, March 22, 2016

parit buntar kampung run 2016

Entry ini adalah sambungan dari pesona parit buntar.


Awal kami bangun pagi ni, lepas mandi terus siap2 dan breakfast ala kadar sebelum menunggu kat sejadah since Subuh masuk agak lewat sekarang ni. Elok lepas Subuh, kitorang keluar rumah. Risau kalau2 kena parking jauh dan jenuh nak menapak ke starting point. Memang kerisauan terjadi, jauh tempat kitorang parking.


Mereka2 yang lebih awal berada kat starting point. Mujur penganjur lewatkan 10 minit dari waktu asal, kalau tak confirm aku berjalan je sebab mengah.


Warna langit semakin terang dan warga kampung semakin ramai yang keluar.

Masa kami semua dilepaskan, dah berderet kenderaan penduduk kampung kat tepi jalan raya. Masing2 kena stop kenderaan sebab nak bagi laluan kat kami2 ni. Dari jalan raya utama kami ke kiri, melalui rumah penduduk di sebelah kanan dan kawasan sawah di sebelah kiri. Riuh dengan anjing menyalak sebab kami lalu kawasan perumahan Cina. 

Sebelum ambik simpang ke kiri, kaki aku dah start sakit2. Masa ni aku dah mula berjalan, kemudian lari sikit2. Penduduk kampung yang rumah kat tepi jalan duk kehairanan tengok kami2 yang takde keje pepagi ni. Bila matahari dah mula naik, suasana dah mula bertukar.


Belah kiri ada tali air dan sawah yang kontang dengan matahari yang malu2 nak muncul. Belah kanan ada rumah penduduk kampung.


Masa aku sampai kat persimpangan tepi pantai, masing2 berdiri mengadap sawah padi menunggu matahari naik. Water station kat tepi tu takde orang pun, aku je kot yang pegi minum. Masing2 teruja dengan view depan mata.


Cantik, kan? Saja je aku masukkan tali air tu masa capture gambar.


Pesisir Pantai Ban Pecah di sebelah kanan. Belah kiri sawah padi yang kontang.


Awan tebal dah datang, hampir tertutup matahari yang baru muncul.


Masa ni aku excited sebabnya bila awan tebal bermakna takde lah kepanasan melampau. Seronoklah nak berlari2an di tepian pantai kononnya.


Tapi takde maknanya. Sebagaimana pantasnya awan tu muncul, sepantas tu jugak awan tebal tu pergi. 

Yang seronoknya bila join larian kampung ni, penduduk kampung akan keluar. Dorang berkumpul tepi jalan dan bagi kata2 semangat, kadang2 dorang buat lawak. Ada satu part tu, a group of Chinese local melawak suruh kitorang ambik basikal dorang. Cepat sampai, tak penat kata dorang. Pastu semua yang ada kat situ pakat gelak, termasuklah aku. Haha. That was the moment yang priceless, skin color, race wasn't an issue. We are together supporting each other. That is what I love about being Malaysian.


Dah habis part tepi pantai, kitorang patah balik menuju ke finishing line ikut celah rumah penduduk kampung dan tepi sawah. Kat bahagian ni redup, so aku banyak berjalan je. 


I was contemplating sama ada nak ambik gambar atau tak masa lalu kat sini. Aku dah terkedepan, patah balik and snap picture. Bila tengok gambar ni, memang menyesal kalau aku terus pergi without capturing this view.


12km, the longest so far. Jenuh kot nak habiskan 12 km tu, aku ambik masa 2 jam to complete. Tu tandanya badan makin memberat, membesar bagai juara. Aku cukup risau kalau2 jadi yang terakhir. Harus aku umumkan persaraan kalau jadi yang terakhir nih, haish!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...