Wednesday, March 23, 2016

kuala kurau - kuala gula - kuala lumpur

Entry ini adalah sambungan dari parit buntar kampung run 2016.

Dah hilang penat, tak tau nak buat apa dah kat kawasan khemah tu, kami balik. Tak daya nak tunggu cabutan bertuah. Perjalanan kami masih jauh. Sebelum ke kereta, sempat aku singgah beli kuih untuk sarapan kat gerai akak tepi jalan. Alhamdulillah, masih boleh dapat kuih 3 biji seringgit kat kampung ni. On the way ke homestay, kitorang berhenti tepi jalan.

Semata2 nak ambik gambar ni. Punyalah malas, aku terlupa nak check gambar lepas capture. Yang sebenarnya aku nak ambik gambar batang kelapa melintangi tali air ni. Hasilnya, batang kelapa tu nun kecik je kat hujung sana.

Sampai kat homestay, lepas parking kereta kitorang tak terus masuk rumah. Kami meronda nak bergambar dulu, bukan senang nak datang ke sini lagi.

Tali air tengah2 jalan, depan homestay. Homestay kami belah kiri, setentang ni ada rumah penduduk kampung dan sawah padi. Warna langit memang membiru!

Belum musim padi lagi. Kata makcik homestay, dorang buat padi 2 kali setahun.

Lama jugak kitorang berjalan, sempatlah bertegur sapa dengan makcik2 rumah depan homestay kami. Orang kampung memang ramah, rajin menegur walaupun tak pernah kenal. Tak jauh dari homestay tu ada tempat rehat dan bangku merentangi tali air, kami lepak kat situ bersembang. Bila perasan dah lewat baru kitorang balik ke rumah.

Since semalam makcik homestay kata boleh je keluar pukul berapa pun sebab takde orang nak check in, so kami saja buat lambat2. Sempat aku terlena atas sofa depan tv. Terjaga bila tengok Ita dah siap mandi. Lebih kurang pukul 1.00 tengah hari kitorang check out. Balik kali ni kitorang nak menyinggah ke satu tempat ni, alang2 dah sampai kan.

Kami menuju ke arah Kuala Gula, opposite laluan masa datang hari tu. Sebab awan nampak cantik, gigih berhentikan kereta tepi jalan semata2 nak snap gambar.

Jalan raya lurus dan sunyi, jarang2 je berselisih dengan kenderaan lain. Kiri kanan adalah ladang kelapa sawit.

Kuala Gula Sanctuary Resort. Oh, kami ambik gambar je, tak ke sana pun.

Kami datang untuk ini, JS Muara Restoran Terapung. Atas kiri adalah signature dish ketam kulit lembut, telur bungkus, kari sembilang dan kailan ikan masin.

Ketam kulit lembut goreng tepung tu bagi aku biasa je, selain dari boleh makan terus tanpa kopek kulit. Isi agak tawar dan agak berminyak. Telur bungkus okay, not bad. Kari ikan sembilang aku cuma boleh makan isi je. Walaupun dorang kata ikan laut, tapi tekak aku tak boleh nak makan banyak dan bila aku try makan kulit, tekak aku cepat2 refuse. Karinya biasa2 je. Kailan tu tak rasa ikan masin pun, kecewa. Nak kata nak mengulang datang lagi tak lah, tapi kalau ada yang ajak singgah makan boleh je. Selera aku sememangnya tak sama dengan selera korang.

Jeti sebelah restoran terapung.

Perut dah kenyang, kami balik ke pangkal jalan. Lalu jalan raya yang dikelilingi ladang sawit, kemudian jumpa pekan dan aku follow je signboard yang ada. Kat area mana ntah, baru aku masuk ke highway.

Ni aku lupa area mana. Aku suka tengok barisan gunung ganang kat depan tu.

Aku keluar exit Bidor, konon nak cari buah. Entah macam mana, aku tak jumpa tempat yang kitorang pernah singgah dulu. Agaknya aku tersilap jalan kot. Last year aku jadi passenger, tau2 dah sampai. Dah tak jumpa, aku drive lalu ikut Sungkai dan singgah kat simpang Trolak, ada gerai jual buah. Tapi yang aku cari tetap takde.

Tepi jalan dari Slim River ke Tanjung Malim, aku terperasan ada gerai belah kiri. Terus berhenti dan ada rezeki aku. Sebenarnya masa kat pekan Sungkai ada nampak banyak orang jual kat tepi jalan, tapi masa tu hujan selebat2nya, maka aku tak berhentilah. Dah dapat apa yang dihajati, bila nampak je simpang untuk masuk ke highway, aku terus je lah. Dari situ terus keluar exit Putrajaya.

Sunset dari dalam kereta. Masa ni dah masuk area KL kalau tak silap.

Konon nak kejar Perfect Match, tapi highway boleh tahan slow moving petang tu. Ramai orang bercuti agaknya, maka perjalanan balik kitorang pun jadi lama. Bertabahlah terlepas episod hari tu. Aku sampai rumah dalam pukul 8.00 lebih, lepas dah dropkan Ita kat Putrajaya Sentral. Berakhirlah short trip demi Parit Buntar Kampung Run 2016. Kalau tak kerana larian ni, belum tentu aku sampai ke Parit Buntar.

1. syok lahai cuti2 msia. Kuala gula tu dekat je tp 10 tahun lepas pegi..hehe

1. tu perkara biasa.. tempat paling dekatlah yang paling susah nak pegi..
      hihi =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...