Saturday, January 9, 2016

thai 2015 | drama di hari pertama

headnote: kalau ada yang curious, ni pencerahannya. Yeap, trip ke Thai hujung tahun lepas aku follow trip Zilla. Tapi apa yang aku share adalah berdasarkan experience aku. Kitorang pegi sama2, tapi what we get might be different. Even tidur sebantal pun, mimpi lain2 kan? Eh?! 


Hari ni penuh drama kot. Aku keluar rumah lebih awal dari biasa, harap2 dapatlah jenjalan cuci mata lepas drop off baggage. By 13:25 aku dah keluar rumah. More less 20 minutes later, aku dah sampai kat departure drop off zone. Aku tunggu Izza sebab nak pass backpack dengan kotak. Tak daya aku nak heret kotak tu sekali, kalau backpack je no hal.

Lepas pass barang kat Izza, aku terus shoot ke KLIA, parking kat sana. Since sling bag aku satu je, laju lah aku menapak ke station ERL kat bawah tu. Elok sampai KLIA2, laju aku mencari Izza kat check in counter. Kitorang nak drop baggage. Masa tengah beratur, dengar announcement flight 886 ke kaunter T16 for immediate boarding. Aku buat relaks je, langsung tak ambik pusing pasal flight number. Mujur Izza perasan! Berkejar kitorang ke kaunter T16 dengan kelam kabutnya. Last2 backpack aku dengan kotak je yang selamat masuk dalam. Barang2 Izza kitorang pakat bawak as hand luggage. 

Flight on-time. Weather awal2 tu agak bumpy. Aku nak tido pun tak boleh tidur. Jenuh paksa mata, sambil2 tu pasang telinga kot2 steward/stewardess dah nak serve makanan ke belum. Aku dah khatam baca magazine pun, dorang tak muncul lagi.


Ada one part tu, aku rasa best giler. Sebab bila pandang bawah, hamparan awan macam kapas. Berkali2 aku cuba snap, baru dapat gambar yang senonoh sikit. Aku rasa macam takde chemistry pulak dengan kamera kali ni.


Close up yang entah kali ke berapa baru berjaya. 

Bila flight attendants dah start ambik order, aku decided nak makan. Tetiba lapar pulak. Elok je aku nak habis makan, flight is about to touchdown. Cepat2 aku habiskan clear everything masa flight attendant buat round check.

  
Suka aku bila dah nampak kat bawah tu. First time aku landed kat Don Mueng. 

Walaupun landed on time, tapi menunggu kat taxiway lama giler kot. Dah naik bosan, baru aircraft bergerak ke parking bay. Baru dapat clearance lah tu. Kebetulan flight kitorang sampai serentak dengan another few flights, orang ramai giler kat immigration. Tambah pulak bila proses tu turut slow. 

My experience, aku rasa this time immigration strict kot. Selalu aku belasah je tulis nama tempat, takde pulak dorang nak question bagai. But this time, they want the exact address. Izza lagi kesian. Masing2 spent time berminit2 kat kaunter tu sebelum lepas. 

Dah settle semua, kitorang cari kaunter untuk left baggage. Konon2 nak merayau ke town. Tapi bila tengok kos THB 75 per bag, kitorang back off. Instead of leaving the airport to the town, kitorang melepak je kat airport tu. Dah tawaf baru jumpa surau, dah berpindah tempat rupa2nya. Kata Izza, surau lama lebih besar. Sambil tunggu kengkawan yang lain sampai, kitorang lepak kat surau. Memang janji nak jumpa kat surau pun.


footnote: balik dah berminggu, tapi baru sempat nak update. Few days lepas balik dari Thai, aku balik kampung. Mengadap Maharani, mohon doa restu untuk next agenda pulak. Balik ke KL dan dua tiga hari lepas tu, aku demam pulak. Full package dengan batuk + selsema. Selalu hujung tahun, tapi Allah bagi chance aku berjimba dulu, pastu baru bagi sakit. Hari ni dah okay sikit lepas aku belasah air kelapa 2 bijik dengan tomyam panas petang tadi. Ubat tolak tepi, yang penting slip mc. 


6 comments:

  1. Replies
    1. yang ada cuma agenda membesarkan badan je kot, tabung dah takde baki ni... apa boleh buat, huhu...

      Delete
  2. Replies
    1. Alhamdulillah, am getting better...
      Thanks, beb =)

      Delete
  3. cepat dan pantas ne anne hehehe..next agenda? wowowo, mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak cepat jugak, zilla. Ini pun jenuh nak ambik mood, nak sambung pun entah bila baru dapat mood balik, hihi..

      Next? Duk umah kira syiling je lah. Selagi belanjawan tak stabil, telan liur je dendiam... hikhikhik... :x

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...