Thursday, January 28, 2016

thai 2015 | sunrise di thung salaeng luang

Entry ini adalah sambungan dari thai 2015 | thung salaeng luang national park.


Pagi tu aku dah terjaga bila alarm berbunyi pukul 4.30 pagi, tapi aku snooze alarm. Cuaca kat luar memang sejuk, even sejuk tetap terasa walau berbungkus dalam sleeping bag. Bila alarm berbunyi kali kedua 10 minit kemudian, aku paksa diri bangun dan kejutkan yang lain2. Gigih sejuk2 tu menapak ke tandas. Walaupun janji dengan ranger national park nak gerak pukul 5.00 pagi, tapi kitorang saja delaykan sebab nak tunggu Subuh.

Lebih kurang 5.30 pagi, baru kitorang ready nak gerak. Masing2 dah ada kat belakang pickup, tapi aku mintak nak duk dalam. Pagi ni rasa takde mood nak dedahkan diri pada cuaca sejuk. Unexpected, pak long dan pak ngah join sama pagi ni. And I feel something fishy.
  

Cahaya lampu kenderaan lain. Selain dari pickup kitorang, ramai juga pengunjung lain dengan kenderaan masing2. 

Bila aku tengok orang lain ada je drive kereta, aku double curious sebab semalam pak long cakap lain. Semalam dia kata pickup ranger je yang boleh pergi, kenderaan persendirian tak boleh. Pickup berhenti kat view point for sunrise. Surrounding masih lagi gelap, tapi dah ada pengunjung lain yang lebih awal.


Kan dah kata gelap, memang gelap lah suasananya.

Tapi tak lama lepas tu ada cahaya muncul sikit, pastu sikit lagi, dan lagi... Gambar cahaya yang awal2 muncul tu tak menjadi pulak aku ambik. Jenuh setting sana sini, tetap tak nampak cun. 


Masa ni dah semakin terang. Gambar tetap bergoyang jugak.


Bertukar warna.


Bila makin terang, makin jelas kelihatan kabus.



Korang layan je lah gambar2 kat bawah ni. Malas nak menaip...










Momen ni aku paling suka. Cahayanya cukup terang.




Macam kat safari, kan? Beranganlah konon2 dah sampai safari, bila nak jejak kaki pun tak tahu. Entah sempat, entahkan tidak...


Bila matahari nak muncul, warna langit turut berubah.




Makin tinggi matahari muncul, awan makin tebal.


Matahari hampir ditutup awan.

Matahari belum betul2 keluar lagi, pak long dah bising ajak beredar. Tapi masing2 buat tak reti sehinggalah matahari betul2 muncul. Itu pun dia dah bising nak tinggalkan siapa yang lambat. Pak long ni gitulah, sesuka hati dia je buat decision. Masa naik pickup nak ke destinasi seterusnya, kenderaan lain yang datang sekali tadi pun dah gerak jugak. Tapi dorang patah balik, tak follow kitorang.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...