Sunday, January 17, 2016

thai 2015 | sunrise di khao kho

Entry ini adalah sambungan dari thai 2015 | hari nan sendu.


Masa aku terjaga pagi tu, ada yang takde dalam khemah. Tent-mate aku berdua tu masih lagi berselimut walaupun dah jaga. Sejuk kot kat luar tu. Aku sarung sweater, capai kamera dan keluar dari khemah. Kalau dilayan perasaan malas, sure aku terlepas sunrise pagi ni. Aku tak pergi jauh pun, cukup sekadar melintas jalan dari tapak perkhemahan kitorang.

Masa aku sampai tu, dah ramai orang. Tapi semuanya aku tak kenal. Siap ada yang dah standby pacak tripod lagi. Mula2 aku duk depan pagar tu. Tapi bila geng dorang makin bertambah dan mula bersembang, aku jalan ke depan lagi. Nak daki ke hujung tak daya, malas pun ye jugak.


Matahari belum keluar, tapi warna langit dah berwarna warni. Depan pagar inilah aku lepak mula2 tu sebelum berpindah tempat.


Kat tempat aku berdiri menunggu sunrise ni banyak bunga lalang. Cantik pulak bila banyak2 camtu.


Pagar putih dan view di sebelah kiri.


Aku tetap setia menunggu sunrise dari sini.


Makin terang dan makin ramai yang dah keluar dari khemah dan mendaki ke hujung sana. Aku tolak bila dorang ajak ke sana.






Tetiba ada awan tebal pulak.




Lepas matahari ni dah naik, suasana dah bertukar menjadi lebih panas. Aku tinggalkan tempat tu dan bergegas balik ke tapak perkhemahan.


Spotted monks tengah berjalan for morning alms, tapi aku tak rajin nak menunggu.

Balik ke tent, aku pegi mandi. Pagi2 ni orang tak ramai lagi kat bilik air. Lepas mandi, aku bersiap dan packing sementara ada yang tengah prepare breakfast. Pagi ni breakfast simple je, roti dan milo. Cukuplah untuk alas perut sementara jumpa makanan lain.


Tasik yang jelas kelihatan dari campsite kitorang.


Van yang jadi pengangkutan kitorang. Van putih kat depan tu pak long punya, teksi hijau kuning pak ngah punya. Aku naik teksi hijau kuning tu.

Lama jugak kitorang kat campsite tu, sempatlah dorang bergambar sakan. Lepas keluar dari campsite, van berhentikan kitorang kat tempat semalam. Aku tak turun, lepak dalam van sambil baca novel. Dorang semua turun, even ada yang sempat shopping kat street market tu. 

Lepas tu kitorang dibawak ke wat. Semua dalam van dah gelisah, aci boleh kitorang memang nak skip wat. Rupa2nya pak long nak tunggu kat situ sementara pak ngah pegi ambik Pijah. Lepas transfer semua backpack atas bumbung van, Zilla bertukar tempat dengan Eija dan kitorang ke pekan ambik Pijah yang baru sampai. 

Dah pick up Pijah, kitorang jumpa dengan pak long kat another simpang dan kembali konvoi ke Sridit Waterfall. On the way nak ke waterfall tu memang cantik, sempatlah tanam pokok berangan. Lagi rancak bila ada partner in crime.


Sridit Waterfall dari atas tebing. Musim sejuk di Thailand bermakna musim kemarau. Aku turun jugak ke bawah walaupun malas.


Kincir air yang dah mereput dan hutan buluh, laluan nak ke air terjun belah kanan.


Since musim kemarau, air tak banyak. Tebing batu ni unik. Tak lama aku kat bawah ni, aku naik ke atas bila dah terasa bosan.

  
Pokok dan langit biru berawan tipis.

On the way berjalan ke arah parking, aku ushar gerai di kiri kanan jalan. Aku tertarik tengok seluar kat satu gerai tu, tapi owner dia tengah tido pulak. Senyap2 aku keluar dari situ. Aku tak nampak pak ngah mahupun pak long kat kawasan parking. Bila aku nampak ada a few yang sedang prepare nak solat kat bangunan kosong sebelah tandas, aku bergegas ke sana. Dah settle solat semua, baru nampak kelibat pak ngah dan pak long.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...