Friday, December 4, 2015

geng berjimba ke utara | teluk bahang, laksa janggus dan tasek gelugor

Dari empangan Teluk Bahang, kitorang teruskan perjalanan ke Taman Negara Teluk Bahang. Masa ni dah tak perlukan bantuan google maps mahupun waze. On the way tu kitorang lalu depan Penang Escape Theme Park yang tengah viral sekarang ni. Nak menyinggah memang tak lah buat masa sekarang.

Kami parking kereta kat tempat sama, kawasan parking yang dikelolakan persatuan nelayan. Sebelum masuk ke kawasan taman negara, ada banyak kiosk jual boat service. Sebelum ni kiosk tu ada kat bahagian dalam. So, kitorang duk riki2 harga boat dulu. In fact, harganya sama je dari satu kiosk ke kiosk yang lain. Untuk ke Pantai Kerachut for return dorang charge RM 160.00, paling murah pun dorang boleh bagi RM 150.00 per boat. Dan sebuah boat boleh muatkan maximum 10 orang. Kalau one way, dorang charge half of it - RM 80.00 per boat. Nak merentas hutan di tengah hari ni memang tak berapa nak rajin. Lagipun, kitorang nak simpan tenaga untuk event Ahad nanti.

Kami tak decide lagi, tambah2 bila tengok langit semacam je. Tapi pakcik boat tadi confident je bagitau tak hujan. Sementara tunggu dorang gi toilet, aku and the rest lepak tepi jeti. Masih berkira2 pasal nak ambik boat ke tidak. Masa tu akak kiosk yang lagi satu datang bagi offer yang sama macam pakcik tadi. Akak ni pun confident jugak kata tak hujan, hujan belah sana je dia kata, sambil tunjuk arah Batu Feringgi. Kakak tu beredar bila kitorang kata nak bincang dulu.

Langit semacam warnanya, padahal masa ni tengah hari. Tambah pulak dengan air yang tengah pasang, jadinya ombak agak besar. Orang takut air macam aku ni memang macam2 fikir.

Langit semakin gelap masa aku berjalan kat jeti ni. Tanda2 nak hujan dah ada.

Belum sempat separuh jeti aku ukur, terasa rintik2 kasar turun. Cepat2 kitorang patah balik. Sambil makan aiskrim, laju2 kitorang jalan dengan harapan sempat sampai ke kereta. Jauh lagi nak sampai ke entrance, hujan turun selebat2nya. Mencicit kitorang lari dan tumpang berteduh kat gazebo sebelah pintu pagar. Alang2 dah hujan, kitorang cancel plan nak ke Pantai Kerachut. Bila hujan berhenti, kami terus ke kereta dan keluar dari situ.

Ingatkan masa balik nak lalu ikut Batu Feringgi, tapi bila kitorang search laksa janggus, google maps dan waze bawak ikut jalan yang kitorang datang tadi. Pasrah je lah lalu ikut jalan berliku semata2 laksa yang tersedap di Penang ni. Tu kata orang, bukan kata aku sebab aku tak pernah makan lagi laksa janggus ni.

Masa kitorang sampai depan kedai tu, tengok sunyi je. Ada satu family tengah minum2 kat meja dalam tu, dan ada 2 bijik kereta parking tepi jalan. Tengok signboard, dorang start meniaga pukul 3.30 petang. Tengok jam masih awal, so kami sepakat pegi cari masjid untuk solat dulu. Tak jauh dari situ, ada masjid tepi simpang dan kitorang singgah solat berehat. Dah nak dekat 3.30 petang, baru kitorang beredar ke tempat laksa pulak.

Bila tengok kereta dah berderet parking, meja dah hampir penuh, expectation aku memang tinggi. Dah lama tak makan laksa, harap2 laksa janggus tak mengecewakan. By the time 3.30 pm, semua orang beratur, aku terpinga2. Rupa2nya kena beratur, order, ambik dan bayar kat kaunter. Aku jaga meja alasan orang malas, dorang pegi beratur.

Laksa special yang kitorang order. Aku tak tahu tang mana specialnya. Suapan pertama, aku rasa pelik. Aku godak2 kuah dalam mangkuk, pastu suap lagi - tetap sama rasanya.

Aku tak tahu tang mana dorang kata laksa janggus ni paling best kat Penang and to die for. Bagi aku biasa2 je. Kuah cair, tak rasa ikan dan tak masam. Limau pun takde kot2 nak tambah rasa masam. Bawang setimbun which is aku rasa kalau bawang Holland tu okaylah kalau banyak. Kalau bawang besar warna merah tu tak sesuai, rasanya kuat sangat. Untuk selera aku, aku cuma mampu bagi 3.5 bintang je. Oh ya, abc yang aku makan pun biasa2 je. Isi dalam tu tak banyak dan rasanya terlebih manis.

Dorang beratur untuk pisang goreng. Konon nak try jugak, tapi lama sangat menunggunya, kitorang blah sebab kesabaran tu tak berapa nak ada. So, tak boleh nak bagi komen pasal pisang gorengnya.

Papan tanda Laksa Janggus ni boleh nampak dari jauh. Dorang berniaga setiap hari kecuali Rabu dari jam 3.30 petang hingga 8.00 malam.

Untuk info, kat sini tak adalah dorang serve laksa semata2, ada masakan panas. Tapi aku rasa specialty dorang adalah laksa. Kalau datang sini semata2 nak makan laksa ni, bagi aku taklah. Mungkin aku boleh cuba tempat lain pulak. Lain orang lain citarasa dan pendapat.

Dah kenyang, kitorang gerak menghala ke arah Georgetown untuk ke Tasek Gelugor. On the way, kitorang singgah ke USM sekejap. Kata sekejap, tapi lama jugak. Sempatlah hilang lenguh dan bagi orang tu mengimbau kenangan lama oopsss, hahaha. Masa kitorang tinggalkan USM, traffic dah kurang sesaknya. Tapi masa kitorang nak keluar dari pulau, jalan kembali sesak. Lama kitorang tersangkut kat jambatan.

Kami sampai kat tanah besar dah nak gelap. Bantuan google maps dan waze memang amat2 diperlukan. Walaupun google maps aku asyiklah duk ulang 'gps signal lost' selang seminit kot, tapi kitorang berjaya sampai ke destinasi. Malam ni kitorang akan bermalam di homestay Al Hidayah, Tasek Gelugor. Dalam perjalanan ke homestay, kiri kanan terbentang sawah padi walaupun nampak berbalam sebab dah gelap.

Settle urusan check in, lepas rehat sekejap, kitorang keluar dinner tak jauh dari homestay. Urusan cari homestay kat sini Izza yang uruskan, selesa untuk kami berlima. Ada 2 bilik, 1 bilik air, dapur dan kelengkapan lain complete. But don't expect bila aku kata complete korang bayangkan barang basah untuk masak disediakan. Tu korang kena beli sendiri. Kalau rasa nak bermalam kat sini, boleh refer sini.