Thursday, December 10, 2015

geng berjimba ke utara | guar petai yang mempesona

Kisah ini adalah sambungan dari geng berjimba ke utara | mencari lokasi guar petai.

Masa kami sampai, yang ada hanyalah burung2 kat atas wayar letrik yang tunggu kitorang. Suasana memang sepi, langsung tak nampak orang lain. Kat parking tu pun, cuma ada kereta kami je.


Gerai tempat orang berniaga pun masih kosong. Mungkin jugak pagi2 ni dorang rehat dan start berniaga belah petang. 


Dari jauh dah nampak tali merah putih ni dan kertas. Ingatkan notis apa, bila mendekat rupa2nya doa pelindung yang dorang lekatkan kat sini. 


Mereka2 yang bersemangat wira waja demi view yang awesome. 

Disebabkan aku malas nak citer banyak, so let the pictures do the talking. Lagi pun aku tak tau nak citer macam mana dah. Pics kat bawah ni aku ambik masa kat bawah2 je, meaning takde aksi panjat bukit pun. 


 Kitorang datang dari arah kanan. Kalau korang perasan, boleh nampak jalan tanah merah.




Belah lain pulak dan air dalam kolam ni warnanya berbeza. Still kat bahagian bawah.


 Nun di sana...


Love is in the air...


Bukan takat cuaca cantik, langit pun turut cantik pagi ni. 


Bendera inilah yang aku nampak dari jauh dan akhirnya membawa kitorang ke tempat yang betul dengan jayanya. Masa ni aku dah start panjat bukit yang ada bendera ni dengan jayanya.


Awalnya aku ingatkan jalan raya, tapi rupa2nya track keretapi. Itupun bila nampak ketapi barang ni lalu masa tengah syok menembak. Kalau tak sampai ke sudah aku akan kata tu jalan raya.

Kat sini ada 2 bukit yang agak tinggi dan boleh dipanjat. Asalnya aku malas nak panjat bukit yang second tu. Aku fikir takde pape kot, mungkin sama je dengan yang aku dah tengok. Tapi bila Kak ajak aku naik, takde lah aku nak menolak. Dan ternyata berbaloi2 sebab dari sini view tak kalah cantiknya.


Air kat sini lebih beraneka warna.


Jernih airnya, boleh nampak reflections dengan jelas.


Dan aku jumpa lokasi yang dorang duk mencari dari mula2 jejak kaki kat sini. Rupa2nya tersembunyi kat belah sini. Cepat2 aku panggil dorang suruh naik.


Air yang kebiru-biruan dan langit yang hampir serupa warnanya. 


Last sebelum balik.

Kalau ikutkan memang nak berlama2 kat sini. Tapi bila matahari dah mula tegak dan jarum jam pun asyik bergerak je tanpa berehat, kitorang kena tinggalkan tempat ni. Pukul 12.00 tengah hari kitorang nak kena check out dari homestay.

Bagi aku, regardless the name sama ada Guar Petai atau Bukit Katak, ianya memberikan satu pengalaman baru. Cantik tempatnya, dan sunyi. Kalau nak datang sorang, aku tak galakkan. Better cari kawan at least sorang lagi. Kalau datang awal pagi atau lewat petang, boleh lepak lama sikit sebab tak panas sangat.

Kalau datang bawak budak2 kecik, please be cautious and extra careful. Especially bila lalu tepi2 tebing atau nak turun bukit. Licin dan batu2 kecik tu banyak. So, percentage nak tergelincir tu ada kalau tak hati2. Aku tak sure gerai depan tu start beroperasi pukul berapa. So, ada baiknya kalau korang datang bawak bekal minuman, sure haus punya. Dah makan minum kat situ, sampah sila bawak balik atau masukkan dalam plastik kat tepi gerai bawah tu.

Bukit tu takde lah tinggi pun, tak sempat penat dah sampai atas. Kalau datang pakai selipar pun takde hal. Sebab aku hari tu takde beria pakai kasut pun. Aku pakai selipar dengan seluar gedobos, sekali pandang macam pakai skirt pun ada. Tu maknanya tak perlu nak pakai pakaian hiking beria.

Dalam perjalanan balik, kitorang berhenti depan kilang batu bata untuk bergambar sekejap. Pastu terus balik ke homestay. Tak boleh nak lama2 sebab perjalanan kitorang masih jauh.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...