Tuesday, December 8, 2015

geng berjimba ke utara | mencari lokasi guar petai


Pagi Sabtu kami keluar rumah lebih kurang pukul 8.00 pagi, as what we planned. Pagi ni kami santai2 je, sebab confirm akan berpeluh nantinya. Elok keluar rumah, jalan ke depan sikit dah jumpa sawah bendang yang luas mata memandang, hijau je. Kebetulan matahari tengah memunculkan diri. Apa lagi, driver terus berhentikan kereta dan masing2 keluar cari port. 


Subhanallah, cantik sungguh momen pagi ni.


Sawah yang hijau terbentang luas dengan awan tebal, pastu muncul cahaya matahari celah2 tu, memang awesome!


Jajaran bukit bukau kat belakang tu memang terbaik. Cuma aku je yang tak reti nak pilih angle.


Selamat pagi semua, hati2 di perjalanan.

Perjalanan kitorang pagi ni masih lagi memerlukan bantuan cik google maps dan waze, serta signage sepanjang jalan. Keluar dari kampung, masuk pekan, pastu masuk kampung lain. Dari homestay tadi kami masih belum sarapan, jadinya kami singgah bila nampak gerai makan tepi jalan. Dan kebetulan tempat kitorang singgah tu namanya Kampung Matahari Naik, sweet sungguh nama kampungnya.


Nasi lemak diletak halba, rasa macam makan nasi dagang pulak. Rindunya nak makan nasi dagang, alahaiii...

Lepas makan, kami teruskan kembali perjalanan kitorang. Google maps dan waze kembali berkhidmat sehinggalah kitorang jumpa signboard Kg. Guar Petai belah kiri jalan. Masa search pasal lokasi ni, aku terjumpa blog yang bagi direction ke Bukit Katak, Guar Petai. Malangnya, aku dah lost blog mana aku refer. Kitorang dah terlajak sebenarnya. Kami U-turn dan lepas tu Izza drive dengan penuh berhemah sambil kitorang cari sebarang sign yang boleh membantu.

Directionnya macam gini. Once kalau dah nampak signboard Kg. Guar Petai sebelah kiri korang, sila perlahankan kenderaan anda. Dalam few meters je, ada simpang ke kiri. Kena cautious sebab ada pokok besar tepi tu, kemungkinan untuk tak perasan simpang tu adalah tinggi. Jalan bertar, cuma sebab lori bawak batu bata keluar masuk, jalan tar dah bertukar warna dan nampak seperti laluan tanah merah. Masuk straight sampai korang nampak kilang batu bata belah kanan dan depan tu ada simpang dan jalan straight. 


Kilang batu bata belah kanan. Ambik simpang ke kiri belah sawah padi. Kitorang pun teragak2 jugak masa datang hari tu, dan gambar ni kitorang ambik masa on the way balik. 


Dari simpang tadi korang ikut je. Pastu ada simpang kecik ke kiri, tapi korang maintain ambik yang kanan.

Lepas tu korang akan jumpa simpang tiga kat tali air. Ambik ke kanan, seberang tali air belah kiri dan lepas tu jumpa kawasan lapang bertanah merah dan lorong straight, juga tanah merah. Hari tu dorang letak kertas tulis Frog Hill dan arrow lurus ikut lorong tu. Masuk lorong tu, pastu korang jumpa another simpang tiga. Kat sini ambik kanan. 

Kami hari tu dah betul, ambik kanan. Pastu jalan ke depan sikit, macam takde pape sebab hutan semak samun belah kanan dan ada kawasan berair belah kiri. Kitorang fikir dah salah masuk simpang tadi. So, kitorang U-turn dan berhenti tak jauh dari simpang sebab nak ambik gambar kat situ dulu. 


Kawasan berair ni belah kiri kami sebelum kami U-turn. Langit cantik betul pagi ni, nampak reflection kat dalam air.


Another reflection yang menarik.


Dan lagi...

Lama jugak kitorang bergambar kat sini. Sambil2 tu, kami cuba ushar laluan yang betul. Sebab rasa macam berbeza sangat dengan apa yang kitorang tengok dalam facebook dan instagram. Tetiba aku perasan bendera berkibar kat atas bukit belah kanan, dan aku teringat antara gambar yang dorang upload kat media sosial, ada gambar bendera. So, kami U-turn lagi sekali dan gigih lalu jalan bertanah merah yang tak rata. Since sekarang musim hujan, adalah lopak air kat tengah2 jalan. Gigih kami cuba elakkan dari termasuk dalam lopak, risau kalau2 lopak tu dalam. Terasa jauh jugak lalu jalan tu dan kat hujung tu ada simpang dan kami ke kiri. Kalau straight sah2 masuk ladang kelapa sawit.


Kami datang dari belah kanan dan belah kiri gambar ni ada kawasan lapang untuk parking kereta. 


Dan burung2 ni dah berbaris menunggu kedatangan kitorang.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...