Sunday, December 13, 2015

geng berjimba ke utara | ke kuala sepetang


Kami balik ke homestay dan terus bersiap. Kami kena cepat kalau taknak kena extra charge sebab late check out. Tapi the main thing is, kitorang ada perjalanan yang panjang yang nak kami kena selesaikan hari ni. By the time pukul 12.00 tengah hari, kami dah siap. Lama jugaklah bersembang dengan makcik owner homestay sebelum kami tinggalkan Tasek Gelugor menuju ke Perak. 

Destinasi kami seterusnya adalah Kuala Sepetang. Selain nak merasa mee udang Mak Jah yang glemer seantero negara, aku teringin nak ke kilang arang. Lagi sekali bantuan google maps dan waze diperlukan. Sedang kitorang elok lalu jalan tengah bandar, google maps suruh patah balik dan lalu jalan lain. Waze pulak tak dapat nak connect. Tengok signboard tepi jalan, satu pun tak membantu. Akhirnya kitorang sepakat follow instruction google maps.

Dibawaknya kitorang lalu kawasan perindustrian. Tapi bila tengok ada kenderaan lain, tak adalah kitorang rasa cuak sangat. Tapi bila kitorang dibawak lalu kawasan estet yang jalannya sempit, mula rasa tak senang. Bayangkan sesekali je terserempak dengan kenderaan lain dan masa tu salah sebuah kereta kena mengalah. Kalau tak memang tersangkutlah jawabnya. 

Bila kami lalu sebelah highway, ada kejadian yang membuatkan kitorang tergelak besar akhirnya. Tak jauh dari situ kami akhirnya lalu kawasan perkampungan Melayu dan depan sikit kitorang jumpa main road. In few kilometers ahead google maps dah tunjuk lokasi mee udang dan kilang arang. Tapi bila tengok kat depan penuh dengan kenderaan di kiri dan kanan, kitorang curious. Rupa2nya ada shooting kat kilang arang tu. Since kami semua kelaparan, kitorang terjah mee udang dahulu. Tak lama menunggu, mee udang kami sampai.


Nampak udangnya besar2, panas2 macam ni baunya semerbak naik. Memang membuka selera yang kelaparan. 


 Mee dan udang, akhirnya jadilah mee udang.

Bagi aku, biasa2 je. Udang tu bukan udang fresh, sebab rasanya dah lain macam. Kuahnya bolehlah, tapi rasa petis kuat sangat. Alhamdulillah, kenyang jugaklah. Mau tak kenyang, licin jugaklah mangkuk tu.

Lepas makan, kami dengan misi mencari kilang arang. Nak singgah kilang arang sebelah tu, orang ramai sangat. So, kami mencuba nasib tapi tak jumpa. Last2 kami masuk ke Matang Mangrove Forest Reserve. Dorang kata ada lagi kilang arang kat area pekan Cina. Dari dorang jugak kitorang dapat tahu shooting kat kilang arang tepi tu dari produksi Hong Kong. Berlegar2 kitorang kat pekan tu, tapi tak jumpa. Last2 masa kitorang on the way nak balik, Izza berjaya menyelit untuk parking depan kilang arang yang glemer tu. Kat luar tertulis Kilang Arang Mr Chuah.

Kami terus ke bahagian kanan kilang, kat situ ada group pelancong Chinese. Kitorang menyelit dan ambik gambar. Nak tumpang dengar memang boleh, tapi sepatah haram pun aku tak faham. Nak tanya orang, tak nampak pun sesiapa yang boleh ditanya. Sudahnya aku freely roam kat kawasan tu.


 Kayu bakau yang akan dibakar.


 Kayu bakau yang sedang dibakar, antara proses sebelum bertukar menjadi arang. 


Kubah yang aku lupa namanya dan kayu bakau. Aku rasa kubah ni tengah berehat kot, sebab takde api.


 Sungai kecik yang menjadi laluan untuk boat membawa kayu bakau.

Masa aku ada kat tepi sungai ni, Kak panggil. Dan lepas tu aku ke tempat Kak dan tak lama kemudian, brader yang aku nampak duduk kat kerusi malas dari tadi datang arah kitorang. Dia bawak kitorang masuk dalam kubah tu dan explain pasal proses membuat arang.


Kayu2 bakau yang disusun dalam kubah, menunggu penuh untuk dibakar.


Pemandangan dari luar. Setiap kayu akan dialas dengan batu dan kayu tu akan disusun berselang seli dengan yang dikopek kulitnya dan yang berkulit. Sebabnya tak nak bagi susunan kayu2 tu runtuh sebab licin.

Menurut brader tu, kubah2 dalam kawasan kilang tu bukan sorang owner. Setiap 3 kubah ada satu lesen dan setiap lesen dimiliki oleh seorang owner sahaja. Brader ni ada 2 kubah dalam kawasan ni, dan sebuah kubah lagi kat bangunan belakang. Sebaris dengan kubah brader ni, ada 8 kubah. Lama jugak aku bersembang dengan brader tu, macam2 aku tanya dan segala persoalan aku dah terjawab.


 Tetiba spotted this boat yang penuh dengan muatan kayu bakau.


Bakaran kayu bakau dalam proses.

Kami aku tinggalkan kilang arang Kuala Sepetang dengan penuh kepuasan. Akhirnya segala persoalan terjawab dan kesannya, satu badan berbau arang!

Kitorang tak boleh masuk ke kawasan kilang sebelah tu sebab aktiviti shooting yang sedang berjalan. Ralat jugak, tapi nak buat macam mana. Kitorang datang waktu yang tak sesuai. Mungkin akan ada lawatan ulangan selepas ini, insya Allah. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...