Sunday, October 18, 2015

kte - szb - klia | transfer dari airport ke airport

Ni cerita masa aku balik kampung hujung Ogos lepas. Masa aku pegi panjat Bukit Keluang dulu tu. Cerita pasal Bukit Keluang dah lama aku up. Aku memang plan nak up pasal airport transfer dari airport ke airport, tapi aku bagi laluan untuk habiskan entry Lombok dulu.

Selalunya bila aku balik kampung, aku mesti akan drive. Sebabnya kalau aku balik naik bas atau flight, aku mesti patah kaki kat umah. Motor memang aku tak reti nak bawak. Tapi semenjak aku gilir2 tinggalkan antara si kuning dan si biru kat kampung, aku ada option untuk tak payah drive balik kampung lagi. So, masa balik hari tu aku naik bas dari Putrajaya Sentral dan balik ke KL aku naik Malindo Air.

Dah beli tiket flight baru aku realize yang aku nak kena transfer dari Subang Airport ke Putrajaya Sentral, sebab aku tinggal kereta kat Putrajaya Sentral. Gigih aku carik info sebelum balik, last2 aku jumpa option ambik SkyPark shuttle bus dari Skypark ke LRT Kelana Jaya, then ambik bas rapid ke Putrajaya Sentral. Tapi info tu tak sure reliable ke tak sebab aku tak jumpa orang yang guna route tu.

Masjid sebelah bangunan terminal Airport Kerteh. Airport ni dibuka pada 15 Ogos 1985 dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Rumah aku dekat dengan airport Kerteh, tak sampai setengah jam pun. Sebab tu aku ambik flight dari sini instead of KT. Punyalah airport ni bukak dah lama, tapi inilah pertama kali aku jejak dalam ni. Selalu tinjau dari luar je. Untuk pengetahuan, airport Kerteh bukan dibawah pengurusan Malaysia Airport Berhad, tapi dibawah pengurusan Petronas.

Flight aku pukul 5.40 petang. Tapi sebab airport kecik, datang lambat pun takde hal. Tak payah nak tergesa2 sangat. Airlines yang fly antara Kerteh dan Subang adalah Malindo dan Firefly. Both ada dua flight setiap hari, pagi dan petang. Malindo flies 5 days a week and Firefly flies 3 days a week. Masing2 guna flight ATR. Dulu2 ada Asmara Air fly route Kerteh - Subang, tapi kejap je sebelum tutup kedai. Airport Kerteh mainly served for transporting workers of Petronas and ExxonMobil to various oil platform. Helicopter operator pulak ada dua, MHS Aviation used to be the main operator dan Weststar Aviation Services.

Cuaca petang tu agak berjerebu. Pilot pun ada mention pasal haze kat Subang with limited visibility. Dalam flight dapatlah air mineral cup dengan biskut sepaket. Naik ATR takde in-flight movie, masa aku naik 737-NG sempat layan movie lagi.

Memang Subang berjerebu, dah nak touchdown baru nampak warna kat bawah. Kalau tak kelam je dari atas.

Rindunya lah dengan runway Subang Airport ni, selalu lalu kat luar je. Lepas last flight for solo check in June 2005, aku dah tak beramah mesra dengan runway lagi. Cuma sesekali bila ada kerja kat Subang, aku intai dari jauh je. Sekadar melepas rindu kata orang.

Masa tengah taxiing ke terminal. Airport Subang sekarang dah makin meriah, dah banyak company general aviation kat sini. Dah makin busy lah airport Subang sekarang ni.

Lepas ambik luggage, aku memang dah aim nak carik SkyPark shuttle bus je. Tapi masa aku nak keluar tu, aku nampak banner shuttle bas ke KLIA/KLIA2. Keluar je dari arrival, aku ke kanan dan nampak kaunter shuttle kat tengah2 tu. Next bas pukul 7.00 katanya, ada masa lagi dalam 10 minit dan aku terus beli tiket ke KLIA. Aku ada ambik brochure, tapi hilang pulak bila aku nak ambik gambar. Tapi takpe, korang boleh bukak website dorang kat sini. Selain dari KLIA/KLIA2, shuttle bus ni jugak ke KL Sentral dan tambangnya RM 10 sehala. Bas baru dan selesa. Tapi pening jugaklah sebab bau kedai kuat sangat. Bas ni ke KLIA2 dulu dan dropkan penumpang kat ground floor tempat terminal bas sebab aku nampak banyak bas lain kat situ. Kat KLIA bas ni drop penumpang kat terminal bas dan teksi, ground floor bangunan terminal.

Sebab masa terhad, tak sempat aku nak merayau nak cari kaunter SkyPark shuttle bus dalam bangunan terminal tu. Katanya tiket boleh beli kat Transport Facility Counter. Tapi untuk info korang boleh check kat sini. Aku tak boleh nak komen lebih2 pasal shuttle ni sebab aku tak ambik.

Dengan info yang sedikit ni, harap2 dapatlah membantu sesiapa yang carik public transport ke Subang Airport. Pasal parking rate aku tak sure sebab kalau sekejap aku beranilah tinggal kereta kat depan ATC tower. Kat situ foc tapi risiko tanggung sendiri. Pun aku pernah parking sebelah parking berbayar yang entrance dia adalah entrance ke Eurocopter lama. Sekarang Eurocopter situ dah tutup, pindah tempat lain area bangunan Zetro. Situ pun foc jugak tapi risiko sendiri tanggung. So far aku parking pagi dan balik malam, Alhamdulillah masih selamat. Kalau jadi pape jangan salahkan aku pulak. Kalau aku ada kerja kat MAS, aku parking dalam je.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...