Thursday, October 1, 2015

trip pasrah | open trip -part2

Dah settle makan, ojek dah ready nak bawak kitorang ke tempat seterusnya. Since kitorang ramai, ojek pulak ada 8 buah je kalau tak silap, makanya ada second and third trip. Aku dengan Izza naik masa second trip. Masa dah nak sampai, motor hampir jatuh sebab terlanggar batu. Aku dah pasrah kalau jatuh dan luka masa tu, mujur pakcik tu berjaya imbangkan balik motor dia. 


Kami dibawa ke Tanjung Ringgit. 


Tanjung Ringgit.


Ombak memang kuat membadai teluk.


Pokok tak tahu nama ni juga banyak kat sini.


Another tanjung, bukan Tanjung Ringgit.


Aku teringin nak turun kat mamat 2 orang tu, tapi keberanian tu takde. Angin kat sini kuat giler, aku yang tak berapa nak ringan ni pun goyang bila angin kuat bertiup.


Pulau di seberang sana kelihatan berbalam2.

Matahari memang terik, pulak tu dengan aku yang berkaki ayam memang agak sengsaralah. Nak melangkah pun kena extra cautious, sebabnya batu2 kecik dengan pokok renek yang berduri memang banyak. Belum ditambah dengan tahi lembu yang bersepah lagi. Jenuh nak mengelak dari terpijak. 


Meriam Jepang yang tak jauh dari situ, tapi agak tersorok di sebalik semak samun. Menurut driver ojek, ada kubu yang dibina masa zaman Jepun. Kami tolak bila dorang offer nak tunjukkan.

Lepas dah ambik gambar kat meriam tu, kitorang melepak tepi tebing mengadap ke Tanjung Ringgit. Dorang2 yang lain masih asyik masyuk menembak. Tanjung Ringgit ni takde pantai ye kawan2. Yang ada cuma tebing yang curam, kat bawah tu ombak ganas sedia menanti. Bila driver ojek duk gesa kitorang ajak balik, kami rengsa. Last2 kitorang akur je, malas dah nak menepis berkali2. 

Pakcik ojek aku tu rajinlah pulak ajak bersembang, ramah berganda. Katanya 4 tahun dia bekerja kat Malaysia dan sekarang ni 4 orang anaknya masih kerja kat Malaysia. Tak habis2 dia puji Malaysia bagus standard practices bila jumpa Malaysian kot. Tapi soalan dia lepas tu buat aku terkedu kejap.

"Mau kahwin orang Lombok?"

"Erk! Tak nak!"

"Tak nak?"

"Tak. Saya mau bule. Pacar saya orang bule." Tetiba pulak aku ada bf. Time gini memang cepat je idea datang, haha.

"Ohh... mau orang bule. Orang bule itu emangnya bagus deh!" Fuhh, selamat aku. Mujur conversation tu habis kat situ je. Lega.


Sempat aku mintak pakcik ojek tu berhenti kejap ambik gambar kat sini sebelum ambik simpang ke kanan nak turun ke Pantai Pink.

Masa aku sampai, Izza tengah bersembang dengan makcik kat atas pangkin bawah pokok tepi pantai. Makcik tu bukak gerai berniaga kat situ. Dua minggu sekali baru dia balik rumah, boleh tahan jauh jugak rumahnya dengan pantai ni. Berkali2 dia duk ulang rasa ralat sebab tak boleh nak bekerja kat Malaysia. Umur dia dah tua, memang tak boleh lepas untuk working visa. Kitorang lepak dengan makcik kat pangkin tu sementara tunggu yang lain2 turun. 


Pasir di Pantai Pink, just before we left.

Bila dah cukup semuanya, kami naik boat dan dibawa ke Gili Petelu untuk snorkeling. Current agak kuat petang tu. Masa dorang sibuk2 pakai life jacket, aku dengan Izza relaks je. Boat satu lagi hampir semua turun, tapi boat kitorang lebih separuh menunggu dalam boat. Aku campak roti, tapi langsung tak nampak ikan. Aku curious betul sebab Didan kata ada banyak ikan.


Boat kitorang berlabuh kat tengah2 antara dua gili kecil ni. Kalau boat rapat ke pantai, teringin jugak aku nak pusing pulau kecil tu. Lagipun tengah2 tu ada beting pasir. Kalau low tide, memang boleh berjalan merentasi dua pulau tu. Lebih kurang 5.30 petang kitorang bergerak balik ke pelabuhan.


Bola2 biru tu adalah penanda kawasan ternakan tiram yang memang banyak di sini.


Di remang senja yang sendu.


Langit bertukar warna. 


Semakin menghampiri ke pelabuhan, kelihatan banyak tiang letrik yang menghubungkan tanah besar dengan pulau2 kecil sekitarnya.

Masa kitorang sampai di pelabuhan, warna alam bertukar gelap. Aku dan lain2 berkejar ke tandas nak basuh kaki, tapi bila terpaksa melalui ruang tidur orang, aku back off. Tak sanggup rasanya nak melangkah dengan kaki yang kotor pastu biarkan dorang bersihkan pulak tempat tu. Saki baki air mineral yang ada dalam beg aku gunakan untuk basuh kaki. 

Dalam perjalanan balik, kitorang tido je. Lagipun dah malam, kat luar pun gelap. Bas kitorang berhenti kat Restoran Taliwang Raya kalau tak silap, untuk dinner. Masa ni aku dengan Izza berbelah bahagi nak turun ke tidak. Sebabnya pakej yang kitorang ambik ni tak termasuk dinner. Dah takde orang baru kitorang turun. Masa tu Didan datang dan dia bisik kat aku mintak top up Rp 100k untuk our dinner. 

Sebelum isi perut, aku nak kena buang dulu sebahagian isi perut. Tandas failed! Langsung tak boleh nak bagi bintang, jauh ketinggalan kalau nak dibandingkan dengan Rumah Makan Ayam Taliwang Nada. Bab tandas satu hal, servis pun satu hal jugak. 3 Kali Didan mintak teh botol, sampai sudah tak sampai2. Order meja lain, meja lain pulak yang dorang hantar. Aku tak recommend kalau korang nak datang makan kat sini. Failed!

Bas droppedkan kitorang kat tepi pagar hotel lepas hantar dorang ke hotel. Patutnya masa on the way tu singgah drop kitorang, tapi driver tak perasan. Jimat duit teksi kitorang malam tu. Balik ke bilik, kitorang terus mandi dan tidur. Esok ada plan lain pulak menanti.


4 comments:

  1. Hi... Saya nak tanya, awak ambik ojek ke tanjung ringgit tu dari mana? Dan berapa kosnye? Saya akan travel solo ke lombok. Plan dari airport nak ke kuta dan tanjung ringgit dulu. Tidur di kuta, then baru ke senggigi dan gili island. Kalau senang, boleh pm saya di fb, Hamdan Sapri AG. Tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ojek tu kitorang ambik dari pantai pink, kos tak tau sebab dah termasuk dalam open tour yang kitorang ambik.
      In case kalau u nak jimat, dari kuta tu sewa motor ajelah..

      Delete
  2. Owh... Dari kuta boleh sewa ojek ke tjg ringgit ye.. Ok. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak je kalau nak sewa ojek, nak sewa motor bawak sendiri pun boleh. cuma kena pandai bargain harga lah

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...