Friday, October 2, 2015

trip pasrah | gili kapal dan gili kondo

Pagi ni agak lambat bersiap. Asalnya janji dengan Mas Ari pukul 7.00 pagi, tapi aku whatsapp lewatkan ke 7.30 pagi. Macam biasa, kitorang breakfast dulu kat hotel dan hari ni Mas Ari lambat. Nearly to 8.00 am baru dia sampai. Cepat2 dia minta maaf sebab terlewat. Ni first time dia lambat, selalu cepat je sampai. Since kitorang pun lambat, so it wasn't a problem at all.  

Kitorang mintak Mas Ari singgah ke local market. Fuhh! Sesak dan padat dengan penjual dan pembeli. Kata Mas Ari, menjelang Ramadhan lagi sesak keadaannya. Pasarnya tak jauh beza dengan Pasar Dungun tempat aku selalu pergi kalau balik kampung. Bezanya Pasar Dungun tu lebih tersusun dan selesa. Pasar ni agak crowded. Dari barang basah, makanan, hinggalah kepada pakaian, semuanya ada.


Kat tepi2 tangga pun ada yang berniaga. Ni aku lupa tingkat berapa. 

Sempatlah kitorang beli shampoo yang dalam paket kecik2 tu. Senang kalau nak bawak gi travel. Masing2 ambik satu roll, pastu menyesal tak beli banyak2. Bukan setakat shampoo, detergent dengan softener pun ada dalam paket kecik2 tu. Pun menyesal jugak tak beli. Haish!

Selepas pasar, perjalanan diteruskan menghala ke Sambelia, Lombok Timur. Sepanjang jalan aku tidur je kat belakang. Tidur2 ayam sebenarnya. Sambil2 tu dengar jugak Izza bersembang dengan Mas Ari. Aku malas nak menyampuk, jadinya layan je dengar. Masa Mas Ari berhenti nak beli roti untuk ikan, baru aku bukak mata.

Kitorang akan ambik boat kat pantai yang aku lupa nak tanya nama. Yang pasti bukan kat Pelabuhan Haji mahupun Pelabuhan Kayangan. Kalau dari Mataram menghala ke arah Pelabuhan Kayangan. Tapi dah dekat nak sampai, jangan ikut laluan ke Pelabuhan Kayangan. Lurus je bila sampai kat pertigaan. Kena perlahan takut terlajak simpang sebab ada signage kecik je belah kanan, bertulis penyeberangan ke Gili Kondo dan Gili Bidara. Jalan bertar tapi simpang nak masuk ke pantai tu jalan dah tak berturap, muat2 kereta sebuah.  

Sampai kat pantai, pakcik boat dah setia menunggu. Masa nak naik kapal tu, brader kat situ bagitau Mas Ari suruh bawak bekal makanan siap2 sebab kat pulau2 tu takde kedai makan. So, Mas Ari mintak tolong brader tadi tu tapaukan nasi untuk kitorang bertiga. Sambil2 menunggu tu sempat kitorang melawat kawasan dan ambik gambar.


Pasir pantai yang agak kehitaman warnanya tapi lembut bila dipijak.  

Pakcik boat bawak sama 2 orang anak lelakinya. Bila semua yang diperlukan dan cukup dan dibawak ke dalam boat, perjalanan meredah lautan di Lombok Timur pun bermula. Excited tetap ada walaupun takut air. Mujurlah lautan tenang, takde ombak besar. 


'Pondok terapung' macam ni banyak, boleh nampak dari pantai. Kalau tak silap, kawasan tu tempat sangkar ikan nelayan kampung tu. 


Kitorang bagi lintas hormat dulu kat pulau ni. Kitorang nak menuju ke pulau istimewa dulu, pastu baru patah balik ke sini.


Melayan perasaan. Anak pakcik boat yang si abang. Si adiknya diam je kat dalam boat. Kalau bagi upah pun belum tentu aku nak duduk macam adik ni.


Inilah pulau istimewa yang aku kata tu. Pulau ni hanya kelihatan kalau air surut je, bila air pasang besar memang tenggelam. Pulau Kapal ni hanyalah tompokan pasir je, takde sebarang pokok yang tumbuh. Rumput pun takde.


Warna air laut kat kawasan ni bermacam2.


Dari sini boleh nampak dengan jelas feri yang berulang alik antara Sumbawa dan Lombok. Selain dari feri dan kapal yang banyak2, dari sini jugak boleh nampak gugusan pulau2 macam kat Labuan Bajo. Tapi pulau2 ni tak sebanyak yang kat Labuan Bajo. 


Inilah antara karangan laut yang menyumbang kepada pantai yang berwarna pink. Bila karangan ni pecah, ia akan bersatu dengan pasir pantai.


Boat kami yang berlabuh di Gili Kapal. Sebelum kitorang nak balik tu, ada sebuah lagi boat sampai. Kebetulan boatman tu adik pakcik boat kitorang. Anaknya yang si adik tu lompat ke boat sebelah sebab ada geng.


Kami seterusnya ke Gili Kondo. Dulu kat gili ni ada resort dan restoran, tapi orang asing punya. Lepas kerajaan Lombok ambik balik pulau ni, semua tu takde dah lepas tu. 

Kat pulau ni ada few berugak yang masih boleh guna. Runtuhan chalet yang lama pun ada. Cuma tandas je takde. Kitorang tukar baju kat dalam pondok berlantaikan pasir separuh roboh. Masing2 cuba kecikkan badan menyorok sehabis mungkin, risau kalau2 ada yang nampak.


Bukan kami je yang ada hari tu, orang lain pun nak berjimba jugak.


Gambar dari dalam air. Pantai kat sini lagi pink dari Pantai Pink, dan kitorang bukan datang awal pagi pun. 

Aku cuma berani kat tepi2 je. Selagi kaki boleh jejak dasar, aku confident untuk snorkel. Lebih pada tu aku dah start meroyan. Kat sini banyak rumput laut je, ikan aku nampak dalam tiga empat ekor je. Itupun macam ikan cermin, spesis lain tak nampaklah pulak. Aku rasa yang dorang share gambar kat blog tu kawasan tengah2, memang taklah aku nak ke tengah sana.


Dah bosan berendam, aku berjalan menyusur pantai pulak. Warna laut kat sini memang tempting. Sebelah sana yang kelihatan tu adalah Sumbawa.


Kat Gili Kondo ni ada kebun sayur. Tapi tak sempat nak explore masuk ke kebun orang.

Masa tengah menyusur pantai ni, aku perasan air dah start surut. Bila air dah surut bermakna kitorang boleh mula bergerak ke destinasi seterusnya. Tapi tak adalah kitorang terus kena tinggalkan tempat ni. Masih sempat untuk melayan perasaan tepi pantai.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...