Wednesday, October 7, 2015

trip pasrah | gili lampu dan gili bidara

Bila semua dah ready, pakcik boat bawak kitorang ke Gili Lampu untuk snorkeling. Bila dipanggil gili, aku membayangkan ianya ada sebuah pulau kecik macam yang kitorang dah pergi. Tapi rupa2nya bukan. Gili Lampu ni jadi tempat persinggahan nelayan bermalam suatu ketika dahulu. Bila bermalam, dorang akan pasang lampu dan since then tempat ni dipanggil Gili Lampu. Gili ni special sebab ianya tengah2 laut dan bila air surut, akan kelihatan batu2 karang. 

Kat sini ikan banyak giler. Dari dalam boat dah nampak ikan berenang2. Bila campak roti, berduyun2 yang datang. Menjerit2 aku kat dalam boat, excited tengok ikan warna warni. Masing2 dah standby nak terjun, tak sabar2 tunggu pakcik boat letak tangga. Aku masih lagi berbelah bahagi, sama ada nak turun atau tak. Takut dan excited sama banyak. Akhirnya aku turun jugak bila dorang beria2 kata tak dalam.

Tapi dorang tipu aku. Dalam lebih 10 kaki kot dan walaupun air dah surut tapi arus boleh tahan kuat. Aku turun dan berpaut pada palang boat, nak lari jauh2 aku takut dibawak arus. Sudahnya di mana ada palang, di situ ada aku. 


Ikan2 yang sempat aku capture masa berpaut kat palang. Ikan ni dah nak lari sebenarnya, awal2 tadi dorang duk serbu aku roti.


Crowd yang tadi dah pergi, so suasana agak terkawal kat bawah ni.


Antara coral dan penghuni dasar laut yang mampu aku capture. Aku rasa macam dah banyak aku snap, tapi bila check balik takde apa pun.

Tapi sumpah cantik kat dasar laut. Dalam takut2 tu pun, bila tengok betapa indahnya dunia tersembunyi kat bawah tu, aku boleh tenang sikit. Bila cahaya matahari tembus ke dasar laut, terkena badan ikan mahupun hidupan laut lain, momen tu cukup indah, Subhanallah. Ralit aku layan sambil berpaut. Bila Izza dan Mas Ari dah gerak ke sebelah sana, aku tetap kat situ. 


Hasil dari tangan gigil, jantung berdegup kencang. 

Aku tak tahu apa masalah dengan alat snorkel aku. Boleh pulak aku tertelan air masin. Aku dah lah penakut, cepat2 aku panggil Mas Ari mintak dia guide aku naik ke boat. Mujurlah air laut kat sini sama macam air laut kat Gili Nanggu, Sudak dan Kedis. Kurang masin. 

Lama jugak aku layan perasaan atas boat. Rasa macam dah serik, tak mau turun dah. Tapi bila Izza dengan Mas Ari bagitau ada nemo belah sana, aku dah berbelah bahagi. Nak turun dengan tak sama banyak. Takut tu ada, tapi rasa macam nak bersua muka dengan nemo pun ada jugak. Akhirnya aku kalah lagi. Kali ni aku dah pass kamera kat Izza. Dan gambar2 kat bawah ni hasil tembakan Izza dari kamera aku.


Ikan kecik warna kuning dan hitam.


Batu karang yang bulat panjang ni keras dan pokok meliuk lintuk itulah rumah nemo. Aduhai, nemo terlindung bawah tulisan pulak, tak perasan.


Nampak tak nemo berdua tu? Nemo ni pemalu sebenarnya macam aku. Dia keluar kejap2 je, bila ada orang cepat2 dia masuk dalam rumah dia tu.


Nemo dan kawan2.

Aku cuba bertahan untuk lebih lama kat belah sini. Tapi tetap tak boleh lawan Izza, dia champion. Bila mask snorkel aku masuk air lagi, aku dah tak tahan duk dalam air sebab asyik tertelan air masin je. Sudahnya aku mintak Mas Ari tarik ke boat. Kalau kat Gili Kondo tadinya hampa sungguh, tapi kat sini aku teruja yang amat. Save the best for the last rupanya. Tapi kalau kat Gili Kondo tu kitorang ke tengah, boleh nampak jugak view cantik macam ni. Ini kitorang duk tepi2 je, memang nampak pasir ajelah. Bila semua dah puas, dah naik atas boat, baru kitorang bergerak pulang.


Mereka2 yang berpaut pada boat kami. Masa kitorang sampai tadi, takde orang lain. Tapi tak lama lepas tu, makin banyak boat yang sampai. Itu yang tetiba cam meriah je kat sini. Tengok belah kanan gambar atas ni, boleh nampak dasar laut tu.


Kami ke Gili Bidara...

Kat Gili Bidara ni ramai yang memancing. Pakcik boat pegi tegur kawan dia yang memancing tu, dan kitorang tag along. Sambil2 tu boleh ambik gambar. 


Ikan tak tahu nama ni hasil pancing kawan pakcik boat. Aku saja tanya kot2 boleh beli dan akhirnya ikan ni jadi hidangan kitorang. 


Dalam perjalanan ke rumah pakcik boat, kitorang melalui kebun sweet potato ni. 


Yang depan ni rumah pakcik boat dan bangunan yang cantik sikit kat belakang tu surau. Berdepan dengan surau tu ada tandas dan perigi.

Sementara tunggu pakcik boat bakarkan ikan untuk kitorang, kami pusing kawasan kampung dulu. Kat pulau ni ramai jugak yang tinggal, kebanyakannya bina rumah kat sekitar kawasan ni je. Dalam 4 ke 5 hari sekali, dorang akan balik ke tanah besar. Sementara usahakan kebun, dorang akan stay kat rumah ni.


Spotted another rumah tepi pantai. Rumah ni agak terasing dari rumah2 lain kat pulau ni. Binaannya nampak lebih cantik tapi sunyi, macam tak berpenghuni. 

Selain tanam sweet potato, dorang tanam bijan. Masa tengah merayau carik pokok bijan, kitorang terserempak dengan sorang pakcik ni. Dia yang tunjukkan kat kitorang pokok bijan dan macam mana cara menuai. First time aku tengok pokok bijan. Pokok yang kitorang sangkakan pokok bijan rupa2nya pokok liar. Nampak sangat tak kenal tumbuh-tumbuhan, tahu makan je. 


Ini pokok yang dah dipotong dan diambil hasilnya. 

Bila pokok bijan ni dah matang, dorang akan potong dan keringkan. Pastu diikat macam kat atas dan dibanting macam banting padi zaman dulu2. Biji2 bijan akan keluar dari buahnya yang pecah. Dalam buah yang atas tu, masih ada biji bijan yang tak habis keluar. 

Kami lunch dah lewat, tapi lunch yang best dan mengenyangkan. Mana taknya, nasi yang ditapau dengan lauk2 yang banyak, tambah pulak dengan ikan bakar, makan atas pangkin bawah pokok dan ditiup bayu laut. Priceless! Bukan tu aje, jiran pakcik boat hidangkan sweet potato rebus. Dorang ni peramah, seronok layan dorang berbual. 

Dah kenyang, dah hilang penat, kitorang balik. Kat sini dah tak larat nak snorkeling. Masa on the way balik, entah macam mana aku terpijak kulit kerang. Berdarah jugaklah tapak kaki aku. Cepat2 pakcik boat bagi selipar dia suruh aku pakai. Terus aku rasa bersalah. 


Inilah pokok bijan. Kebetulan ada yang tertinggal sepokok dua, pakcik boat tunjukkan kat kitorang pokoknya. 


Ini pulak bunganya. 

Menurut pakcik boat, pulau ni dinamakan Gili Bidara sebab dulu ada banyak pokok bidara kat pulau ni. Kebanyakan dah ditebang bila dorang usahakan tanah kat sini. Masa dalam perjalanan balik, kitorang nampak sekumpulan ikan terbang kat permukaan air. Tapi kejap je, nak ambik gambar pun tak sempat. Tapi moment tu memang mahal. 

Sampai kat pantai, kitorang bilas badan dan tukar baju. Kat situ ada perigi dan sebiji tempayan yang memang tinggi letaknya. Caranya ceduk air dari perigi, isikan dalam tempayan sampai penuh. Bahagian bawah perigi tu dorang lubangkan dan tutup dengan kayu. Cabut kayu tu, wallah! Jadilah shower walau tak tinggi mana. Tapi yang agak scary tu, ruang mandi tu amatlah tak semenggah. Dindingnya terkopak2, tawakal je kitorang tukar baju bagai kat dalam tu. Kebetulan ada another group bebudak muda Indonesian yang baru balik snorkel mandi kat situ, rasa secure lah sikit takde orang ngintai. 

Hari dah lewat, so kitorang cancel plan ke Pantai Sambelia. Perjalanan balik agak perlahan kalau nak compare pagi tadi. Jalan agak macet sebab malam minggu. Kitorang mintak Mas Ari bawak kitorang carik ole2. Deret kedai jual ole2 tu, ada kedai jual pakaian dan aku jumpa bag kain. Aku terus beli je kat sini dan cancel plan nak ke Art Market Senggigi instead. On the way ke hotel, singgah beli jagung bakar kat tepi jalan.


Jagung bakar kitorang dah disagat dan jadi macam ni. Sedap jagung bakarnya sebab dorang sapu cili. Untung makan yang disagat ni, tak melekat celah gigi. Tapi feel tu takde lah.

Sementara Sopyan sampai, kitorang dah habiskan jagung bakar ni. Sopyan datang sebab nak hantarkan beras yang kitorang pesan. Sembang2 dan kitorang mintak dia hantarkan kitorang ke airport pagi esok. Dah settle semua, baru kitorang naik ke bilik. Pagi esok dah nak balik, malam ni dah nak kena packing apa yang patut.   


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...