Thursday, July 23, 2015

destinasi | mendaki bukit panorama

Lebih kurang pukul 5 pagi kitorang bangun, bersiap apa yang patut dan keluar untuk misi pagi hari. Hanya kitorang berempat je yang gigih nak redah meredah, Fathi tak join dan tunggu kat bilik dengan mak Izza. Bila sampai kat kawasan kaki bukit, parking dah penuh. Dapatlah Nani menyelit parking kat depan sekolah. 

Masa kitorang start daki anak tangga tu, dah ramai yang mendaki. Semput jugak nak menyampai ke atas, berkali2 jugak aku berhenti mintak nyawa. Sampai kat puncak around 6.00 am, Kak dah sedia tunggu kat situ. Aku bentang kain batik tepi wakaf/gazebo lepas tentukan kiblat, ambik wuduk dengan air yang aku bawak dari bawah dan kitorang solat Subuh kat situ. Lepas semua dah selesaikan urusan, barulah kitorang bergerak mencari lokasi terbaik.


Bukan bintang di langit, tapi lampu dari rumah penduduk yang jelas dari atas Bukit Panorama ni.


Matahari baru nak muncul. Orang ramai giler kat atas ni, siap ada rombonan sekolah dan group yang bercamping lagi.


Kampung di atas awan... Penat menyelit celah2 orang ramai, aku pusing belakang untuk view yang ini. The other side tak menjadi tumpuan sangat.


Awan tebal pagi tu. Matahari baru nak muncul dan belah kiri tu sungai-tak-tahu-nama.


Awan tebal.


Matahari mula naik.






Matahari makin meninggi dan kabus masih lagi menyelimuti alam. Jelas kelihatan sungai-tak-tahu-nama dan Gua Charas. 




Matahari makin tinggi dan panas makin terasa.


View di sebelah sana bukit yang terlindung dek sunrise.

Bila matahari dah makin tinggi, masing2 atur langkah turun ke bawah. Nak berlama2 kat atas pun, bukan ada cafe nak melepak. Masa turun ni, ada jugak yang baru nak naik ke atas. 


Ada tangga lebar dan ada tangga yang standard saiz nya.


Ada part landai dan ada part yang menjunam. Harus berhati2 sebab ada antara pemegang tu yang dah rosak dan anak tangga pun ada yang rosak. 


Masa dalam perjalanan turun dari Bukit Panorama, spotted this. Pekan Sungai Lembing di bawah kabus pagi. 

Turun dari Bukit Panorama, kitorang cuak sekejap. Laluan yang kitorang lalu pagi tadi dah dipenuhi dengan gerai peniaga pasar pagi. Lepas bertanya kepada pakcik security sekolah tempat kitorang parking, rupa2nya boleh ikut laluan atas dan keluar ke simpang sebelah muzium. Kitorang menyinggah ke medan selera untuk tapau breakfast. Nasi lemak dan nasi minyak menjadi pilihan kitorang. Harganya murah, makanan pun sedap. Lupa dah nama kedai makan tu.

Balik ke homestay, kitorang ambik giliran mandi dan berkemas. Lepas semua dah selesai sarapan, tibalah masa untuk berpisah. Aku, Kak dan Fathi tumpang Izza manakala Nani balik bersendirian lagi. Izza dropkan kitorang di KL Sentral dan perjalanan kitorang bersambung dengan KLIA Transit ke Putrajaya. 

Short trip in a short time but memorable. Oh ya, kitorang menginap di Tiara Atsari Guest House. Bagi aku, pertama dan terakhir kot menginap kat sini, unless kalau dah takde choice. In fact, banyak je homestay, guest house, hotel area pekan Sungai Lembing. Tak perlu risau kalau bukan peak season. Menurut kata Nani yang uruskan pasal booking, hassle yang amat nak book bilik. Pastu rate yang diberitahu tak consistent. Pendek kata, indah khabar dari rupa. Aku tak larang dan aku jugak tak suruh korang stay situ. Apa pun, kitorang enjoy dengan trip ni. Cerita pasal bilik kitorang tutup kemas2, supaya tak ganggu mood nak bercuti. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...