Sunday, October 6, 2013

day1: kecewa di kampung budaya

Berbekalkan map lukisan tangan yang tak lengkap dan resit bayaran masuk ke Kampung Budaya, tawaf roundabout lepas silap masuk simpang, dan akhirnya menemui jalan yang benar. Bila lalu jalan yang aku pernah tersangkut berjam lamanya sebab pokok tumbang 2 tahun lepas, barulah kitorang tak sesat. Kali ni dah takde pokok tumbang, Alhamdulillah.


Gunung Santubong sewaktu melintasi jambatan yang tak tahu nama. Lepas pada tu perjalanan kitorang dah tak sangkut lagi dah. Sebab aku dah boleh recall kenangan 2 tahun lepas. Termasuklah balai polis tempat aku bertanya arah dulu tu. 

Sampai2 je kitorang bergambar dulu kat depan tu. Lepas tu barulah tunjuk resit bayaran masuk kitorang. Lepas dapat sticker dan passport, barulah masing2 bergerak masuk. Tapi kitorang kena cepat2 sebab pukul 4 ada show dan pukul 5 Kampung Budaya ni tutup. Kami masuk bermula dari Rumah Cina, dan barulah ke rumah2 lain.


Lampu lama yang berhabuk kat Rumah Cina.


Ruma Melayu yang berseri2. Tambahan pulak raya masih berbaki, maka banyaklah hiasan berunsurkan sambutan raya. Lama jugak kitorang kat sini, siap main congkak lagi kat rumah takde orang nak layan aku main congkak.


Masih lagi hiasan yang sama. Tak ada yang berubah pun.


Lampu minyak tanah di Rumah Melayu, pun berhabuk jugak.


Jom beraya!


Masa kat Rumah Melanau ni, aku tak naik atas pun. Aku lepak kat bawah je tunggu dorang. Tapi kali ni tak meriah lah, masa aku datang dulu lagi meriah. Kat bawah ni siap ada orang main ketuk buluh lagi. Alaa, ketuk buluh yang kalau tersalah step tu kaki confirm kena ketuk dengan buluh. Tak tau jugak? Tak tau jugak tak dapatlah nak tolong.

Aku terperasan tandas yang berhampiran dengan Rumah Melanau tu terbiar, laluan kayu banyak yang reput. Sayang sungguh sebab dibiar tak dijaga kemudahan untuk semua. Aku tak tahu apa sebabnya. 


Jambatan kayu berhampiran Pondok Penan. Air terjun kat belakang tu dah tak ada, airnya kering mungkin. Tapi laluan ke sana amat2 tak terjaga. Walaupun air terjun tu dah takde, jagalah persekitaran tu. Banyak rumah yang aku skip, aku rasa macam tak ada jiwa untuk explore kali ni, kecewa adalah.

Persembahan pun aku tak rasa excited pun. In fact, aku tertidur jugaklah masa persembahan tengah berlangsung. Tandas sebelah dewan persembahan tu cantik, tapi sayangnya berbau hancing. Bertambah2 kecewa aku jadinya.

Overall, kalau first time ke sini 2 tahun lepas, aku suggest korang spend time kat sini. Berbaloi2. Tapi untuk kunjungan kali ini, aku rasa not worth it langsung. Aku notice laluan antara rumah ke rumah tu, banyak kayunya yang reput dan berlubang. Kayu pemegang kiri dan kanan laluan tu jugak ada yang patah dan goyang. Memang berbahaya, terutamanya kalau bawak kanak2. Silap hari bulan, ada yang tersepit kakinya. Bayaran masuk yang mahal, RM 60.00 untuk local visitor tetapi dihidangkan dengan facilities yang tak terjaga, no upgrading about this cultural village, memang tak berbaloi. Sama ada entrance fees dikurangkan, atau kemudahan di sini dijaga dan dipertingkatkan. 


Berhari Raya di Kampung Budaya Sarawak, berlatar belakangkan Gunung Santubong. Masa nak keluar dari sini hujan masih lagi renyai2. Kitorang terus ke seberang jalan untuk misi seterusnya.


Lepas dah kenyang dengan roti cheese dan teh 3 layer kat food court, kami ke pantai untuk sunset yang tak menjadi. Masa kami kat food court awalnya, cantik aje matahari bersinar. Elok je kitorang settle makan, terus matahari bersembunyi di sebalik awan. 


Gloomy evening.


Ini je yang mampu ditangkap lensa kamera aku. Sampai sudah ini je yang ada.


Kat kawasan menara burung kayu ni, adalah dataran untuk melepak dan berehat. Dan masa kitorang kat sinilah bermulanya kisah tak tersangka yang akhirnya dorang dan dorang makan hati.  


Bar yang mengadap laut ni dah nak mulakakan operasi. Muzik dah mula dimainkan, lampu2 cantik ini pun dah dinyalakan.

Kisah yang tadinya bermula kat bawah burung kayu tu akhirnya berterusan ke Barok Village. Untuk pertama kalinya aku merasa ayam pansuh, tapi yang pasti tak akan menjadi kegemaran aku. Lepas dah kenyang, seharian dah beraya akhirnya kami kembali ke hotel. 


Bangunan DUN Negeri Sarawak dari balkoni bilik. Selamat Malam, Kuching!

footnote: bertabahlah korang dengan ke'lembab'an aku mengupdate. Kebizian ini akan berterusan sehinggalah awal November, bila aku dah totally complete the study dan submit final report.  


2 comments:

  1. amboi..jalan ajer ko nie erk..hihik..

    p/s:mcm mana nuff ko?

    ReplyDelete
  2. ni yg lama, yg baru x sempat nk update pun lg.. huhu

    p/s gak: aku x email pun lg, bz lah... tgklah, thn depan ke.. kikiki

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...