Saturday, July 21, 2012

day 4 | pnh - kul

Hari terakhir untuk perjalanan singkat di bumi Kemboja ini bakal berakhir. Rasa macam baru semalam je aku sampai sini, dah nak balik Kolumpo dah. Since aku akan ke airport dalam pukul 2.00 sebab flight aku pukul 4.40 petang dan check out pukul 12 tengah hari, pagi tu sebelum keluar aku dah angkut beg turun bawah dan terus check out. Aku risau kalau tak sempat balik before 12.00 to check out. Seng, owner guesthouse tanya kalau2 aku nak tuk-tuk ke airport dan dia akan arrangekan for $5 instead of $7. Of course lah aku nak sebab dah boleh save $2!

Lepas dah settle aku berjalan ke post office, nak pos poskad untuk diri sendiri. Kaki aku yang melecet tu aku dah letak plaster, so bolehlah aku berjalan. Sakit sikit2 tu sekadar di angin lalu je, haha..

Wayar letrik yang berserabut ni memang fenomena biasa kat sini. Kalau akulah electrician yang disuruh betulkan, memang awal2 lagi aku dah mengaku kalah, surrender sebelum berjuang. Kadang2 korang boleh nampak plastik sampah yang tersangkut celah2 wayar letrik ni. Bagi aku itu adalah situasi yang amat bahaya.

Dari guesthouse ke pejabat pos ni tak jauh mana pun. Lepas melalui Psar Chas di sebelah kiri dan tapak pasar malam di sebelah kanan, jalan lagi ke depan dan tadaa!! Korang boleh nampak bangunan pejabat pos ni. Poskad ke Malaysia hanya perlukan setem 2,000 Riel dan ambik masa 16 hari untuk sampai ke tangan aku. Biarlah lambat dari aku langsung tak terima.

Bila dah settle urusan kat post office, aku berpatah balik ikut jalan tadi dan singgah kat Psar Chas. Pasar ni bukak siang hari, malam cuma gerai depan yang jual buah je bukak. Mostly pasar ni jadi tumpuan locals. Bila aku masuk je, mesti diorang menyapa aku dalam bahasa Khmer. Sudahnya aku cuma kata 'no, thanks' sambil gelengkan kepala.

Next destination adalah Central Market ni. Dari tempat aku melintas boleh nampak deretan gerai bunga kat depan tu.

Salah satu laluan yang menghala ke main dome ini nama yang aku bagi. Ada 4 laluan utama di mana titik pertemuan adalah dalam dome tu.

Inillah rupa dalam dome tu. Dari dalam gambar ni, laluan/lorong belah kiri dan depan dimonopoli oleh penjual pakaian. Laluan kanan ada barangan electric/electronic dan pakaian. Belah belakang ni ada sederet perkhidmatan manicure pedicure, toiletries, segala bagai bahan cucian. Pendek kata untuk barang2 keperluan rumah.

Aku pusing sana tinjau sini, alih2 aku jumpa benda alah ni. Kat sini tertulis pasal sejarah bangunan ni, siapa yang merekabentuk pelan, financial bagai. Eh, tetiba pulak aku faham bahasa Perancis ni, bahasa Khmer tak tahu pulak!

Sewaktu aku berpusing2 dalam bangunan Central Market ni sambil2 nak buang masa, ada peristiwa yang bila difikirkan kelakar pun ada, bengang campur bengkek pun ya jugak. Tapi bila ingat balik, aku gelak sorang2.

Alkisahnya aku nampak si penjual serangga goreng dan hasil dagangannya. Aku pergi dekat dia dan nicely asked permission nak ambik gambar. Malangnya aku kena marah pulak. 'Free photo, NO! You buy!' Hamboih, garang dan eksyen sungguh. Aku terus blah, hilang mood dengan sedikit bengang, pastu aku gelak sorang2. Padahal kalau aku nak curik2 ambik gambar boleh je. Tapi aku ni beretika orangnya, ahaks! Takat jual cengkerik goreng tu, orang lain berlambak lagi jual. Tak ada pulak nak eksyen cenggitu. Yang pasti cik kak tu memang tolak tuah, kalau tak mesti dia glemer masuk blog aku blog aku ni glemer ke? Perasan aih!.

Dah tak ada apa lagi nak diukur dan dibelek kat situ lepas aku nampak sorang cik kak ni bergayut kat telefon sambik korek hidung, hilang selera aku nak membelek kain baju, maka aku teruskan langkah ke Independent Monument. Tengok dalam map boleh tahan jauhnya, memang jauh pun.

Tempat tujuan aku dalam proses pembaikpulihan. Penat je aku berjalan jauh2, dengan susah payah menepis segala undangan pak cik tuk-tuk dan motodup. Jenuh aku explain aku orang Malaysia bila diorang bersoal siasat dan berteka-teki dari mana aku muncul. Sudahnya aku berpatah balik dan menuju ke National Museum.

Aku buat lintas hormat kat depan Royal Palace sebelum ke National Museum. Waktu aku buat lintas hormat ni Royal Palace ditutup dan akan dibuka balik pada pukul 2.00 petang untuk tujuan lawatan. Tapi aku memang tak berhasrat pun nak masuk ke dalam.

Entrance ke National Museum. Bayar tiket masuk $3 kat bawah khemah biru belah kiri ni. Jangan buat2 lupa sebab nanti diorang ambik keratan tiket sebelum masuk ke dalam.

Aku cuma tertarik dengan bumbungnya sahaja. Dalam ni yang banyaknya adalah patung2 tuhan diorang.  Aku rasa hampir 80% terdiri dari patung2, dan selebihnya artifak ini adalah pandangan peribadi, tiada kaitan dengan jumlah sebenar yang mungkin berbeza. Even kat dalam muzium pun diorang worship. Ada mak cik tu senyum kat aku, so aku pun balaslah. Tup2 dia datang bawak bunga suruh aku worship patung tu. Oh tidak! But nicely aku bagitau dia aku Muslim dan tak worship tuhan diorang.

Ini Silver Pagoda kot, aku tak singgah pun. Just ambik gambar dari seberang jalan.

Masa balik dari sini, aku lalu lagi sekali Street 130, nak cari restoran halal sebelah hotel IndoChine aku baca dalam blog Zilla, katanya ada kat situ. Malam sebelum tu aku dah lalu tapi tak jumpa. So, aku agak bila siang senang sikit nak cari. Tapi langsung aku tak nampak. Hotel IndoChine tu aku jumpa. Sudahnya aku ke restoran biasa. Dahaga punya pasal aku order 2 gelas iced lemon tea. Memang menyegarkan, tambahan pulak diorang guna limau nipis, bukan limau kasturi.

Perut dah kenyang, mata pun dah sakit sebab satu famili dari Malaysia yang kecoh dan penuh drama aku pun say good bye dekat owner kedai yang ramah dan baik hati, kadang2 guna bahasa Melayu, kadang2 english bila bercakap dengan aku. Aku balik ke guesthouse, lepak dan sembang dengan Seng dan Lin sebelum ke airport pada pukul 2.00 petang.

Dalam perjalanan ke airport, hujan turun dengan tiba2. Semua driver motor dan tuk-tuk berhenti tepi jalan pakai baju hujan. Ada jugak yang beli baju hujan baru tetiba aku tengok banyaklah pulak penjual baju hujan kat tepi jalan, padahal dua tiga hari lepas aku lalu kosong je

Alhamdulillah, flight balik seperti yang dijadualkan. Elok je aku sampai airport, hujan dah berhenti.

Suka aku tengok pemandangan Cambodia dari atas. Petak2 sawah lebih banyak dari rumah kediaman. Kediaman pulak lebih banyak tertumpu di sepanjang jalan utama, maknanya pembangunan belum mendapat tempat di sana.

Sampai di LCCT dah malam. Syukurlah perjalanan kali ini berjalan lancar dan dipermudahkan Allah. Soalan yang sering diaju bila aku balik adalah 'best tak?' Bagi aku, semua tempat di bumi Allah ini indah dan menarik. Setiap kali aku berkunjung ke tempat baru, masing2 ada keistimewaan yang aku tak reti nak ceritakan pada orang. Ada pengalaman baru yang dilalui, ilmu baru yang diperolehi. Tapi yang pasti pandangan aku dan mereka2 di luar sana berbeza.

footnote: selamat menyambut Ramadhan buat semua. Mudah2an Ramadhan kali ini memberi lebih makna dan keberkatan buat kita semua, insya Allah. Di kesempatan ini aku jugak nak mintak maaf kalau ada yang tersinggung dengan tulisan aku.

1. I bet you really enjoyed your trip. Wonderful experience and good pictures!

2. CM, antara tempat yg teringin sgt saya nak masuk dan lihat senibina dalamnya tapi sayangnya bila tiba disana, CM ditutup kepada pelawat sempena CNY..keciwanya hati huhuhu..

*slmat berpuasa Anne.

3. Zoey,
    yeah, i really enjoyed my every trip.. Thanks, babe!

Zilla,
    kadang2 apa yang kita nak buat x dpt, memang kuciwa. tapi mungkin ada hikmah yang kita tak tahu. btw, boleh jadi alasan untuk ke sana lagi... hehe

*selamat berpuasa untuk Zilla jugak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...