Tuesday, July 10, 2012

day 2 | phnom penh part2

Dah rabak poket yang dah sedia nipis, perjalanan diteruskan ke Toul Sleng Genocide Museum, atau lebih dikenali sebagai S-21. Dalam hati aku berdoa agar semuanya baik2 sahaja, sebab aku sebenarnya tak sepenuh hati nak ke sini. Aku fikir dah alang2 aku kat sini, eloklah aku terjah aje. So that, sebelum tu aku nak citer sikit pasal sejarah tempat ni walaupun aku tak suka sejarah

Bangunan ini asalnya sekolah, tempat anak bangsa mencari ilmu untuk bekalan di kemudian hari. Tapi malangnya, sekolah ini dijadikan security office 21 sewaktu Democratic Kampuchea di bawah arahan Pol Pot. Kemudian dipanggil S-21. Actually ada lagi 2 part security offices ni. Office S-21 di Tuol Sleng sekolah ni kiranya cam main officelah kot, S-21 Kor terletak di Ta Khmao dan S-21 Khor letaknya di Prey Sor, barat Phnom Penh. S-21 khor dipertanggungjawabkan untuk hasilkan bekalan pertanian kepada seluruh kompleks S-21. Jangan tanya kenapa nombor 21, bukan nombor lain sebab aku pun tak tahu. 

S-21 diubah fungsinya dari bangunan sekolah menjadi pusat tahanan, soal siasat, penyeksaan dan tempat pembunuhan tahanan setelah pengakuan mereka diterima dan direkodkan. Jom bayar entrance fee's $2 kat kaunter masuk, lepas tu kita jelajah jelajahlah sangat bangunan ni sama2. 


Ini Blok A, satu dari empat bangunan keseluruhannya dan semuanya setinggi 3 tingkat. Aku tak naik pun ke tingkat atas, langsung tak rasa nak naik. Even dalam bilik yang dah ditransformkan sebagai sel tahanan ni pun aku tak masuk. Just jenguk ikut pintu sahaja. Bila dah sampai hujung bangunan, aku proceed to the next building which is B. 


Blok A belah kanan dalam gambar ni dan Blok B belah kiri. Di sinilah 14 mayat mangsa terakhir yang diseksa dan dibunuh oleh staff S-21 sebelum mereka melarikan diri dikebumikan setelah ditemui oleh United Front for the National Salvation of Kampuchea pada 1979. Salah seorangnya adalah wanita, walau bagaimanapun mereka tidak dapat dikenal pasti dek kerana mayat mereka dah terurai pun. 

Tiang kayu ni pulak dahulunya digunakan untuk latihan fizikal students tetapi dijadikan alat seksaan sewaktu sesi soal siasat dijalankan. Tangan tahanan akan diikat dan digantung upside down few times sehingga mangsa unconscious. Kemudian kepala mangsa akan diselam dalam barrel dalam gambar di atas yang berisi air kotor sehingga mangsa kembali sedar sebelum meneruskan sesi soal siasat. Kejam? Aku rasa lebih dari kejam, dah tak tau nak guna perkataan apa lagi untuk gambarkan kekejaman tu.

Building B ground floor tempat gambar2 mangsa dipamerkan, turut dipamerkan adalah gambar berwajah ala suci Pol Pot. Aku cuma browse around dan tak berniat pun nak ambik gambar. Tingkat 2 ditutup, hanya untuk staff sahaja manakala tingkat 3 adalah plan pembangunan dengan kerjasama negara lain. Kat sini aku tak concentrate sangat, just tengok gitu2 aje. 

Lepas tu aku ke Blok D, aku skip dulu Blok C. Blok D ni aku masuk ground floor dari arah kedai souvenir kalau korang pernah ke sini mesti korang perasan kedai tu kat hujung blok. Ada gambar2 mangsa, pastu patung tempat diorang worship untuk mangsa tahanan, senjata antaranya adalah alat2 pertanian yang digunakan semasa proses seksaan. Bila aku keluar belah hujung sana memang akan nampak Blok C yang aku skip dan dekat je jaraknya. Aku berkira2, kalau aku naik ke tingkat 2 dan 3, lepas tu aku akan turun kat sini jugak dan proceed ke Blok C pulak sebagai closing. 


Sambil tu aku decided untuk ambil gambar ni dulu sebelum teruskan ke tingkat 2 dan 3. Dawai tu dipasang untuk elakkan mangsa tahanan daripada terjun bangunan untuk bunuh diri. Masa aku fokuskan kamera dan nak click, bulu roma aku meremang semacam. Before ni tak ada pulak aku rasa apa2, bercakap pun tidak! Memang tak ada sesiapa pun aku nak buat kawan bercakap. Lepas aku ambik gambar ni kepala aku pulak terasa kembang dan berat semacam. Arghh.... sudah! 

Aku baca Ayatul Kursi, habis sekali bacaan, kurang sikit berat kepala aku. Lepas bacaan yang ketiga, dah tak ada bulu roma meremang, kepala pun dah lega. So aku cepat2 angkat kaki, tak adanya aku nak explore neither another floor nor the next building. Sudahlah aku sengsorang, kalau terjadi pape macam manalah agaknya. Tak nak ambik risiko aku jalan cepat2 untuk keluar. Aku dah tak peduli pasal orang lain yang sibuk nak bergambar dengan survivor. Yang aku nampak cuma jalan nak keluar aje.

Aku tak ralat walaupun tak habis explore. Lebih baik aku angkat kaki dari ambik risiko. Sudahlah kat tempat orang, walaupun warna kulit hampir sama, tapi pegangan agama teramatlah jauh jurang perbezaannya. Dibuatnya aku collapse kat situ siapa nak tolong? Kalau takat collapse, lepas renjis2 air kat muka dah sedar okay jugak. Dibuatnya aku meracau ntah apa2, cakap Khmer ke, tak ke naya. Nauzubillah, mintak dijauhkan Allah benda2 tu semua. 

Hari kedua belum berakhir. Tetiba aku rasa panjang pulak, padahal malas nak menaip. Nanti2 lah aku sambung balik, bila dah ada kerajinan nak menaip.  


4 comments:

  1. owh..g jejalan tak ajak aku yer...haha..mana buah tangan utk aku...?hihik

    ReplyDelete
  2. ajak kau? bkn ko kata nak pergi 'sana' je ke? ... tgn aku x berbuah, so xde lah buah tangan.... hikhikhik...

    ReplyDelete
  3. haha....aku tgh kumpul duit nak sambung study..tp malangnya tak dapatlah plk.so, aku diam jerlah...huhu..apasal tangan ko tak berbuah plk kali nie?haha

    ReplyDelete
  4. insya Allah, ada lah rezeki ko nak sambung study tu nanti. Camner nak berbuah, hutang banyak beb nak kena bayor.. huhu =(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...