Friday, July 6, 2012

day 1 | kul - pnh

Seminggu sebelum ke Phnom Penh, adalah aku jenguk sana sini cari info. Tapi sehingga ke tarikh nak fly off pun aku masih tak ada exact plan. Kecuali aku dah book guesthouse untuk 3 malam. Flight aku pukul 3.00 petang, pagi tu sempatlah aku masuk kerja dulu half day sebab aku kedekut cuti. Aku gerak dari rumah dah hampir pukul 1.00, lewat dari sepatutnya.

Elok lepas parking dan turun ke bawah, bas ke LCCT dah ada. Dalam 10 minit lepas tu bas bertolak ke LCCT. Sampai LCCT just nice, masa aku beratur nak drop baggage ada announcement mintak penumpang ke Phnom Penh move to a new counter to speed up the process. Alhamdulillah, flight was smooth without any problem except bumpy during the flight. Itu normal kalau fly petang2.

Aku sempat ambik map kat kaunter tuk-tuk. Mamat tu jenuh mengayat aku suruh ambik tuk-tuk dengan dia. Ada insuranlah, selamatlah, katanya bukan kata aku. Aku dah memang nak ambik tuk-tuk kat luar airport je, boleh save $2. Namun sungguh tak kusangka, cempedak dah jadi nangka. Elok je aku melangkah keluar, aku nampak someone pegang kertas bertulis nama aku dengan nama guesthouse! Aku dah hangin tapi sabar je lah sebab aku dah email diorang bagitau aku tak nak pick-up service sebab diorang charge $7 jugak.

Driver tuk-tuk tu tinggalkan tuk-tuk dia di seberang jalan sana. So dia suruh aku tunggu sebelah sini sementara dia ambik tuk-tuk. Masa ni aku still takde idea dan risau macam mana nak cross jalan sepanjang aku di Phnom Penh ni.

On the way ke guesthouse. Mamat baju putih depan aku tu duduk sebaris dengan aku dalam flight. Masa kami berselisih tuk-tuk, dia senyum dan tundukkan kepala. Masa kat traffic light pulak, sempat aku main mata dengan mamat kereta hitam. Baru jejak Phnom Penh dah gatal main2 mata pulak, hahaha.

Di salah satu persimpangan lampu isyarat on the way ke guesthouse. Even lampu dah merah, diorang masih selamba je lalu, tapi the incoming traffic pandai je mengelak.

Setelah perjalanan yang agak memenatkan, sebab aku rasa tuk-tuk tu slow giller kot. Aku sampai dengan selamatnya di guesthouse. First thing aku tanya kenapa provide tuk-tuk untuk pick-up aku sedangkan aku tak nak pun. Tapi disebabkan receptionist tu peramah dan mintak maaf atas kesilapan dia which is later aku found out his miscommunication due to his english aku pun cool balik. $2 yang aku berangan nak simpan tu terbang camtu aje, dah tak ada rezeki aku nampaknya.

Bilik okay, selesa dan berbaloi untuk $10 semalam. Nanti aku akan buat entry lain lepas dah siap posting pasal trip ni sekali dengan restoran halal. Bila? Aku tak janji tapi aku akan cuba siapkan dalam masa yang singkat.

Malam aku keluar ke night market yang berdepan dengan riverfront. Jalan kaki kejap je dah sampai. Lin mamat reception tu dah tunjukkan dalam map arah ke pasar malam dan jugak restoran halal.

Pasar malam ni cuma diadakan tiga kali seminggu, Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja. Siang hari tempat ni kosong, yang ada cuma khemah. Malam ni aku dah berjaya melintas jalan di Phnom Penh. Just jalan je, tapi pandai2 lah. Nanti kenderaan yang datang akan mengelak dari langgar korang. Insya Allah, selamat punyalah.

Gerai jual makanan ni letaknya belah belakang dari pintu masuk. Senang cerita belakang stage yang diorang duk perform. Menariknya, diorang beli makanan dan makan bersila atas tikar yang memang dah dibentang ni. Memang tak ada kerusi meja pun.

Ini stage yang diorang perform tu. Kalau dari pintu masuk tu memang dah boleh nampaklah stage ni. Bukan setakat makan diorang duduk bersila, tengok konsert pun diorang bersila. Ada yang mencangkung, siap ada yang bawak bangku plastic pun ada. Jenuhlah nak angkut ke mana je. Teringat zaman kecik2 dulu, tengok wayang pacak kat padang. Siap bawak tikar, bentang duduk satu family. Kenangan sungguh!

Aku tak beli apa pun, lepas dah habis pusing aku balik ikut laluan lain. Nak singgah di restoran halal on the way balik ke guesthouse. First day aku di Phnom Penh berjalan lancar walaupun ada sedikit ralat di awal ketibaan. Alhamdulillah, tidur pun lena sampai ke pagi.

footnote: insiden di pagi Jumaat telah berjaya membuktikan aku telah kehilangan rasa itu. Jikalau sebelum ini aku fikir aku tak mampu nak hadapinya, tapi ternyata aku berjaya. Dia benar2 menjadi orang asing dan aku tak rasa apa2 dah. Malahan dada aku lebih lapang dan gembira!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...