Sunday, July 8, 2012

day 2 | phnom penh part1

Hari kedua di Phnom Penh, aku masih tak tahu ke mana nak dituju. Natijahnya, lama betul aku termenung dalam bilik padahal layan tv channel korea memikir ke mana arah tujuan hari ini. Sejujurnya, aku seolah2 tiada keberanian untuk ke Killing Field mahupun ke S-21. 

9.30 pagi aku keluar dengan perasaan yang masih berbolak balik. Nak dengan tak nak sama banyak, sama berat. Masa keluar tu, pemandu tuk-tuk dengan pemandu moto dah setia menunggu, nak offer service diorang. Jenuh aku bargain, last2 driver tuk-tuk yang pick up aku kat airport semalam setuju bagi $14 sehari. Gasoline di Cambodia mahal, katanya memang mahal pun kalau nak compare dengan Malaysia.  

Akhirnya aku mintak Nak driver tuk-tuk yang aku tak pasti ejaan namanya betul atau tidak bawak aku ke Killing Field, destinasi tumpuan yang letaknya 15km dari barat daya Phnom Penh.  


Di sebelah kanan merupakan sebuah sekolah di antara deretan rumah kedai. Tiga orang untuk sebuah motor adalah perkara biasa, mungkin sebab saiz diorang yang slim so tak adalah terseksa sangat. Kalau tak mahu semput yang duduk kat tengah2 tu. 


Kanak2 berbogel kat tepi jalan juga pemandangan biasa. Tuk-tuk dan cyclo, selain jadi punca pendapatan bagi pemiliknya, juga merupakan tempat tinggal mereka. Dalam pukul 10 malam ke atas, kalau berjalan di antara bangunan memang korang boleh nampak mereka2 ni dah bersiap sedia nak tidur. Golongan homeless kat sini agak ramai jumlahnya. I was wondering about something, but forget it because I won't get the answer, haha.  


Setelah perjalanan yang cukup lama bagi aku, destinasi pertama berjaya dijejaki. Kebetulan masa aku sampai ni, group makcik pakcik yang satu flight dengan aku dah nak balik. Masuk je ikut entrance belah kanan, ada kaunter untuk tiket masuk dan jugak sewa audio, $5 for both.


Since aku pilih Bahasa Melayu, pamphlet yang diberi pun in Bahasa jugak. Cintailah bahasa kita walau di mana saja, peringatan untuk diri sendiri. Dalam map ni, tempat yang bertanda dengan nombor tu ada peristiwa yang berlaku betul ke ayat aku ni?, korang faham sendirilah apa yang aku maksudkan. Korang just need to press the appropriate number at the stop, and the audio will play about the insiden.  


The audio player, pamphlet, admission ticket with the background of the Memorial Stupa. 


Tempat ini asalnya merupakan jirat Cina dan bersebelahan dengan kebun. Antara jirat yang masih kelihatan hingga ke hari ini. 


Stupa peringatan setinggi 17 tingkat ini adalah simbolik bagi memperingati tarikh 17 April 1975, tahun di mana Pol Pot dan Khmer Rouge memasuki Phnom Penh menyimpan ratusan tengkorak mangsa dari pelbagai bangsa dan agama termasuklah Muslim, barangkali turut tersimpan kat dalam ni. Tempat ni merupakan satu antara ratusan padang pembunuhan di seluruh Kampuchea Demokratik sekarang dikenali sebagai Kemboja atau Cambodia dan ada lagi yang masih belum ditemui.

Aku turut singgah di muzium tapi tak menunggu untuk tayangan video. Sekadar tengok, baca dan cuba untuk menghayati apa yang dipaparkan dalam ruang pameran. Aku tak mengambil masa yang lama untuk untuk habiskan tour, bila sorang2 memang laju je lah jalannya.  


Tuk-tuk yang setia menanti pelanggan dan sawah padi yang terbentang. Di sebelah kanan selepas keluar dari Killing Field. Masa aku ambik gambar ni ada budak datang mintak sedekah. '$1 please', 'take picture, please' adalah antara dialog budak2 kat sini. Dan aku dengan hati keringnya berjaya meng'avoid'kan poket aku dari bocor. Lagipun poket aku memang kering pun.
   

On the way nak balik. Selagi boleh sumbat memang diorang sumbat. Bukan setakat barang, orang pun sama. Tak ada pulak polis nak saman, rilek jer.



On the way nak menyinggah ke Pasar Rusia, aku nampak kebun sayur di atas tasik. Jenuh aku duk perati barulah perasan, kangkung rupa2nya. Tempat yang korang nampak air tu adalah laluan sampan diorang. Kayu yang pacak2 tu aku rasa sempadan kot, tak sempat nak interviewlah.


Russian Market, besar dan macam2 ada. Tapi aku tak tawaf semua pun. Masa ni kaki aku dah start sakit dan pedih, sebab melecet. Seksa sungguh rasanya, tapi aku gagah jugak menapak. Dalam pada tak survey seluruh pelusuk, sempat jugak aku sambar 3 pasang Cambodian Silk. Automatik aku dah tak nak ke O'Russey Market padahal aku dah pesan dekat Nak nak singgah situ on the way balik nanti

Selepas Russian Market, perjalanan diteruskan. Masa ni aku masih lagi bertahan tanpa sebarang makanan kecuali air. Kalau berjalan aku memang boleh lupa pasal makan, yang aku betul2 perlukan adalah air.


3 comments:

  1. tak citer pun nak ke cambodia.kalau idak boleh saya krim LP dalam 3-4 ketul hehehe...

    *so amacam PP?tragiskan?

    ReplyDelete
  2. tak tau plak u nak kirim LP. kebetulan sebelum pergi tu busy yg amat, dengan macam2 hal, itu yang x sempat nak blog about tu.

    *xtau nak cakap mcm mana. tp yg pasti kita teramat2lah bertuah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...