Friday, July 13, 2012

day 2 | phnom penh part3

Lepas keluar dari S-21 aku terus ke tempat Nak driver tuk-tuk menunggu. Masa ni dia dah bagi hint nak hantar aku terus ke guesthouse. Eh, baru setengah hari dah nak stop, kata full day tour. Aku suruh jugak dia bawak aku pergi Boeung Kak Lake walaupun aku tahu tasik ni dah tak wujud lagi dah.

Time dulu2 cerita sejarahlah pulak Boeung Kak Lake adalah tumpuan backpackers, lokasinya pun tak jauh dari Phnom Penh International Airport. Kat area tu jugak agak ramai komuniti Muslim. But since last few years aku tak pasti bila exact date government Cambodia nak develop tempat tu. Tasik ditimbus, penduduk kena pindah, memang isu tu jadi besar dan menimbulkan kemarahan penduduk setempatlah. Kalau tak silap aku isu pasal tu tak settle lagi to this date. Details pasal isu ni memang aku tak tahu sangat pun. Bila aku tengok dalam map ada masjid, so aku insist Nak pergi sana.  

   
Masa berhenti kat persimpangan, aku sempat capture mamat ni tengah kerja. Dia and the geng duk ratakan tar guna cangkul di bawah panas terik. Kerja bawah panas tu normal lah, even aku pun sometimes do the same thing. But the tools used tu yang uncommon. Atau kat Malaysia still ada yang guna cangkul untuk kerja2 cenggini dan aku je yang tak perasan?


Pokok kemboja memang banyak ditanam, rata2nya sedang lebat berbunga. Dah nama pun negara Kemboja. Cuma aku tak dapat pastikan sama ada diorang panggil pokok kemboja jugak atau ada nama lain.


Belakang stesen keretapi sekarang ni telah dihentikan perkhidmatan, sampai bila tak pasti inilah letaknya Boeung Kak Lake. Tasik dah ditambak dan Nak bagitahu aku cuma boleh tengok dari luar aje, tak boleh masuk ke kawasan tu. Entah macam mana aku terlupa nak ambik gambar. Kadang2 aku boleh tak terfikir pun to capture pics. 


Masjid yang dalam pembinaan ini dibiayai oleh Sheik Eisa bin Nasser, businessman dari Emirates. Buat masa sekarang tempat untuk bersolat sementara masjid ni siap dibina terletak belah kanan dari signboard ni. Sekali tengok macam gudang pun ada pun aku boleh terlupa nak ambik gambar

Kat kawasan ni aku namakan sebagai Muslim area, ada banyak kedai makan halal. Sempat aku singgah di restoran Thai Muslim Restaurant. Mulanya aku ingat nak tapau burger Zuki dan makan dalam perjalanan. Lepas dah order baru aku terfikir nak makan kat situ aje. Sudahnya lunch yang dah lewat aku burger daging dan iced lemon tea. Patutnya aku order tomyam! Nampaknya lepas ni kena terjah negara jiran belah utara lah pulak. 

Lagi sekali lepas makan Nak nak hantar aku balik ke guesthouse. Tapi aku suruh jugak dia bawak aku ke Wat Phnom lepas aku kata it's a day tour, not half day. Lagipun aku keluar guesthouse pagi tadi dah agak lewat.  
       

Disebabkan tiket masuk $1 dan aku kedekut yang amat, aku cuma ambik gambar dari luar aje. Lagipun dengan kaki aku yang melecet dan jalan pun tak berapa nak betul, tak adanya aku nak menapak daki anak tangga tu semua. 


Royal Palace ni besar, jenuh nak berjalan masuk ke dalam. Aku lupa berapa harga tiket masuk. Aku tak masuk pun, kaki sakit satu hal. Sakit hati dengan Nak satu hal. Masa dia turunkan aku kat sini, boleh dia suruh aku jalan kaki balik guesthouse. Tak habis2 dia kata 5 minit je jalan kaki. Aku memang naik angin masa ni dan aku tak nak bayar kalau dia tinggalkan aku. Akhirnya dia tunggu jugak dengan muka mencuka. Aku punya cuka dia tak tahu camana.


Berdepan dengan gambar atas tu adalah taman ni. Cantik! Burung merpati memang banyak dan jinak pulak tu. Ada pulak yang jual jagung dan makanan untuk burung, $1 untuk sepeket kecik. Tak adanya aku nak bazirkan duit, dah lah poket makin kering. 


Ini National Museum, pun aku ambik gambar dari jauh. Tak jauh pun dengan Royal Palace tu. Lepas ambik gambar ni aku suruh Nak hantar balik guesthouse. Senyum meleret lah dia, panas je hati aku. Lepas sampai guesthouse dan aku dah bayar $14 seperti dijanjikan, boleh plak offer aku untuk esok. Kalau ginilah cara kau layan aku, memang tak adanya aku nak ambik dengan kau lagi, serik!

Konon petang tu aku nak tengok sunset kat riverside, tapi hampeh je. Aku malas betul nak keluar bila dah balik bilik. Malam je baru aku keluar pergi pasar malam. Aku kena jugak pergi sebab nak beli selipar dan singgah beli plaster kat farmasi sebab kaki aku dah teruk sangat. Mana taknya, kasut tu aku baru beli, first time pakai terus lasak. Tak reti nak warm up dulu. Hujan renyai2 masa aku keluar tu, aku redah je tapi aku memang bawak payung dalam daypack. Just in case kalau tetiba hujan lebat. 


Hiasan ni dibuat dari beads, cantik! Gerai makcik ni kat tepi entrance pasar malam ni. Sempat aku sembang dengan dia, katanya dia dah 4 kali ke Kuala Lumpur. Dahsyat tu, aku baru sekali ke Phnom Penh. Tak mampu aku nak ulang alik berkali2. Sekali ni pun poket dan kontang. 

Aku booking tiket bas dengan guesthouse untuk perjalanan esoknya, hari ke 3 di Phnom Penh. Nasib aku agak baik sebab kaunter bas masih bukak dan tiket untuk esok pun ada. So, the next day will begin with the new experience which I'm never expect to do.   


2 comments:

  1. Hairanlah ! setiap tempat2 dalam gambar ni macam sepi, takde orang ramai.

    masa saya pergi dulu, meriah aje. apasal ekk ? kehairanan ni huhuhu ...

    ReplyDelete
  2. memang orang tak ramai pun. maybe bukan peak season, kot...

    tak usah hairanlah wakjan, depa tu sumer bagi chance kat saya melepak sorang2, hehehe...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...