Thursday, March 2, 2017

road trip 2016 | dari ipoh ke gerik



Pagi ni kami tak perlu nak rushing sangat since hari ni kami akan bermalam kat Gerik. Perjalanan tak jauh untuk kitorang habiskan. Esok pagi kitorang akan bergabung dengan Ita dan Ira kat sana. Cadangnya, lepas breakfast kami nak pusing2 berjalan kaki dan balik ke hotel just before check out. 


Suasana pagi ni mendung, jalan raya pun sunyi tak banyak kenderaan.


Matahari pun malu2 nak tonjolkan diri. Bila tengok gambar ni, baru nampak kepadatan Ipoh.


Ternampak pulak bangunan rumah kedai lama berwajah baru. Menarik!

Kitorang makan kat restoran sebelah Kedai Mee Daud Mat Jasak, Ipoh. Tempat duduk penuh kat kedai tu dan kitorang tak terasa nak makan mi untuk breakfast. Itu yang settle kat kedai sebelah tu. Lepas makan kitorang berjalan kaki ikut celah2 bangunan. Terjumpa banyak lukisan mural kat dinding. Ingatkan kami berdua je, sekali ramai jugak orang tengah hunting mural. Kebanyakannya pelancong asing yang kitorang jumpa.


Teringat permainan zaman kanak2 bila tengok mural ni. In fact, banyak mural yang dorang lukis mengimbau kenangan zaman kanak2.

Tengah strolling around, rintik2 gerimis mula turun. Cepat2 kitorang berjalan balik ke hotel dan decided untuk terus check out. Lepas check out, destinasi kami adalah ke pasar karat. Dah lama aku dengar pasal pasar karat di Ipoh ni, baru kali ni berkesempatan nak menyinggah. Bukan semua stalls jual barangan lama, ada jugak yang jual barangan baru. Aku berkenan betul dengan bekas kuih bahulu dan kuih cara tembaga, tapi tak berani nak beli sebab perjalanan kami masih jauh.


Ada yang cuma letak atas kanvas macam ni, takde meja. Some of the items on sale yang aku rasa dah patut masuk tong sampah pun ada dorang jual. Entahlah.


Kat bahagian belakang banyak yang menjual pakaian. 

Cuaca hari ni memang mendung, kejap2 gerimis. Bila gerimis kasar, kami menumpang teduh bawah khemah peniaga. Dah habis pusing, tambah pulak hujan makin kasar rintiknya, kami ambil keputusan untuk bergerak ke destinasi seterusnya. 

Dari Ipoh menuju ke Gerik melalui jalan biasa. Alang2 melalui Kuala Kangsar, aku ajak Nik singgah makan laksa telur bersarang. Kalau sebelum ni kitorang sampai kena tunggu lama sebab ramainya pelanggan, this time kitorang kena tunggu jugak. Itupun kejap je sebab kitorang tersampai awal. Bukan kami je, ramai jugak pelanggan lain yang dah sampai sebelum kitorang.


Aku rasa laksa kali ni lagi best dari last time aku makan, masa join Larian Hari Keputeraan Sultan Nazrin Shah November lepas. Yang membuatkan aku addicted telurnya tu. Awal2 dulu macam pelik jugak sebab biasa laksa dimakan dengan telur rebus, bukan telur goreng.

Perjalanan ke Gerik dari Kuala Kangsar taklah jauh pun. Cuma jalannya yang berliku2 ni memang kena extra careful. Aku pernah drive kat laluan ni masa ke Royal Belum pada August 2015. Berbeza betul drive tengah malam dengan siang hari. Sampai di pekan Gerik, kami mencari hotel terlebih dahulu. Kalau nak senang, cari The Store dan kat kawasan ni ada banyak hotel. Hotel pertama penuh, jadi kami ke hotel ke dua.


Bilik ni berharga RM 50 semalam, dalam budget kitorang. Bilik luas, ensuite dan ada tv. Much better rather than bilik kami kat Ipoh. Cuma bila dah lama on aircond, bau rokok mula keluar. Hotel Gerik ni berdepan dengan Hotel Sri Temenggor.

Kononnya nak rehat, tak nak ke mana2. Tapi bila dah selesai urusan, bosan pulak melepak je dalam bilik. Last2 kitorang bersiap dan aku drive menghala ke Royal Belum. Teringin nak ambik gambar dari jambatan, last time takde peluang nak ambik gambar kat situ. On the way ke Royal Belum, baru terperasan Hotel Sri Bintang kami asalnya plan nak terjah hotel ni, tapi tak jumpa, rupa2nya on the way ke arah Royal Belum, bukanlah betul2 kat Pekan Gerik.


Gigih ambik gambar sambil drive tengah2 jambatan ni.


Tak puas hati, aku mintak Nik tengokkan kot2 ada kereta dari belakang dan aku berhenti tengah2 jambatan. Lepas snap gambar, terus sambung balik perjalanan.

Sampai depan dan jumpa tempat selamat, kami u-turn dan kembali ke Pekan Gerik. Petang tu just killing time ke The Store dan pasar ala uptown sebelah bangunan The Store sebelum mencari restoran untuk dinner. Balik ke bilik dan terus berehat. Hari ni kami betul2 santai.

End of day 2.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...