Thursday, March 16, 2017

road trip 2016 | santai di perlis

Entry ini sambungan dari road trip 2016 | dari satun ke gua kelam.


Keluar dari Gua Kelam, Ira ajak ke look out point Empangan Timah Tasoh. Disebabkan kami ada banyak masa free dan Perlis ni pun takde lah besar sangat, jadinya kami redah je berpandukan papan tanda. Paling2 sesat pun sampai sempadan Thailand je. Nama drive pun santai2, bila nampak view cantik tepi jalan senang nak berhenti.


Berhenti tepi jalan demi landskap sawah padi dengan bukit bukau kat belakang. Kat Perlis ni jalan lengang, nak berhenti tepi jalan bukan masalah besar pun.

Mujur ingatan Ira masih kuat, dapatlah kitorang jumpa tempat nak melepak. Sebenarnya dah terlajak ke depan, tapi aku berjaya u-turn dengan jayanya. Aku tak sure apa nama tempatnya, tapi masa kitorang sampai sunyi je. Adalah kereta kat parking, tapi tak banyak. Laluan masuk berkunci, jadi kitorang lalu ikut tengah2 which I realized itu pintu masuk hotel. Kata Ira, kat situ ada kedai makan. So, kitorang feeling2 nak melepak sambil makan kat situ. Sekali semua kedai makan tutup. Sudahnya kitorang habiskan jajan sambil melepak killing time.


Empangan Timah Tasoh, bukan hanya view cantik, tapi angin best giler kat atas ni. Mata makin memberat.



Lama jugak kami kat sini, sampai habislah jajan kitorang makan. Dengan angin yang bertiup, memang boleh lelaplah. Ira bagi suggestion ke tepi empangan, ada laluan nak ke sana katanya. Kitorang kemaskan tempat kitorang duduk dan ke kereta. Sempatlah dorang ke tandas dulu dan dari tempat kitorang melepak tadi tu tak jauh pun. Keluar dari kawasan rehat kami ke kiri, dan nanti masuk simpang kecil belah kiri. Kalau tak silap ada signboard hotel kat tepi tu.

Kawasan tu tengah dibersihkan, rupa2nya ada event yang baru berakhir semalam. Kitorang terlambat lah nampaknya. Ada banyak pondok tepi tasik, tapi pondok yang cantik2 semua berpenghuni. Berpusing2 kitorang cari tempat nak lepak, sampailah kami decide untuk menyinggah ke pondok yang satu ni. Bolehlah takat nak duduk2 kejap, insya Allah tak roboh. 




Tasik depan pondok kitorang. Air tu memanggil2 je kitorang untuk terjun tetengah panas ni, haish!

Lama jugak kitorang kat situ, sampailah ketenangan kitorang diragut oleh keluarga yang tiba2 menerjah kat pondok kitorang. Punyalah banyak tempat lain, pondok tempat kitorang melepak jugak yang dorang nak menempel. Rengsa, terus kitorang angkat kaki. Kebetulan kawan Ira call suruh ambik kunci rumah, then kami terus menuju ke sana. 

Dah dapat kunci rumah, kami terus ke rumah Lin. Aku tunggu kat luar sementara dorang uruskan kucing masuk ke sangkar. Oh, I is penakut kucing. Dah settle baru aku masuk. Bila Lin balik, kitorang tengah melepak sambil2 sorting baju nak basuh. Dah selesai urusan tertunggak, kitorang keluar. Kali ni tuan rumah yang drive, kami acah2 jadi pelancong.


Setelah kami asyik ber wow sana, wow sini, bila nampak sawah, Lin berhentikan kereta tepi jalan. Awal2 tu aku sorang je yang turun, last2 semua masuk sawah.


Antara impian aku, nak ada rumah tengah2 sawah. Bangun pagi mesti best, bukak jendela tengok sawah bendang. 


Matahari dah nak turun beradu.


Last.

Kami ke jeti Kuala Perlis, lepak2 sambil tunggu masuk waktu Maghrib. Ramai rupanya yang turut sama melepak kat kawasan ni. Dan ramai jugak yang baru turun dari feri yang tiba dari Langkawi. Nak makan Laksa Kak Su yang famous tu, kedai tutup hari Selasa. Makanya hari ni kami cari makanan lain ajelah. Esok2 kalau ada rezeki, baru dapat kami merasa laksa yang menjadi sebutan seantero Malaya itu.


Ketika air pasang, masjid ni akan kelihatan terapung. Bahagian bawah akan ditenggelami air laut.

Bila Bilal melaungkan azan masuknya waktu Maghrib, kami dan yang lain2 bergerak masuk ke dalam masjid. Ruang mengambil wuduknya selesa dan tertutup. Mungkin masa aku masuk tu, orang terlalu ramai, jadi agak crowded. Aku baru tahu yang masjid di Perlis tak amalkan bacaan doa oleh Imam lepas solat berjemaah. 


Dah malam, cantik pulak masjid ni.


Kalau air laut pasang sure lagi menarik.

Lepas solat Lin bawak kitorang dinner. Bila orang yang bawak, memang takdelah nak ambik kisah pasal laluan ke apa. Yang penting sampai ke tempat di tuju. Lagipun, tuan rumah mesti tahu yang terbaik punya. 


Di sinilah tempat kitorang bersantap malam tu, Restoran Api-Api Ikan Bakar, lokasinya on the way nak ke Muzium Kota Kayang. 

Memang full house masa kami sampai, walaupun bukan malam minggu. Duduk sekejap dan bila ada yang dah settle, cepat2 kitorang book table. Nak menunggu hidangan sampai ke meja lama jugak. Normallah tu bila ramai pelanggan. Alhamdulillah, makanan sedap dan tidak mengecewakan. Mengah nak habiskan semua yang terhidang. Dari segi harga, aku tak tau sebab Lin belanja dan dia tak disclose berapa total hangus. Tapi katanya tak semahal di KL.


Cubaan mengambil gambar full moon.

Lepas makan Lin bawak kitorang meronda ibu negeri Perlis, Kangar. Pusing2 tak berhenti pun. Alahai, kecik bebenor tempatnya. Amatlah susah nak nampak bangunan tinggi. Tapi aku suka suasana yang tak crowded ni, aman damai. Tak perlu nak bersesak2 dengan traffic. Dah puas meronda, kami balik ke rumah.

End of day 4.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...