Monday, August 22, 2016

trip java | santai di jogja part2

Entry ini adalah sambungan dari trip java | santai di jogja part1.


Keluar dari gate Keraton, kitorang nak ke Taman Sari. Sebab cheapskate, takde nya kitorang nak naik beca atau ojek yang setia menawarkan service. Instead of lalu lorong belakang tempat kaki aku cramp dulu, aku bawak dorang lalu main road. Banyak kedai2 di kiri kanan jalan, kalau lorong belakang tu banyak rumah penduduk. 

Aku singgah apotek yang aku pernah beli minyak panas yang best, dah berubah wajah apotek tu. Sayangnya, ibu tu tak tahu minyak panas yang aku nak dan aku pun tak ingat minyak yang mana satu. Last2 aku ambik 2 jenis. Turn out, dua2 tu bukan. Sedih dan kuciwa sebab minyak dulu tu best giler!

Dari apotek, aku bawak dorang ke Taman Sari. Tapi aku memang purposely bawak ikut jalan belakang dan tempat pertama yang kitorang singgah adalah Pulo Kenanga. Keadaannya tak banyak beza dengan kunjungan aku yang lepas. Aku tak perasan sebarang perubahan pun sama ada pada struktur bangunan mahupun persekitaran.


Pintu gerbang Pulo Kenanga yang masih utuh. Kalau diberi sentuhan pada warna bangunan pasti lebih menarik.


Tembok pagar yang menjadi pemisah antara Gedhong Kenongo dan rumah penduduk sekarang ini.

Tak lama kitorang kat situ, lepas ambik gambar lebih kurang kitorang blah. Aku terperasan ada satu laluan underground tunnel sebelah tembok tu. Last time aku tak masuk situ dan aku tahu untuk ke Masjid Sumur Gumuling kena lalu tunnel sebelah tebing tinggi. Tapi tak salah mencuba, mana tau ada penghujung yang cerah.


Design terowong ni tak jauh beza dengan tunnel ke masjid bawah tanah. Tapi hujung tangga sana ada peminta sedekah.

Keluar dari tunnel, kami jumpa sebuah kedai aku lupa kedai tu jual apa di baris rumah penduduk. Aku tanya brader kedai tu, katanya dari sini tak boleh tembus ke masjid. Kena keluar dan lalu terowong yang sama aku pernah lalu dahulu.


Terowong menuju ke Masjid Sumur Gumuling. Bukan senang nak capture laluan ni tanpa kelibat manusia lain. Gigih aku menunggu semua orang lepas.


Bahagian atas. Nampak macam sunyi takde orang, kan? Tapi hakikat sebenar memang ramai, rimas dibuatnya. Masa tu ada couple tengah wedding photoshoot. Jealous betul tengok kain batik yang dorang pakai, cantik giler. Ternyata ralat tak beli batik masa kat Solo masih terbawak2.


Semestinya tangga ni senantiasa menjadi tumpuan. Jenuh menunggu, last2 aku pasrah jugaklah capture walaupun masih ada yang jadi model tak berbayar kat tengah2 tu.

Sejak dari kunjungan yang pertama, dan kunjungan kedua ini, aku masih kagum dengan architecture underground tunnel ni. Macam mana dorang boleh bina bangunan yang masih kukuh bertahan hingga kini tanpa peralatan moden. Dan yang paling menarik, sistem pengudaraan yang hebat. Mereka2 yang menghasilkan binaan ini adalah mereka yang hebat.


Kemudiannya kami ke Tamansari Water Castle melalui rumah penduduk. Ternyata ingatan aku masih kuat, berjaya jugak mencari laluan yang benar.


Pintu gerbang yang paling outstanding antara banyak2 pintu gerbang di komplek Tamansari Yogyakarta. 

Kami tak terus masuk, sebaliknya melepak kat bangku bawah pokok menghilangkan lelah. Bila nampak ada yang berniaga air kelapa, kami terus menuju ke arahnya. Lepak2 bawah pokok sambil minum air kelapa, perhatikan orang yang lalu lalang is a bliss.

Dah penat melepak, kitorang akhirnya melangkah nak masuk ke Tamansari. Sampai kat pintu gerbang, kitorang kena tahan dengan bapak penjaga. Dia mintak tiket dan memandangkan kitorang lalu ikut jalan belakang, memang tak jumpa kaunter tiketlah. Bapak tu baik, dia bagi aku masuk beli tiket dan yang lain2 tunggu kat situ. '5 ribuan aja karcisnya', kata bapak penjaga tu.

Depan aku ada ramai jugak yang nak beli tiket, tapi tak lama menunggu. Pastu dah dapat turn aku and there goes the drama.

"4 dewasa, bu." Aku tunjukkan 4 jari dan hulur Rp 20k. Ibu kat kaunter koyakkan 4 keping tiket dan hulurkan kat aku.

"Ada kamera gak, mbak?" Tanya ibu tu lagi.

"Ada, satu." 

"2 ribuan untuk kameranya." Masa ibu tu hulurkan resit untuk kamera, aku terkial2 keluarkan duit sebab tadi aku memang standby Rp 20k je. 

"Dari mana, mbak?" First ibu tu tanya aku buat2 tak dengar sambil keluarkan duit.

"Dari mana, mbak?" Second time dia tanya takkan aku nak buat2 tak dengar lagi kot.

"Malaysia..."

"Ohh, kalo dari Malaysia bukan ini karcisnya. Seorang 15 ribuan." Cepat je ibu tu potong bila aku kata dari Malaysia dan sambil berkata2 tu, cepat2 ibu tadi kaut balik 4 tiket yang dia dah bagi depan aku. So, aku bayarlah dengan harga Rp 60k untuk 4 keping tiket. 

Boleh je aku nak menyamar bagitau dari mana2, sebabnya lidah aku dah hampir sama dengan lidah lokal. Ramai orang tempatan yang sangka sama ada aku dari Medan atau Padang. Tapi deep inside aku masih lagi sayang dan bangga dengan tanah air tumpah darahku. Takkan aku berpaling tadah demi Rp 10k. Senyum je bapak guide masa aku tunjukkan tiket. 


Kolam permandian diraja yang menjadi tumpuan pengunjung.

Ramai pengunjung hari ni, jenuh nak ambik gambar tanpa ada gangguan. Tapi aku kecewa sebab keadaan seperti tak terjaga. Dasar kolam berkerak, be it kolam utama kat tengah2 ni atau kolam kat belakang. Aku takde mood nak ambik gambar, ambik sekadar sebab dah bayar fee untuk kamera. 


Overlooking to the kolam pemandian dari atas. Hanya aku dan Dyl yang naik ke bahagian atas ni, Izza dengan Cheqsue dah keluar masa tu. 

Masa balik aku bawak dorang short cut lalu celah2 rumah penduduk then keluar kat Pulo Kenanga. Ternyata lebih jimat masa dan tenaga. Sebelum tu jenuh menepis godaan ojek dan beca yang memburu kitorang sebaik keluar dari pagar Tamansari. Masa balik pun sama, aku bawak dorang short cut straight ke jalan utama sebelum Malioboro, skip laluan Keraton.


Found it somewhere on the way. Aku percaya, ada sejarah yang aku belum selidik tentang kawasan ni.

Kelaparan, kitorang singgah makan kat restoran yang nasi habis malam tadi. Lepas tu ke Indomaret dan berpusing2 kitorang cari bapak yang jual seluar kat kaki lima. Aku rembat 2 helai, selesa kainnya. Since esok aku nak kena contact Pak Aris, menggagau aku cari orang jual simkad. Aku terpisah dengan dorang dan bila dah dapat simkad, tak nampak kelibat dorang, aku balik ke hotel. 


Ruang reception hotel. Bilik aku belah kanan, betul2 depan kaunter reception. Bilik Izza dan Dyl belah belakang. Ini je yang aku sempat ambik gambar hotel, itu pun nasib teringat.

Elok aku dah settle mandi, baru dorang balik. Sebelum tido, aku ajak dorang settle hutang dulu. Lama2 tangguh kang, mau aku lupa nak kena bayar kat siapa. Dorang bilik sebelah boleh keluar balik sambung shopping lepas tu. Kitorang? Tidurlah sebab esok nak kena bangun awal pagi. Aku dah siap packing, esok tinggal capai backpack je.


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...