Friday, August 19, 2016

trip java | santai di jogja part1

Entry ini adalah sambungan dari trip java | pasrah dengan cuaca.


Since hari ni kitorang just nak lepak2 kat Jogja, takde nak ke mana2 sangat, maka takde lah tergesa2 nak keluar awal macam hari sebelum ni. Masa aku tengah bersiap dalam bilik, dengar Izza gelak2 kat luar. Bila aku keluar, rupa2nya dorang tengah sembang dengan Ibu Erni, owner Hotel Larashati. Semalam dia dah datang tapi kitorang tak balik lagi. So, hari ni dia singgah belah pagi. Untung2 ada rezeki boleh jumpa katanya.

Lepas sembang2 dan dia pinjamkan penyidai kat kitorang, kami berpisah. Elok je kitorang baru nak keluar dari pagar hotel, Ibu Erni muncul lagi. Dia bawakan kuih dan jajan, untuk dimakan sambil berjalan katanya. Pagi2 ni orang tak ramai lagi, kitorang terus ke Pasar Beringharjo.


Apa yang aku perasan, keadaan pasar kali ini lebih bersih kalau nak compare dengan kunjungan aku few years back.

Kat sini aku cuma hunting for kain batik sebab kat Solo hari tu tak beli. Menyesal pulak terpercaya dengan kata2 Feri yang katanya kat Beringharjo lebih murah dan banyak pilihan. Personally, kat Solo lagi menarik tertarik dan harganya lebih reasonable kalau nak compare dengan Pasar Beringharjo. Tak ada beza pun dengan apa yang aku dah lalui tahun 2013 lalu.

Masing2 dah settle dengan hasil tangkapan, kitorang balik ke hotel untuk simpan barang2. Lepas tu kami keluar lagi berjalan kaki ke Keraton. Masa aku datang dulu, kitorang tak masuk sebab kebetulan Keraton tutup masa kitorang sampai. Dah bayar entrance fee Rp 12,500 seorang, akan ada staff Keraton yang bawak kitorang dan explain apa yang patut. 


Kediaman Sultan yang masih didiami, antara kawasan yang tidak dibenarkan untuk dihampiri oleh pengunjung.


Joglo atau bangsal, tempat diadakan upacara tertentu.


Detail ceiling di Gedhong Kaca ini katanya disalut emas.


A very good thought. 


Jam ni aku lupa hadiah daripada siapa. Tapi yang pasti aku suka.


Kotak kayu berkaca ni merupakan bekas hantaran untuk majlis perkahwinan. Gambar atas adalah permaisuri dan gambar kanan merupakan anakanda sultan.


Gerbang Kota depan Keraton.

Dah habis tour yang singkat sebab kitorang dah malas nak sambung berjalan. Kami lepak sekejap depan tu, tumpang berteduh bawah pokok yang rendang dan kemudiannya menyambung perjalanan. Kami keluar dari pagar Keraton, dan menepis segala godaan yang menyapa.

footnote: Setelah berhari2, aku lost tak tau nak sambung menaip macam mana. Aku berhenti dulu kat sini dan sambung balik bila mood nak menaip dah kembali. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...