Monday, September 14, 2015

trip pasrah | mengejar sunset

Dari Pantai Tanjung Aan kami ke Pantai Seger pulak. Ada jugak kami tersilap simpang, tapi tak adalah tersasar jauh sangat sebelum kitorang perasan tersilap laluan. Kami berdua dah sah2 bukan local, internet pulak kejap2 hilang connection. So, tak boleh nak berharap sangat dengan bantuan cik gps. Sopyan memang awal2 lagi bagitau yang dia tak tahu jalan sangat. Kami pasrah meredah. 

Last 2 years, Mas Aziz bawak masuk ikut jalan sebelah Novotel. Tapi kali ni Sopyan bawak ikut another seaside. Lepas bayar parking baru kitorang dibenarkan masuk. Mula2 tu aku confuse jugak, betul ke nak ke Pantai Seger? But once dah parking kereta, ushar sekeliling then baru aku dapat recall.

  
Laluan ni lebih dekat dengan patung Puteri Mandalika ni. Aku ada ceritakan pasal Puteri Mandalika ni dalam entry lepas, nak baca gi geledah. Izza gigih daki bukit ni dan aku pulak gigih menyeberang jambatan ke sebelah sana.


Dulu aku masuk belah hujung sana. Tapi aku rasa kalau layan sunset dari sini pun not bad kot. 


Jambatan inilah yang aku seberang tu. Nampak macam okay, tapi lantai jambatan tu berlubang2. Salah pijak memang terperosok ke bawahlah jawabnya.

Masa kami keluar dari sini, hari dah berganjak petang. Pantai sebelah tu pun tempting jugak, tapi sebab kitorang nak mengejar sunset kat tempat lain, hanya mampu memandang dari dalam kereta je. Harap2 ada peluang lain untuk singgah ke sini.


Sanggup mintak Sopyan berhenti sekejap nak bergambar kat sini. Kitorang bengang giler dengan pakcik jaga parking tu. Berhenti tak sampai 5 minit pun, dia insist jugak suruh kitorang bayar parking. Bayar tetap bayar, tapi berbakul2 jugaklah kitorang membebel tak puas hati. 

Kuta Lombok had changed. Bule dah makin ramai kat sini. Dan signboard pasal surf lesson berlambak2. Aku rasa Kuta Lombok dah jadi Kuta Bali dah. Kitorang tinggalkan Kuta yang makin happening menuju ke Mawun. Di pertengahan jalan, plan nak ke Mawun kitorang cancel dan proceed ke Mawi instead sebab dah lewat sangat. 

Jalan rosak teruk, dengan keadaan berbukit, pastu masuk jalan sempit, muat2 sebijik kereta. Tapi parking tetap kena bayar. Dari tempat kitorang bayar parking tu jauh giler kot nak ke pantai dengan jalan yang cenggitu. Mujur Sopyan yang drive, kalau aku mau aku amuk sepanjang jalan. Di persimpangan antara Semeti dan Mawi, kitorang pilih Mawi. 


Pantai Mawi. Kecewa bila tengok awan tebal yang tak berpihak pada kami.


Ada minah bule ni melepak kat pantai tunggu boy-fie yang tengah surfing. Selain minah sorang ni, ada another group yang tunggu husband/boy-fie dorang surfing, ibu owner kedai makan dan kitorang bertiga je. 


Kat hujung belah kanan, ada batu2 ni. Menarik!


Sunset yang dikejar tak kesampaian. Aku tak suka pasir pantai ni sebab jerlus, seksa nak berjalan. Bila makin gelap, kitorang perasan banyak boat yang dipasang lampu belah kanan sana. Aku suspect ada perkampungan nelayan. Kalau ada banyak masa boleh try ushar ke sana pulak. 

Memandangkan perjalanan kitorang masih jauh, tak lama kitorang spend masa kat sini. Kitorang kena keluar sebelum gelap. Saja kitorang cepat2 balik sebelum group surfing tadi. Kot2 apa jadi kat kitorang nauzubillah, ada orang kat belakang nak mintak tolong. 

Plan asal nak bermalam kat Sekotong je, esok terus sambung aktiviti kat sana. Tapi memandangkan jarak yang super duper jauh dan Pak Surya call offer tukar kereta malam ni, kitorang patah balik ke Senggigi dan redah je cari hotel kat sana.

Dah sampai Mataram, aku request pegi Sate Rembiga untuk dinner. Sopyan bawak ke cawangan Sate Rembiga. Okaylah, duduk, ambik order dan sate sampai. Orang tak ramai, so tak adalah lama menunggu. 


Sate Rembiga.

Saiz makin kecik, dan bila makan aku rasa lain. Tak sesedap masa aku makan first time dulu. Dulu dagingnya lembut, bumbunya cukup enak dengan rasa pedas. Kecewa yang amat aku rasakan, sebab sate ni macam daging yang diperap kicap manis pun ada. Aku dah berangan dari KL nak makan sate banyak2, balas dendamlah kiranya. Siap berangan nak bawak balik ke KL lagi. 

Kesian Sopyan, sebab aku duk komplen tak sesedap dulu, dia rasa bersalah. Dek kerana rasa bersalah tu, dia bawak ke tempat asal Sate Rembiga. Tempat yang aku pernah makan dulu, aku ingat kedainya. Aku dan Izza tapau another portion for each. Dengan harapan sesedap yang aku makan dulu. 

Sampai kat Senggigi, kitorang randomly singgah ke Pondok Asri. Lepas tengok bilik, aku terus bayar untuk dua malam. Dah settle hal bilik, aku call Pak Surya pasal nak tukarkan kereta. Settle pasal hal kereta, baru aku balik ke bilik. Makan sate yang ditapau, kecewa berganda. Rasanya sama macam yang kitorang makan tadi. Selain dari saiz makin kecik, harga lebih mahal, rasa pun makin kurang. 

Masa nak mandi baru aku perasan bilik air takde penyangkut. The worst part, shower slow yang amat. Aku rasa duk bawah shower setengah jam baru basah kot. Dah lah hose tak membantu sangat. Seksa yang amat nak sudahkan mandi. Apa pun, tidur tetap lena sampai ke pagi.  


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...