Sunday, September 13, 2015

trip pasrah | dari rumah adat ke pantai2...

Kembali pada cerita Lombok. Entry sebelum ni boleh tengok kat sini: trip pasrah | air terjun dan pantai tebing.

Hari Selasa, hari ketiga di Lombok. Plan asal kami nak terjah ke rumah adat kaum Sasak dan jugak pantai. Pagi ni kami akan check out dari hotel dan aku dah janji dengan Pak Surya mintak dihantarkan kereta ke hotel pukul 8.00 pagi. Couple of days before depart, aku ada email Pak Surya pasal sewa kereta. Aku takde International Driving Licence, tapi Pak Surya kata bisa aja nyetir guna sim Malaysia, gak apa2. Tambah meyakinkan aku masa duk searching pasal driving ni, aku terjumpa article pasal perjanjian negara ASEAN regarding driving in the countries. Lepas tu aku dah lost track bila cari balik pasal article tu

Punyalah aku menunggu bila Pak Surya nak call, sambil2 jenguk ke tempat parking hotel kot2 nampak kete kecik dan comel, tapi takde. Bila Izza ke receptionist nak tanya pasal coupon breakfast, dorang bagitau kereta sewa dah sampai. Aku pun pegilah ke depan, sekali Pak Surya hantar staff dia. Patutlah aku tak nampak kereta, rupa2nya dia bagi kitorang Avanza! Aku mintak either Toyota Agya atau Daihatsu Ayla. Harga sama je, tapi bila difikirkan balik jalan kat Lombok ni, aku dah start goyang. Lepas settle semua urusan sewa kereta, kitorang pegi breakfast dulu.

Breakfast aku pagi tu, waffle yang boleh tahan sedapnya.

Sambil2 breakfast, kitorang discuss pasal back up plan. Aku text Sopyan dan dia agree. Alhamdulillah, settle satu problem. Hampir sejam menunggu, baru Sopyan sampai dihantar isterinya dan around 9.00 plus kitorang bergerak menghala ke Kuta. On the way. aku mintak dia singgah kat Rumah Makan Cahaya depan simpang ke airport, tapau nasi balap puyung dan proceed the journey.

Hentian pertama di Desa Sade. Izza baru first time sampai, so bawaklah dia ke sini. Takde entrance fee tapi kalau boleh bagilah sumbangan sikit untuk diorang. Since ni second time aku kat sini, tak adalah aku excited sangat. Lagipun aku tak nampak apa2 perubahan pun dengan previous visit. Masih sama kecuali ada ramai yang berniaga batu akik this time.

Lepas Desa Sade, perjalanan kami diteruskan lagi. Boleh dikatakan hari ni edisi merepeat lokasi yang aku dah pergi during previous visit. Jalan raya ke arah pantai dah cantik, better than before.

Kami singgah ke Pantai Merese. Kononnya dari situ nak ke Bukit Merese, tapi dorang kat situ tak nak membantu. Semua duk push kitorang sewa boat dan dorang akan hantar ke sana. Ada jalan nak ke sana dengan kereta, tapi bila difikirkan balik kitorang back off. Pantai ni nampak cantik dan bersih, kan? Tapi...

Tapi... inilah keadaan sebenar pantai ni. Penuh dengan rumput laut yang tak dibersihkan dan kulit kelapa muda serta sampah lain. Dah lah masuk sini kena bayar parking, tapi keadaan pantai menyedihkan.

Rimas dengan kanak2 yang jual barang dan jugak mamat boat yang asyiklah berzikir kat telinga, kitorang ambik keputusan untuk tinggalkan Pantai Merese. Kitorang nak pegi lunch kat pantai sebelah. Masa nak masuk ke tempat parking, ada pondok dan kitorang kena bayar parking lagi. Kata brother tu, air tengah pasang sekarang. Elok lepas parked kereta, pakcik yang berniaga kelapa muda nak ke sana, dia tunggu kami dan bawak kitorang ke sana.

Air tengah pasang dan ombak memang kuat. Masa aku datang 2 tahun lepas, air surut dan kitorang boleh bebas berjalan melepasi batu besar hujung sana. Kali ni kitorang kena daki bukit.

Kami nak ke Batu Payung ni. Lihatlah ombaknya yang besar and keep coming dan kawasan Batu Payung yang dipenuhi air. Masa kitorang bergambar kat sini, pakcik tadi panggil suruh turun. Katanya ada tempat untuk duduk.

Kami daki bukit dari belah kanan dan turun ke belah kiri untuk ke Batu Payung. Laluan yang sama kitorang ambik masa nak balik. Masa naik dan turun laluan belah kanan tu agak mencabar sebab bukitnya licin dan berpasir. Nak gelongsor, aku takut tercium batu2 kat bawah tu. Masa naik, gigih berkaki ayam.

Berdepan dengan Batu Payung, pakcik tadi memang buat port baik punya. Dia susun batu2 dan selamat untuk lepak sewaktu air pasang. Lunch kami tengah hari tu, nasi balap dan kelapa muda serta view yang awesome. Es Jeruk dalam plastik warna kuning tu memang best! Selain kopi Lombok, es jeruk antara minuman yang aku cukup suka.

Ombak besar yang menghempas batu membentuk air terjun mini. Menarik tapi bila ombak kuat, takut jugak melihatnya.

Kami datang awal June, 'rambut' Batu Payung ni masih ada warna hijau. Mamat tu terkandas bila ombak besar datang, terpaksa menunggu ombak reda baru boleh berpatah balik.

Masa kami nak balik, ada 2 orang pengunjung baru sampai dengan budak2 kampung tu. Nampak kitorang je, terus dia follow kitorang pulak. Masa panjat bukit nak cross ke sebelah sana, boleh pulak budak2 tu mintak aku nyanyi lagu bangau oh bangau. Semput aku dibuatnya, aduyaiii. Sampai sudah dorang duk panggil kitorang Kak Ros. Penangan Upin Ipin memang hebat!

Kami ke Pantai Tanjung Aan pulak. Pengunjung dah makin ramai, tak sunyi macam dulu lagi. Jadinya, kami lebih bebas dari gangguan penjaja.

View pantai dari atas bukit. Sekarang dah ada cafe kat tepi pantai tu. Banyak yang dah berubah.

Spotted this 2 guys on their way to surf. Aku rasa surfers ni dah start beralih arah dari Bali ke Lombok.

Ramai yang mencuba nasib menjinakkan ombak.

Bukit yang aku panjat ni jadi separation antara dua pantai yang membentuk teluk. Tak faham? Abaikan je...

Pantai belah sana pun dah ada pengunjungnya. Tapi, dari apa yang aku perhatikan, belah sana kebanyakannya bule yang nak surf. Masing2 duk kelek surfboard.

Masa kami tinggalkan Pantai Tanjung Aan, hari dah berganjak petang. Ada few tempat lagi kitorang nak singgah sebelum matahari bersembunyi, siang berganti malam.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...