Monday, June 1, 2015

tbs | 3 - merayau tanpa tujuan

Entry sebelum ni:


Pagi ni malas giler nak bangun. Sejuk2 camni memang syok berbungkus. Tengah layan jiwa, dengar Joseph masuk bawak guest. Dia ambik cubicle sebelah aku. Lepas letak barang, aku dengar dia keluar balik. Nak keluar dari selimut memang malas, aku tido, bangun, main game, tido sampai kenyang.

Dalam 10.30 pagi aku keluar. Joseph kenalkan kawan dia yang asal Malaysia tu. Aku lupa dah nama uncle tu. Dia asal Georgetown and settled in Dalat about 23 years after married to a Vietnamese lady. Seronok jumpa orang senegara. Uncle tu dah fasih cakap Vietnam dah. 

Dengan map yang Lanh wife Joseph bekalkan, aku berjalan keluar. Mula2 aku cari vegetarian restaurant, tapi punyalah pandai, aku lupa nak ambik nama restoran. Sudahnya berpusing2 aku cari tapi tak jumpa. Penat ke hulu ke hilir, aku akhirnya give up. Since semalam aku nampak Lotteria masa berjalan kat night market, so aku decide pegi Lotteria je. Aku order shrimp burger dengan milk cocoa. Lotteria tu dekat dengan roundabout dan sebelah jalan nak ke tasik.


Tengah khusyuk mengunyah shrimp burger yang penuh udang tu, aku terperasan ni. Makin laju aku telan. Aku dah google translate, maknanya minyak sayuran diimport dari Malaysia.

Dah isi perut segala, aku berjalan ikut direction yang Lanh bagi. Dia ada suggest kat aku ke old railway station. Aku lalu ikut tepi tasik yang belah sana. Walaupun matahari terang, tapi tak terasa panas sangat. Kat Dalat ni memang best nak menapak, ketiak tak berpeluh pun.

  
Tasik yang luas terbentang.


Aku nampak ni, tak tau apa benda. Macam menarik, tapi yang pasti under construction.


Sarang burung tak siap ni pulak sebelah bangunan yang kat atas tu. Dari jauh aku dah nampak mamat pakai baju biru 2 orang kat tepi tangga tu. Aku duk fikir apalah dorang melepak tengah panas camtu, macam kan takde tempat lain nak lepak. Bila dah dekat, baru aku perasan tepi tu laluan entrance ke Supermarket Big C.


Kemudian aku menyinggah ke taman bunga tak tahu nama ni. Takde lah besar sangat, tapi kemas dan bersih. Ramai yang melepak kat bawah pokok, berpiknik.


Bunga ni cantik, ada macam2 color. Macam pokok keembung pun ada jugak. Bila perhatikan macam tak pulak. 

Dari situ aku berjalan carik old railway station. Baca map ni aku memang failed, lebih2 lagi kalau map yang lukis tangan ni. Bila aku dah cover separuh tasik nak melintas ke sebelah sana, aku rasa dah silap jalan. Aku berpatah balik dan ke kiri lepas selekoh. In fact, lepas taman bunga tadi aku terus je lah instead of ke kiri. 

Kawasan tu agak berbukit sikit. Jenuh aku perhatikan kot2 ada signage yang menunjukkan old railway station. Mata duk perati jugak kalau2 nampak sesuatu yang boleh direlatekan dengan stesen ketapi. Aku dah lalu kawasan nama Yersin, tapi tetap tak jumpa pape. Last2 bila nampak simpang aku terus ke kiri. Berjalan lalu ikut rumah orang, jumpa stadium kat atas bukit dan aku akhirnya turun kat hujung tasik. Stesen ketapi tu tak jumpa pun.

Bila dah kembali ke tasik tu, aku ke Flower Park depan tu ajelah. Sebelum masuk ke situ, aku singgah beli air dulu. Kemudian bayar entrance fee VND 30k sebelum masuk ke dalam. Ada security jaga tiket kat entrance tu.


Masuk je entrance dah nampak ni. 

Penat berjalan punya pasal, masuk ke sini aku terus lepak bawah pokok. Ada banyak bangku disediakan, orang pun tak ramai mana. Senang je lah nak dapat bangku kosong. Dah hilang penat, aku panjat bukit bukit belah kanan entrance.


Ni bahagian depan entrance dari atas bukit yang aku panjat tu. Kalau kat bawah tu nampak kemas, tapi kat atas ni macam kurang terjaga.


Korang kenal tak ni pokok apa? Haaa, pokok ni kalau kat kampung aku kitorang panggil pokok kemunting. Buah dia tu kalau dah masak boleh makan. Best! Pokok kemunting ni aku tengok bersepah2 dorang tanam kat bahagian atas ni. Buah yang masak pun banyak. Aku rasa dorang kat sini tak makan kot. Geram je aku tengok.


Bukan takat pokok kemunting, pokok berries ni pun banyak. Buahnya yang masak ranum tu betul2 menggoda jiwa dan raga. Haish!

Kat atas bukit ni ada dua tiga greenhouse. Ada yang agak terbiar tak terjaga, dan ada yang memang dijaga. Ada jugak tempat dorang berniaga anak pokok dan benih kat dalam green house tu.


Antara bunga yang ada kat dalam taman ni.


Ni entrance dari dalam. Dari luar lebih kurang macam ni jugak. Elok je aku turun ke bawah balik, awan gelap macam nak hujan. So, aku lepak kat bawah tu melayan bunga dulu. Kalau hujan boleh aku berteduh kat pondok yang berlambak kat situ. Jenuh aku menunggu kalau2 hujan nak turun, tapi yang ada cuma rintik2 kasar. Kejap ada, kejap takde.

Agak dah malas aku nak menunggu, aku redah je balik. Dalam hati duk berdoa supaya tak hujan. Sudahlah nak sampai ke bilik jauh lagi, mau lagi 2km aku nak kena menapak. Elok aku keluar dari situ, rintik2 makin banyak. Tapi bila aku tengok ada je orang berjalan, aku pun sama meredah.


Awan masih gelap, risau jugak kalau2 hujan turun. Jadinya, aku berjalan laju2. Hasrat nak menyinggah aku padamkan terus. Kat tepi tasik ni, masih ramai yang setia memancing.

Just nice bila aku sampai ke hostel, hujan turun. Apa lagi, tanpa bertangguh aku terus selubung dalam selimut. Kalau tak hujan pun dan sejuk2 manja, kalau hujan lagilah sejuk. 

Dalam pukul 5 petang aku keluar lagi. Berharap boleh jumpa sunset walaupun langit mendung je. Masa nak keluar tu Lanh temankan aku separuh jalan. Dia nak tunjukkan vegetarian restaurant kat aku. Rupa2nya aku dah lalu pun depan restoran tu pagi tadi. Haish! Apasal lah aku tak perasan. Nama restoran tu Hoa Sen.


Setting dalam resto ni kemas dan bersih. Resto ni besar dan luas, kat tingkat atas pun ada. Tapi aku dah settled kat floor bawah ni je, malas nak panjat tangga. 


Aku order vegetable fried rice dari list menu yang ada. Rasanya kurang bermaya kat lidah aku. Mujur ada cili potong tu, boleh lah membangkitkan selera. 

Lepas dinner aku ke walking street lagi. Orang yang berniaga dengan orang yang melepak sama ramai. Aku redah masuk ke bahagian pasar buah, kurang sikit sesaknya. Agak2 makanan yang aku makan dah bertukar jadi tenaga, aku balik ke hostel. Sebelum masuk bilik, aku pesan dekat Lanh suruh dia buatkan aku toast dengan peanut butter untuk pagi esok. 


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...