Monday, June 15, 2015

tbs | 4 - open tour part1

Sambungan dari entry ini:

Pagi ni aku takde nak berbungkus lama2 dalam selimut. Lebih kurang 7.45 pagi aku dah keluar hantar baju ke laundry. Aku ingat nak hantar ke hotel tepi alley nak masuk ke hostel, sebab aku nampak dia tulis laundry besar kat pintu. Sekali Lanh bagi direction another laundry down the street. Dalam pada dorang pakai baju berlapis2 pagi tu, aku berpeluh2 dah berjalan ke laundy. Dia suruh aku ambik lepas pukul 3. 

Balik ke hostel, Lanh dah sediakan breakfast dengan kopi. Pagi ni aku ambik open tour, yang paling murah yang mampu aku join, $17. Kalau ikutkan tempat yang aku nak pegi, aku kena ambik tour pakej $29. Tapi memandangkan aku dah habiskan banyak duit on transportation tambang bas naik banyak time long holiday ni, aku settle dengan tour yang murah je. Adalah alasan aku nak merepeat lagi.

Tour guide aku lambat, jalan jem katanya. Memang Dalat jem pun, sesak aku tengok. Polis trafik pun macam tak terkawal. Patutnya tour kitorang start by 9.00am, tapi by 10.00 o'clock baru settle pick up semua orang. Total ada 10 pax, semua yang join couple except aku dengan mamat China sorang tu.


Rajin dorang ni berniaga. Masa ni tengah tunggu one of the couple yang akan join tour. 

Nak keluar dari town Dalat memang azab. Hon sana sini, memang bingitlah. Bila dah hujung2 town tu, dah smooth dah. First, kitorang dibawak ke kebun bunga. Typical flower farm yang diusahakan oleh orang2 kampung situ. Tak jauh dari town Dalat. 


Sekuntum mawar merah... sebuah puisi...


Bunga daisy ni tak banyak sangat compare to roses. Harga agak murah katanya.


Ni pulak bunga carnation. Memang tak nampak yang berbunga lah. Bunga ni dorang jual masa belum kembang, sebab tak tahan lama lepas dah kembang. Bunga ni paling sikit aku jumpa. 


Dalam greenhouse itulah bunga2 ni ditanam. Kata tour guide kitorang yang aku dah lupa namanya, setiap greenhouse tu dimiliki oleh satu keluarga.

Aku nak ronda ladang bunga tu lama2 memang tak dapatlah. Ni lah masalahnya bila join tour, semua nak kena ikut schedule dorang. Lepas ladang bunga ni, kitorang dibawak ke perkampungan kaum minoriti pulak.


Dari luar rumah dorang basic giler. Tapi jangan ingat dorang ni ketinggalan. Setiap rumah yang kitorang lalu, aku nampak semuanya ada piring satellite tv.

Kaum minoriti ni ada adat yang pelik sikit. Perempuan yang akan pinang lelaki dan lelaki takde hak nak pilih bakal isteri. Kalau dia nak tolak pinangan tu, si lelaki akan request kerbau dalam jumlah yang banyak. Kira tolak dengan berhemahlah. Kalau terus tolak, dia akan berisiko tidak akan dipinang lagi oleh mana2 perempuan. Kesian jadi lelaki dalam kaum minoriti ni.

Dari situ kami dibawa ke tempat penternakan cengkerik. Cengkerik ni dibela dalam kolah kering, takde air. Bahagian bawah tu dorang letak bekas telur dengan rumput yang macam pokok tebu tu. Masa dorang sibuk2 prepare nak kenduri cengkerik goreng, aku keluar. Masa minah tour guide tanya, aku bagi tau aku kind of vegetarian. Malas nak explain panjang lebar.


Sisa hasil kenduri dorang berlapan. Aku dengan mamat Indian tu je yang tak makan. Kenduri cengkerik dengan rice wine.

Dari cricket farm, tour diteruskan ke silkworm factory. Matahari atas kepala, panas berdenting. Keadaan dalam kilang pun sama panas.


Kat dalam tu ada ulat sutera. Kalau yang gemuk, maknanya ada dua ekor kat dalam tu. Yang ada 2 ekor ulat tu benangnya tak bagus, low quality. 


Ulat sutera tadi direndam dalam air panas dan punca benang akan lebih senang ditarik keluar dan digulung untuk diproses seterusnya. Giler dahsyat dorang ni bekerja, berdiri je depan bekas air panas sambil tangan duk kirai benang. Kalau aku ler, tak kuat gamaknya nak berdiri setempat lama2 macam tu.

footnote: tuan rumah kedaun baru balik dari berjimba semalam. Masih kepenatan dan masih banyak entry tertunggak. Sebenarnya aku dah cuba nak post entry ni sebelum pegi bercuti, tapi malangnya apa yang aku dah tulis hilang. Terus aku shut down laptop sebab frust teramat sangat. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...