Friday, June 19, 2015

tbs | 5 - open tour part2

Sambungan dari entry ini:


Lepas keluar dari kilang ulat sutera tu, kitorang dibawak ke waterfall pulak. Sebenarnya, aku teringin nak ke Pongour Waterfall, tapi disebabkan kekangan poket yang makin menipis, aku redha ajelah ke waterfall lain. Kat Dalat ni ada dekat 10 waterfall, tapi jarak antara satu dengan yang lain tu boleh tahan jugaklah. 


So, aku just settled dengan Elephant Waterfall ni.

Dari tempat van parking, tak jauh dah. In fact dah boleh nampak dari kejauhan. Minah tour tu bagi kitorang 40 minit untuk cover waterfall ni. Tapi, takde maknanya dorang nak ikut masa. Jenuh menunggu couple tak jadi German-China yang duk bertenet tepi waterfall. Jenuhlah ahli jemaah lambai2 dari jauh suruh cepat2, boleh dia buat derk je. Bengang je minah tour tu, sebabnya dia terpaksa pi panggil dorang.


Seberang sana dari tepi waterfall ni. Nampak tak air keruh kat anak panah merah tu? Air warna cha yen tu adalah air terjun yang mengalir kat bawah. Waterfall ni kalau tengok dari atas macam gambar first tu je. Kalau nak tengok lebih cun, kena turun ke bawah.


Dari bawah. Nak tengok full, aku tak berani nak melangkah ke tengah. Tak pepasal jatuh dalam air, dah lah aku ni penakut. 


Inilah air yang mengalir lepas jatuh dari air terjun tu. Bila tengok ni, teringat pulak Sai Yok Waterfall. Cuma bezanya air kat sini tak bersepah2 jatuh macam Sai Yok Waterfall. 


Menariknya kat air terjun ni, batu2 tu macam kayu yang disusun dan diikat.

Actually ada 2 tempat nak tengok air terjun ni. Satu kena turun ke bawah dan view macam kat dalam gambar atas ni. Port lagi satu kena mendaki sikit dan kedudukannya tepi tebing. Memang akan kebasahanlah sebab percikan air tu boleh tahan kuat.


Ni dari tempat kat tepi tebing. Aku duduk paling ke dalam pun tempias jugak kena air. 


Inilah antara laluan bertangga yang korang kena turun dan naik balik bila nak ke air terjun tu. Harus hati2 sebab besi pemegang tu ada yang dah nak tercabut. Ni kira separuh perjalanan je. Terpongeh jugaklah aku yang fit fat nih nak turun dan naik. 

Lepas waterfall ni, kitorang akan dibawak ke pagoda sebelah tu, berjalan kaki je dan terus pergi lunch. Since aku rasa malas nak ke pagoda dan Lanh dah bekalkan aku roti dengan peanut butter, aku bagitau minah tour aku tunggu dorang kat situ je lah. Sambil2 tu aku sembang dengan Kha Mo, minah yang keje kat kedai souvenir makcik dia.


Inilah Kha Mo, awek yang rajin melayan aku. Walaupun english dia limited, tapi gigih dia nak bersembang. Dia kena bagi 5 ekor kerbau kalau nak kawen. Since dia tak mampu, dia pasrah katanya. 

Selain aku, ada another 3 persons yang tak join lunch. Ingatkan aku sorang je skip. Lagipun lunch tak termasuk dalam pakej tour ni. Seterusnya adalah ke coffee plantation pulak. Kat sini minah tour tu explain pasal weasel, atau musang luwak. Dan kitorang diperkenalkan dengan musang pemakan biji kopi tersebut.


Musang2 ni semua dikurung, siang hari kerjanya tido aje. 


Ini pulak biji kopi yang dah selamat dikeluarkan oleh musang tersebut. Kemudian biji2 kopi ni dibersihkan dan dikeringkan sebelum biji kat dalam tu diambil untuk diproses menjadi kopi.


View dari atas. Kat bahagian atas ni ada coffee shop dan jugak souvenir. Disebabkan aku dah tengok hasil buangan musang tu kat bawah tadi, terus potong selera nak merasa kopi secawan. Sudahnya aku melayan view sebelum turun ambik gambar kat bawah sementara dorang layan kopi.


Buah kopi yang masih hijau. AKu tak ingat apa nama spesis kopi ni.


Bunga kopi yang putih bersih. Cantik!

Lepas coffee plantation, destinasi kami seterusnya adalah old railway station. Semalam aku dah pergi, tapi tak jumpa. Rupa2nya ada rezeki untuk aku hari ni. Semalam tu aku patutnya teruskan aje instead of ambik simpang ke kiri, tak jauh dah sebenarnya. 


Masa kitorang sampai, hujan masih renyai2. Sekarang keretapi ni cuma beroperasi sebagai tarikan pelancong dari stesen ni ke Trai Mat sejauh 7km.


Cafe dari koc ketapi lama kat tepi railway track. Track yang masih digunakan opposite cafe ni.


Masa kitorang sampai sini, ada train last je lagi kalau nak naik. Tapi kena tunggu dalam 15 minit jugak. Sebab hujan, aku risau kalau balik karang kebasahan sebab kena balik sendiri. So, yang naik cuma mamat German tu sorang je. 

On the way balik, van kitorang singgah ke crazy house sebab couple remaja tu nak ke sana. Aku ingat nak turun jugak kat situ. Tapi bila tengok banyak giler pengunjung, dengan bas dan kereta berderet kat tepi jalan crazy house tu, aku cancel. Lagipun aku tak begitu berminat nak ke situ. Sudahnya, aku mintak dihantar ke hostel je.

Balik ke bilik, aku rehat dulu. Pukul 5 aku keluar balik pegi ambik laundry. Awan gelap semacam, memang tak dapat sunset lagi hari ni. Kesal pulak tak capture saki baki sunset masa sampai aritu.


Awan tebal memayungi Dalat. Kat atas bangunan tu memang ada orang tengah bekerja pun.

Malam ni aku tak keluar ke mana2. Aku rehat je kat cubicle, habiskan novel yang aku duk usung ke hulu ke hilir dan packing. Pagi esok aku dah nak tinggalkan Dalat.


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...