Sunday, March 15, 2015

trip redah | #5: dugaan belum berakhir

Balik ke bilik, masing2 ambik giliran untuk mandi. Since aku akan lama dalam bilik air, aku turun guna bilik air kat tingkat bawah. Elok je kitorang keluar rumah, terserempak dengan makcik owner. Terus pulangkan kunci dan say good bye tanpa jumpa the lady boutique hotel. Kitorang terus ke tempat yang kitorang turun dari songtheaw semalamnya untuk ke stesen keretapi.

On the way tu, ada banyak stall yang jual macam2. Sempatlah Izza singgah beli handbag mengkuang.

Masa bertanya dekat driver songtheaw, dia nak charge kitorang THB 50 sorang untuk ke stesen keretapi. Tapi bila kitorang insist nak THB 20, dia suruh kitorang naik. Rupa2nya dia hantarkan kitorang kat tempat macam hentian songtheaw. Masa tu pakcik yang bawak songtheaw tu melepak bawah pangkin seberang jalan. Lepas tanya kitorang nak ke mana, boleh pulak dia sambung melepak. Aku tengok jam awal lagi, so aku relax je. Tapi bila dorang bagitau dah nearly 10.30am, baru aku gelabah. Rupa2nya jam aku lambat dekat setengah jam tanpa disedari.

Around 10.30am, pakcik songtheaw dah start gerak. Dalam hati berdoa mudah2an sempat catch train pukul 10.48am. Tapiii.... pakcik songtheaw bawak macam makan angin. Aku rasa paling laju pun adalah dalam 20km/j. Selain kami bertiga, ada 2 orang penumpang lain yang relax je. Masing2 dah rengsa. Elok dia berhentikan kitorang kat tepi railway track tu, laju je dorang berdua tu berlari ke stesen. Aku je lenggang kangkung kat belakang. Sekali train baru je berlepas 10 minit yang lalu. Next train pukul 12.00 tengah hari.

Masa kat situ, ada sorang pakcik ni boleh bercakap melayu sikit2. Dia jadik translator antara kitorang dengan staff kat kaunter. Masa ni jugak staff yang semalam tu datang dan bagitau next train pukul 12.00 camtu. Waktu off duty dia berniaga kat gerai tepi stesen ketapi ni.

"Dah makan?" Pakcik yang reti cakap melayu tu tanya.

"Belum."

"Depan tu ada kedai makan, ada ayam."

"Muslim ke?"

"Bukan. Tapi takde babi, ada ayam. Bawah pokok sana," gigih pakcik tu tunjukkan kedai tu kat kitorang. Gigih jugaklah kitorang buat2 berminat. Pakcik tu pergi dengan isterinya dengan janji palsu yang kitorang akan pergi makan kat situ. Train yang patutnya pukul 12 delay almost half an hour jugak.

Inilah Stesen Ban Nakok Tai yang tak macam stesen keretapi pun. Macam pondok tunggu bas pun ada.

Aku beranikan diri berdiri kat hujung koc keretapi semata2 nak ambik gambar ni. Sebenarnya, syok jugak layan view kat belakang keretapi walaupun cuak.

Kali ni banyak kali train yang kitorang naik berselisih dengan another train. So, masa tu lebih lama sebab most of the time train kitorang kena bagi laluan kat train lain. Satu yang aku perasan, tak ramai penumpang train during weekend compared to weekdays.

Kitorang sampai dah nak dekat pukul 4.00 petang. Masa tengah deal dengan driver songtheaw nak ke floating market, kitorang nampak kelibat kawan Izza. Kitorang berjanji nak ke floating market sekali, tapi train kitorang lambat dan dorang nak balik dengan train petang tu jugak, memang tak dapatlah. Sempatlah bergossip riang sebelum kitorang ambik songtheaw ke Khlong Hae Floating Market. Dari harga THB 600, kitorang mintak kurang ke THB 500. Baru beberapa meter, driver berhenti tepi jalan. Rupa2nya dia pass kitorang kat another driver yang boleh berbahasa melayu.

Barisan perahu yang berniaga di floating market dari atas jambatan. Aku tak nak citer banyak sebab aku pasti most people dah ke sini. Aku je yang terlambat, tertinggal keretapi katanya.

Majoriti peniaga kat sini adalah Muslim. Aku perasan ada sorang peniaga Chinese.

Kat bahagian atas ada tandas dan surau. Dua2 kitorang tak jenguk masuk. Ingat nak ke tandas, sekali tengok queue panjang, terus cancel. Kat atas tu ada banyak gerai yang jual pakaian dan souvenir, yang jual makanan pun ada. Kalau ada yang tak berkenan nak makan kat floating area tu, boleh beli dan makan kat atas.

Balik tu, kitorang memang mintak brader songtheaw turunkan kitorang kat depan Sri Maju. Lepas letak bag, kitorang keluar. Uncle Sri Maju suggest suruh kitorang ke depan sekolah, berjalan je sampai ke hujung jalan. Ada sambutan CNY katanya. On the way tu ada banyak kedai makan Muslim. Izza tunjuk kat kitorang kedai nasi ayam best. Next time kalau ke sini, boleh singgah.

Lantern kat tapak sambutan CNY.

Ada banyak stalls dan sebahagian besarnya jual makanan. Ada banyak jugak stall makanan peniaga Muslim. Kalau ikutkan nafsu, memang nak beli. Tapi bila fikirkan yang perut dah kenyang, jamu mata ajelah.

Pau comel. Erk, yang ini diragui status halalnya sebab yang berniaga tu Chinese.

Bas kami on time, pukul 7.00 malam dah ready nak tinggalkan Hatyai. Dalam town agak jammed, tapi bila dah keluar dari town, jalan dah clear. Bas tak lalu ikut Padang Besar, tapi lalu ikut border Sadao - Bukit Kayu Hitam. Mata makin memberat bila dah top up perut masa bas berhenti rehat. Elok ambik posisi best nak tidur, sekali bas berhenti somewhere area Changlun. Belt putus pulak. Lama menunggu mekanik datang, sebelum bas akhirnya dapat menyambung perjalanan.

Around 4.++am bas berhenti kat Ipoh, HQ Sri Maju. Aku ambik chance ke toilet dan keheningan pagi dicemari dengan bunyi ketang ketung mekanik repair apa yang patut. Pukul 5.00 pagi baru bas bergerak ke Kuala Lumpur.

Selamat pagi, KL!

Bas selamat sampai kat Puduraya pukul 7 pagi. Lepas hi hi bye bye dengan Izza, kitorang ke toilet untuk cuci muka. Pudu Sentral, nama cukup gah. Konon dah upgrade, banyak improvement tapi kebersihan failed! Masuk tandas kena bayar, aku tak kisah pasal bayar tu. Tapi biarlah tandas tu bersih. Aku rasa cukup susah nak educate orang Malaysia untuk jaga kebersihan.

Dari Pudu kitorang ambik LRT dan tukar ke ERL di Bandar Tasik Selatan. Kereta yang aku tinggalkan kat Putrajaya Sentral setia menunggu, Alhamdulillah. Aku parked kat parking berbumbung, masuk malam Rabu dan ambik kereta pagi Ahad, charge cuma RM 18.00. Aku lupa nak check rate untuk parking. Berakhirlah trip redah kami ke utara tanah air. Dari awal hingga sudah trip kami kali ini diuji dengan transportation. Serik? Rasanya tak kot...

1. Nice sharing, anyway ok jugak kan main terjah aje...sya pun pernah buat skali by train fm bangkok to butterworth.....sorang2 tau .....nk kata serik ..tak kot.

1. kalau travel solo memang saya redah je, tak booking pape sebab plan saya selalunya berubah2... tapi bila dengan kawan2 risau jugak, risau kalau2 saya tak boleh ikut rentak dorang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...