Monday, March 2, 2015

trip redah | #2: diduga lagi

Ini adalah kesinambungan dari trip redah | #1: dugaan tak diduga.

Hari baru di Hatyai. Plan nak keluar awal untuk catch train paling awal kena cantas. Sebabnya aku baru teringat yang kitorang takde tiket nak balik ke KL lagi. So, around 9am kitorang keluar dan terus check out. First kitorang ke office Konsortium, sebab itu yang kitorang nampak semalam tapi dah tutup. Office dorang seberang jalan dengan Lee Garden Plaza dan sebaris dengan Restoran Hamid. 

Tiket bas Konsortium ke KL untuk Sabtu dan Ahad penuh. Kitorang tanya direction ke company lain. Gigih nak cuba nasib walaupun staff Konsortium tu siap cakap 'I think other company also same...'. Kitorang singgah kat satu travel agent ni masa on the way tu, tiket habis katanya. Tak jauh dari situ baru nampak syarikat Sri Maju dan Allisan kat laluan bertentangan. 

Sejujurnya, masa kitorang masuk dalam office Sri Maju, aku dah bersedia untuk the worst scenario. Tapi bila uncle tu kata dia ada lagi 3 seat kosong, perkataan tapi kat belakang tu aku dah tak peduli. Rasa macam nak lompat bintang kat situ jugak! Patutnya sujud syukur, tapi aku nak lompat bintang pulak, sungguh keji rasanya. Tapi uncle tu sebab lagi satu seat tu kat belakang sikit. Kitorang ambik je, lagipun bas yang sama.

Dah dapat tiket, baru kitorang cari jalan nak ke stesen ketapi. Ada satu uncle songtheaw tu mintak THB 100 nak hantar kitorang. Kitorang tak nak. Masa tengah belek2 map, ada orang tegur dalam Bahasa Melayu. Pak cik songtheaw jugak, dia tunjukkan arah. Dekat je katanya. Dia ada offer songtheaw, tapi bila aku kata nak bermalam kat sana, dia faham dan tak push.

Masa on the way ke stesen ketapi tu lah baru aku perasan Restoran Maliam yang kitorang dinner semalam satu arah nak ke stesen ketapi. Singgah brunch kat situ sebelum kitorang kembali menapak ke stesen ketapi.


Stesen Keretapi Hatyai. Pening aku, ejaan Hatyai ni ada macam2 versi. Tak tau yang mana satu yang betul. Oh, pedulikkan jam besar tu. Memang situ je kedudukan jarumnya, tak gerak2.


Hatyai Junction. Aku lupa nak keluarkan ubat gigi colgate, kalau tak boleh buat iklan ubat gigi percuma kat sini. Masa ni orang tak ramai mana pun, biasa2 je.


Time ni dah lengang sikit selepas geng2 abang askar sampai. Keretapi yang dorang naik pun dah dibahagi 2. Separuh dah bergerak ke Yala, separuh lagi masih tertinggal. Oh ya, kat stesen ketapi ni ada banyak peniaga makanan Muslim, tak perlu risau takut kelaparan. Prayer room pun ada disediakan.


Tiket train kami ke Pak Khlong. Dalam pukul 11 camtu, staff ketapi suruh kitorang tukar tiket baru kat kaunter. Ketapi yang patutnya kitorang naik kemalangan, so kena tunggu next train. Our next train scheduled at 13:50. Since lama lagi masa nak tunggu, kitorang decide pegi cuci mata kat tempat yang jadi tumpuan rakyat Malaysia.

Dari stesen keretapi kitorang menapak ke Kim Yong Market. Baru masuk 2 lorong, aku dah pening. Kaki kemain lagi lenguh. Rupa2nya dorang pun sama, penat katanya. Kitorang patah balik ke stesen keretapi dan lepak minum chaiyen kat The Train Coffee sementara tunggu keretapi sampai. Lega dapat minum ais di tengah hari yang panas berdenting. 

Train kitorang lambat, dalam pukul 2 lebih baru bergerak meninggalkan stesen Hatyai Junction. Train agak penuh, tapi bila dah makin jauh, penumpang makin kurang. Orang yang berniaga jugak makin susut. Sempatlah aku melayan mata, menidurkan diri. Aku teruja bila train akhirnya berhenti di Stesen Phattalung. 


Bukit Ok Thalu yang jelas kelihatan dari Stesen Keretapi Phattalung. Aku sempat buat plan nak hiking bukit ni mampu plan tapi tak mampu nak laksanakan. Bulatan merah yang aku tandakan tu adalah lubang kat bukit yang boleh see thru. Tak faham? Buat2 faham je lah, aku malas nak citer sebab aku gagal mengintai dari lubang tu. 


Dari apa yang cik gugel map bagitau, stesen Pak Khlong adalah selepas stesen ni. Masa ni hati dah berdebar2. Dalam tak sabar ada rasa cuak. 

Info dari cik gugel adalah terlalu sedikit dan tak berapa nak lengkap. Asalnya aku memang takde plan nak ke sini. Thanks to Izza yang share pasal tempat ni. Dalam masa yang limited, aku cuba cari info dan selebihnya kitorang redah. Tak buat sebarang booking. Bila Izza tanya kalau takde bilik macam mana? Selamba aku jawab 'kita tidur kat masjid'. Padahal aku sendiri pun tak pasti ada masjid ke tak dekat kawasan tu.  

Owh, tetiba aku rasa cam malas nak sambung menaip. Plus, rasa macam panjanglah pulak aku membebel. Aku sambung next entry lah, tu pun kena tunggu seru baru aku buat exercise jari jemari yang dah makin gemoks nih.


4 comments:

  1. uikk..anti-climax tul entry ko nih... aku baru excited nak bace ape korang buat kat pak khlong tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, sabar Azra... aku tengah kumpul kerajinan nak sambung nih.
      kita take five dulu...

      Delete
  2. Cepat sambung Anne, tak sabar nak baca cerita seterusnya, hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar LD... tunggu dapat ilham baru boleh sambung menulis..
      *citer tak best mana pun, hihihi

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...